شهرداد روحانی

رهبران اروپایی مهمان ارکستر سمفونیک تهران

23 مهر 1396 1:47 ب.ظ مصاحبه های اختصاصی

مردادماه سال گذشته بود که ارکستر سمفونیک تهران بعد از فراز و فرودهای متعدد و پس از چند ماه تعطیلی،
فعالیت دوباره خود را با حضور شهرداد روحانی در مقام رهبر و مدیر هنری ارکستر از سر گرفت.

به گزارش صفحه اخبار موسیقی واوموزیک در طول یک سال و اندی، ‌
اتفاقات بسیار ارزشمندی از جمله سفر این ارکستر به شهرستان‌ها و حضور در معتبرترین جشنواره موسیقی ایتالیا و نیز ضبط و انتشار آثار صوتی و تصویری ارکستر رقم خورده است.

گفت‌وگویی با شهرداد روحانی که کارنامه پرباری دارد، انجام شده.

بیش از یک سال از فعالیت ارکستر با حضور شما می‌گذرد. در این مدت ارکستر چه تغییراتی داشته است؟

از روز اولی که مسئولیت ارکستر سمفونیک تهران به من محول شد، متاسفانه ارکستر وضع خیلی درستی نداشت
و از همان زمان سعی کردیم با برنامه‌ریزی درست، وضعیت آن را چه به لحاظ کیفی و چه اجرایی سامان دهیم .
خوشبختانه طی این مدت اتفاقات بسیار خوبی رخ داده که برای اولین بار صورت گرفته
و در تاریخ 80 ساله ارکستر سمفونیک سابقه نداشته؛ از جمله
– سفر به شهرستان‌ها و استقبال بسیار خوب مخاطبان، به طوری که توانستیم،
در پنج شهر جنوبی کشورمان و نیز در شیراز و کرج کنسرت‌هایی را با حضور مخاطبان چند هزار نفری برگزار کنیم
و بسیار جای خوشحالی است که
در شهر آبادان حدود 4000 نفر،
در باغ عفیف‌آباد شیراز 2500 نفر
و در جشنواره موسیقی راوونا ایتالیا 3800 نفر از برنامه ما دیدن کردند.
در تهران نیز از همان ابتدا تمام برنامه‌های ارکستر با بیشترین استقبال از سوی مخاطبان همراه بوده است.

حضور ریکاردو موتی که یکی از بزرگ‌ترین رهبران موسیقی کلاسیک دنیاست
و نیز اجرای مشترک نوازندگان و خوانندگان برجسته ایتالیایی با ارکستر سمفونیک تهران
و حضورمان در جشنواره موسیقی راوونا از دیگر اتفاقات خوبی است که در این مدت رقم خورده .

قرار است در آینده ما شاهد حضور رهبران ارکسترهای دیگر هم در تهران باشیم؟

بله.
ما در برنامه‌هایمان تا پایان سال چند سولیست مهمان اروپایی خواهیم داشت
و مذاکراتی نیز برای حضور برخی رهبران مهمان خارجی در حال انجام است.
امیدوارم سفرهای خارج از کشور هم برای ارکستر فراهم شود
چون در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است و امیدوارم به نتیجه برسد.

اجرا شدن رپرتوارهای تکراری، انتقادی بوده که همیشه به ارکستر وارد می‌شده،

شما چقدر سعی کردید از این موضوع فاصله بگیرید؟

من طبیعتا برای هر ماهی رپرتوار خاصی را انتخاب می‌کنم
به طوری که حتی رپرتوار اجرایی در تهران با شهرستان‌ها متفاوت است .
از سوی دیگر با هدف آشنا کردن جوانان،نوجوانان و کودکان با موسیقی کلاسیک و ساختار ارکستر سمفونیک و صدای سازها در چند اجرایمان رپرتوارهایی در نظر گرفته بودم؛
مثل قطعه پیتر و گرگ که سرگئی پروکفیف،
آهنگساز این اثر آن را بر اساس یک داستان نوشته و برای هر شخصیتی یک ساز مخصوص انتخاب شده بود.
من نیز اول برنامه به شنوندگان که سنی پایین داشتند، سازها را معرفی می‌کردم
و سپس قطعه را می‌نواختیم
یا در اجرای قطعه کارناوال حیوانات،
اثری از سن سان باز هم به معرفی سازها و موسیقی کلاسیک پرداختم.

همچنین در اجرای یک اثر به نام باروک فلامینکو چهار نوازنده نوجوان 11 تا 14 ساله ارکستر را همراهی کردند
که بعد از این برنامه، واکنش خوبی از سوی مخاطبان دریافت کردند
و فرزندانشان علاقه‌مند به یادگیری سازهای مختلف ارکستر
از جمله ساز هارپ، آلتو و فاگوت شدند
و برای من نیز همه اینها هدف بوده است.
این نتیجه‌اش این است که ارکستر از زمانی که مسئولیتش را برعهده گرفته‌ام
تا به امروز هم از لحاظ توانایی سیر صعودی طی کرده و هم توانسته تاثیر مثبتی در جامعه ایجاد کند.
ناگفته نماند که هنوز به آن جایگاه ایده‌آلی که در نظر دارم، نرسیده‌ایم
ولی خوشبختانه در آن مسیر جلو می‌رویم و روز به روز موفق‌تر و بهتر می‌شویم.

ارکستر چه زمانی به شرایط ایده‌آلی که مدنظر شماست، خواهد رسید؟

بخشی از این مساله به حضور نوازندگان حرفه‌ای بستگی دارد.
ما در تلاش هستیم، سطح تکنیکی و کیفی نوازندگان را بالا ببریم
و همچنین سعی داریم تعدادی نوازنده جدید برای ارکستر جذب کنیم.
بر این اساس، ما از استادان برجسته اروپایی در سازهای مختلف دعوت کردیم
که هر ماه به ایران می‌آیند
و با برگزاری مسترکلاس‌های مختلف باعث بالا بردن سطح کیفی و تکنیکی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران می‌شوند.

یک بخش دیگر هم مربوط به مسائل غیرهنری است که باید به آنها رسیدگی شود.
هر چقدر حمایت و کمک از دولت بیشتر داشته باشیم دستمان بازتر است
و طبیعتا می‌توانیم کارهای بزرگ‌تر و بهتری انجام دهیم.
البته جای خوشحالی است که وزارت ارشاد بودجه خاصی به ارکسترها اختصاص داده که این خود می‌تواند راهگشا باشد،
هر چند وقت کافی نیست و ما انتظار داریم این کمک‌ها ادامه داشته باشد
تا دستمان برای استخدام نوازنده‌های بهتر باز باشد .

به استخدام نوازندگان در ارکستر اشاره کردید.

یکی از مسائلی که ارکستر با آن روبه‌رو بوده،

رفت و آمد بیش از حد نوازندگان بوده که برخی از ارکستر جدا شدند و برخی به آن اضافه.

از زمانی که من رهبری ارکستر را به عهده گرفتم،
هیچ نوازنده‌ای از ارکستر ما نرفته و دائم هم اضافه شدند
و حتی تعدادی از نوازنده‌هایی هم که رفته بودند، برگشتند .

برخی نوازندگان ارکستر از لحاظ اداری در استخدام وزارت ارشاد هستند
و مابقی با عقد قرارداد با ما فعالیت می‌کنند
و از آنجایی که از نظر اداری محدودیت‌هایی داریم که باید آن مسائل را حل کنیم،
در آینده احتمال اضافه شدن نوازنده‌های جدید هم وجود دارد.

در برنامه‌های متعددی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به عنوان سولیست استفاده کردید،

در صورتی که سال‌های پیش همیشه سولیست‌های غیرایرانی درکنار ارکستر بودند.

با توجه به این اتفاق ما در آینده شاهد خواهیم بود که با نبود آموزش رهبری ارکستر در ایران ،

شما در این زمینه اقداماتی انجام دهید و از خود ارکستر رهبرانی پرورش یابند؟

تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده بود که از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به عنوان سولیست استفاده شود
ولی من در این مدت در کنار دعوت و اجرا با سولیست‌های خارجی،
از چهار سولیست ایرانی که همگی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران هستند، بهره بردم
و البته در آینده هم این برنامه دنبال خواهد شد.
از طرفی، یکی از دغدغه‌هایم کمک به آموزش رهبری ارکستر است
و در حال برنامه‌ریزی هستم اما متاسفانه تمام وقت درگیر ارکستر هستم
و اگر بتوانم وقت آزادی پیدا کنم، برای تدریس این رشته و یادگیری آن به صورت علمی کمک‌هایی خواهم کرد.

برنامه‌های آتی ارکستر سمفونیک تهران مشخص شده؟

برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال صورت گرفته و ما اجراهای متنوعی خواهیم داشت.
در کنار این کنسرت‌ها، اجراهایی خارج از برنامه‌ریزی سالانه انجام شده
و قطعا در آینده ادامه خواهد داشت.
مثلا برای اولین بار چندین اجرا در ساعت 11 صبح داشتیم
که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و نشانه بسیار مثبت و خوبی برای ارکستر است.

علی لهراسبی بارون میزنه