آرش گوران ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

آرش گوران: برای حفظ ارکستر فیلارمونیک از خود گذشته‌ایم

22 شهریور 1399 11:34 ق.ظ ایران

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران از چگونگیِ اداره این ارکستر و از خودگذشتگیِ اعضایش برای ادامه فعالیت می‌گوید.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در برنامه رادیوییِ «ارغنون» با اشاره به تفاوت ارکسترهای فیلارمونیک با ارکستر سمفونیک، گفت: تفاوت اصلی این دو ارکستر در رویکرد اداری و سازمانی آن‌ها مشخص می‌شود. ارکستر سمفونیک هر کشور، ارکستر رسمی و دولتی آن کشور است، اما ارکسترهای فیلارمونیک در بخش‌های خصوصی شکل می‌گیرند.

این آهنگساز ادامه داد: برخی از کشورها ممکن است ارکستر سمفونیک نداشته باشند و در هر یک از شهرهای خود یک ارکستر فیلارمونیک قوی تشکیل دهند. معمولاً اینگونه است که ارکسترهای فیلارمونیک توسط شهرداری‌ها اداره می‌شوند. این ارکسترها در نقاط مختلف دنیا به دو تلفظِ «فیل‌هارمونیک» و «فیلارمونیک» شناخته می‌شوند.

 

آرش گوران تأکید کرد: شیوه‌ها و سبک‌های موسیقی به تناسب تغییر واژه‌ها تغییر می‌کنند و بر این اساس ما باید در بکارگیری واژگان نهایت توجه و دقت را به کار بگیریم. اهل موسیقی می‌دانند که «سمفونیک» یک فرم موسیقیایی است. ارکسترهای سمفونیک، آثاری با فرم سمفونی را اجرا می‌کنند.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران ادامه داد: عبارت «ارکستر سمفونیک» به هر اثری اطلاق می‌شود که برای تعداد نوازندگانی بیش از یک عددِ استاندارد نوشته شده باشد و رنگ‌بندی سازی متنوع و کاملی داشته باشد. هر نوازنده‌ی حرفه‌ای می‌داند که حضور در ارکستر به نفع‌ش تمام می‌شود. میانِ نوازندگان اروپایی فضایِ رقابتیِ خاصی برای حضور در ارکسترها وجود دارد.
حضور در ارکستر باعث می‌شود تا نوازنده از نظر شنوایی و شعور موسیقیایی و فرهنگ موسیقیایی و دایره واژگان موسیقیایی ارتقا پیدا کند.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران درباره اوضاع این ارکستر گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران هزینه‌های خودش را از گیشه تأمین می‌کند. بسیاری از نوازندگان قدیمی این ارکستر با هدف بقای فلارمونیک تهران از اخذ حقوق مادی خود صرف نظر کرده‌اند. ما برای استمرار فعالیت‌های ارکستر فیلارمونیک تهران از زندگی و کارهای خودمان گذشته‌ایم.

وی همچنین درباره رهبری ارکستر تأکید کرد: یک رهبر ارکستر علاوه بر توانایی در فهم و تفسیر آثار مختلف، باید در کمک کردن به ارکستر برای بهتر نواختن توانمند باشد.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی ارکستر فیلارمونیک تهران، با حضور آرش گوران (آهنگساز و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

امین بانی هوای دوری