حسن کامکار،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

ارسلان و هانا کامکار میهمانان هزار صدا

24 اردیبهشت 1399 8:50 ق.ظ ایران

برنامه هزار صدا در ادامه سلسله نشست های مجازی اش از طریق پلتفرم اینستاگرام، و همزمان با بیست و هشتمین سالروز درگذشت زنده یاد حسن کامکار، شامگاه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ میزبان دو عضو شناخته شده از خانواده بزرگ کامکارها می شود.

 

برنامه هزار صدا در ادامه سلسله نشست های مجازی اش از طریق پلتفرم اینستاگرام و همزمان با بیست و هشتمین سالروز درگذشت زنده یاد حسن کامکار، شامگاه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ میزبان دو عضو شناخته شده از خانواده بزرگ کامکارها می شود.

 

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، آرش نصیری مجری و مسئول مجموعه موسیقایی هزار صدا، شامگاه جاری و در سالروز درگذشت زنده یاد استاد حسن کامکار، به گفتگوی آنلاین و زنده ای با ارسلان و هانا کامکار می پردازد.

در گفتگوی امشب که با دو عضو از دو نسل این خانواده مطرح موسیقی ایرانی و کردی صورت خواهد گرفت، یاد و نام حسن کامکار مؤسس و بنیان گذار گروه کامکارها زنده خواهد شد. همچنین فعالیت‌های این روزهای ارسلان و هانا کامکار و موضوعات روز موسیقی و هنر تشریح شده و مورد بررسی قرار می گیرند.

۲۸ سال از فوت استاد حسن کامکار می‌گذرد؛ موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده ویولن و بنیانگذار گروه موسیقی کامکارها که در ۶۹ سالگی در زادگاهش سنندج دنیا را وداع گفت به تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۷۱. علاقه‌ این هنرمند به موسیقی به دوران نوجوانی‌اش برمی‌گشت، وقتی از دوازده سالگی در مدرسه «موزیک نظام» آموختن موسیقی را آغاز کرد و با سازهای سنتی و نیز ویولن آشنا شد. بعدتر در ارتش سلفژ را فرا گرفت و ویولن را بدون استاد و با استفاده از نت‌ها و ردیف‌های چاپ شده از ابوالحسن صبا تمرین کرد. گرچه سخت دل در گرو ویولن داشت، اما دستی بر تمامی سازهای ایرانی از قبیل سنتور، تار، سه‌تار و کمانچه هم داشت و همه را بدون استاد فرا گرفته بود و به راحتی این سازها را کوک می‌کرد. حسن کامکار علاوه بر نوازندگی سالیان بسیار به جمع‌آوری و ساختن نغمه‌ها و ترانه‌های فولکلور کردی و نت‌نویسی موسیقی پرداخت و بیش از ۴۰۰ قطعه و ترانه از خود به جای گذاشت. بی‌تردید در معرفی موسیقی کردی به مردم سنندج و با شرایط حاکم آن زمان بسیار تأثیرگذار بوده است.

امین بانی هوای دوری