افشین یداللهی به خانه ابدی بدرقه شد

27 اسفند 1395 10:13 ق.ظ ایران

مراسم تشییع پیکر مرحوم افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای معاصر که روز چهارشنبه در سانحه تصادف دارفانی را وداع گفت صبح امروز با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به وی، شاعران، موسیقیدانان و اهالی سینما و تلویزیون در تالار وحدت برگزار شد.

 

میزان حضور در این مراسم به اندازه‌ای بود که محوطه تالار وحدت در تمام مدت برگزاری مراسم آکنده از جمعیت علاقه مند به اشعار مرحوم افشین یداللهی بود.

در این مراسم سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران که اجرای مراسم را نیز برعهده داشت در سخنانی عنوان کرد: تردیدی نیست این کوچِ تلخ، داغی بر جگر ترانه نهاده است و افشین با رفتنش، ترانه را داغدار خودش کرده است. او به نظر من و بسیاری از دوستدارانش نمونه نجابت، صداقت و دوستی بود و در خاطرمان می‌ماند که در سال ۱۳۸۰ چگونه از شکل گیری خانه ترانه حمایت و تا آخرین روزهای عمر نیز در آن حضور فعال داشت.

در ادامه مراسم دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در سخنانی عنوان کرد: افشین یداللهی اسیر منِ بیگانه نشد. خودش همیشه می‌گفت جاده‌ها به بن بست می‌رسند و چه تلخ بود که خودش در جاده به پایان راه رسید. به نظر من اصلِ حادثه خود او بود که از دست ما رفت.

 

وی ادامه داد: امسال آنچنان برای مردم ما چنان سال سوگواری بود که دیگر رمقی برای سوگواری در آنها نمانده است و بیجا نیست که اگر بگوییم همه مردم ایران امسال سوگوارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: مرحوم یداللهی طبیبی مهرورز بود؛ طبیبی خوشنام، با وجاهت و مردم دوست. خودش می‌گفت مطب من هویت من است و از آن لذت می‌برم. او شرافتمندانه به اصول حرفه ای پزشکی پایبند بود و می‌شود وی را نمادی متبلور از رفتار حرفه‌ای روانپزشکان ایرانی دانست.

وی همچنین گفت: به قول مرحوم یداللهی، ترانه های او حلقه گمشده اتصال میان موسیقی پاپ و محبت و عشق و امید بود و به همین خاطر او تاکید می‌کرد که از رواج پوچی و پراکندن یأس در ترانه خودداری می کند. به باور من او نمادی برجسته از پارادایم نوین علمی – هنری در ایران بود که تصویری متفاوت از جهان را برای ما به تصویر کشید.

در ادامه این مراسم مهدی ایوبی از ترانه سرایان جوان کشور و به نمایندگی از خانه ترانه در سخنانی عنوان کرد: من و بسیاری از هم نسلان ترانه سرایم اوج گرفتن را از صندلی جلسه‌ای آموختیم که مسئولش به ما پرواز یاد داد و امروز هم نشان داد که خودش بهترین پرنده است.

ایوبی گفت: امروز از سقف فروریخته ای بنام افشین یداللهی صحبت می‌کنم که هر وقت به او نیاز داشتیم در بالای سرمان قرار داشت و ما مهمترین خواست او را که ادامه کار «خانه ترانه» بود با عنوان جدید خانه ترانه افشین یداللهی پیگیری خواهیم کرد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی مرحوم یداللهی را شاعری خوش ذوق و تاثیرگذار و یکی از با اخلاق ترین هنرمندان ایران معرفی کرد و گفت: امروز متاسفانه در جامعه هنری مان در حوزه محتوا بویژه در حوزه موسیقی پاپ مشکلات زیادی داریم و مرحوم یداللهی هم یکی از تکیه گاه های ما در این حوزه بود. ما از او جز خوبی و نیکی ندیدیم و امیدواریم که روحش در دیار باقی در آرامش کامل باقی بماند.

خشایار اعتمادی از خوانندگان کشور نیز در این مراسم برای قرائت پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شد.

وی پیش از قرائت این پیام در سخنان کوتاهی گفت: دنیای ما اگر دنیای زیبایی است به خاطر افرادی است که در آن خوب می زیند، می نویسند، می خوانند و این داشته شان را به مردم ارائه می کنند که این افراد جز از طبقه فرهنگ نیستند.

اعتمادی همچون افزود: یداللهی دنیای ما را ترک کرد اما ما را ترک نکرده است. او شانسی بود که به در خانه ترانه زد، لحظات ما را خاطره کرد و خاطرات خوبی برای ما ساخت.

دیگر سخنران این مراسم محمدرضا فروتن هنرپیشه سینما بود که به تازگی نخستین آلبوم موسیقی خود را با اشعاری از مرحوم یداللهی منتشر کرده است.

وی در این مراسم با بیان اینکه پس از درگذشت یداللهی احساس تهی بودن و خالی بودن می‌کند، گفت: حس می کنم که یک لشگر را از دست داده‌ام. من بخش زیادی از زندگی‌ام را مدیون او بودم. افشین همیشه در کنارم بود و کمک حال و همراهم بود. در او دردهای اجتماعی زیادی بروز داشت و احساس همدلی و مهربانی هم می‌شد به خوبی در رفتارش دید. با زندگی کردنش به من درس زندگی کردن داد و همیشه از خداوند سپاسگذارم که من را با او آشنا کرد. دل ما و عشق مان با او همراه است و امروز به دنیایی بدرقه اش می کنیم که بدون شک برای او زیباتر است.

در ادامه مراسم پس از قرائت قطعه شعری توسط فردین خلعتبری از آهنگسازان کشور، علیرضا قربانی دقایقی به سخنرانی پرداخت.

قربانی در سخنان خود گفت: به جرأت می‌گویم که کسی پیدا نمی شود که امروز از افشین یداللهی گله‌ای داشته باشد. قرار بود فردا شب او در تالار وحدت در کنسرت من حضور داشته باشد اما امروز ما او را بدرقه می کنیم.

به گفته قربانی، کاراکتر یداللهی در شعر ویژه و خاص بوده و برای هنرمندان، او هرگز نمرده است.

وی در ادامه مراسم قطعه شعری را به یاد مرحوم افشین یداللهی اجرا کرد.

آخرین سخنران این مراسم نیز آرش یداللهی برادر مرحوم افشین یدالله یود.

وی در سخنانی برادر خود را سرمایه‌ای اجتماعی و هنری برای ایران معرفی کرد و گفت: افشین همیشه به مردمش عشق می‌ورزید. بسیاری از اشعارش در رسای ایران بود و با تحلیل هایی جامعه شناسانه و روانشناسانه همراه بود و به همین خاطر بود که می توانست در جان و ذهن مخاطب اثر بگذارد. او ترانه سرایی محبوب و ملی بود که از شادی مردمش شاد و در ناراحتی شان ناراحت بود. به همین خاطر او را در فرهنگمان زنده دانسته و یادگارانش نیز در گنجینه خاطراتمان زنده خواهد ماند.

پایان بخش این مراسم اقامه نماز بر پیکر مرحوم یداللهی بود.

بر پیکر این شاعر مرحوم که بنا بر وصیت خود در تابوتی پیچیده شده در پرچم ایران به تالار وحدت آمده بود با اقامه حجت الاسلام سید محمود دعایی نماز گذارده و برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان انتقال داده شد.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز از جمله حاضران در این مراسم بود.

امین بانی هوای دوری