ارشد تهماسبی ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

ارشد تهماسبی: نگاه مردم به موسیقی به‌طور کلی تغییر کرده است

7 مرداد 1399 10:46 ق.ظ ایران

تهماسبی روحیات خود همچنین سخت شدن معاشرت با موسیقیدانان را دلیل کم‌کاری خود در سال‌های گذشته می‌داند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، ارشد تهماسبی آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار و نویسنده درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: بنده از حدود سال 91 تصمیم گرفتم دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی را تفسیر کنم. در این زمینه کاری انجام شد، اما انتشار آن به دلایلی به تعویق افتاد که خوشبختانه این مجموعه حدود یک یا دو ماه دیگر توسط نشر نوفه منتشر و روانه بازار خواهد شد.

این هنرمند که سابقه همکاری با حسین علیزاده در آلبوم‌های “شورانگیز”، “راز و نیاز”، “صبحگاهی”، “دلشدگان” و “همنوایی” را دارد، ادامه داد: روحیات خودم و همچنین سخت شدن معاشرت با موسیقیدانان، دلیل آهنگسازی نکردن من در طول سال‌های گذشته بوده است. به هر حال ما نسلی کار کردیم که کاملاً همدل بودیم و بیشتر از هر چیزی به موسیقی بها می‌دادند و بیشتر به کیفیت موسیقی فکر می‌کردند. همان‌طور که در جریان هستید، برای بسیاری از هنرمندان مسائل حاشیه‌ای بیشتر مطرح است.

وی افزود: در موسیقی مسئله پسرفت و یا پیشرفت مطرح نیست. مسئله این است که به‌طور کلی نگاه مردم تغییر کرده و به‌طور کل پس از این اتفاقات اخیر به‌خصوص در فضای مجازی، جامعه تغییرات بنیادین داشته است. موسیقیدانان در هر شرایطی این امکان را دارند که آثارشان را عرضه کنند و هنوز موسیقی به کیفیت مطلوب نرسیده و این امکان را داشته باشند که خودشان را معرفی کنند و باعث شده که بازار موسیقی مقداری تنزل داشته باشد.

نویسنده کتاب “کتاب گوشه: فرهنگ نواهای ایران” ادامه داد: همچنین گفت: مسئله دیگر این است که اگر موسیقی‌هایی که امروز منتشر می‌شود تنزل نکرده باشند، به‌طور قطع با آن موسیقی که ما به دنبال آن بودیم، ژانر و شکلشان تغییر کرده و آن شکل موسیقی رسمی و سنتی که بنای آن بر تک‌نوازی، بداهه‌سرایی و حال و حس درونی نوازنده، خواننده و آهنگساز بود، تغییر پیدا کرده است. به‌طور کل می‌شد گفت بعد از فوت محمدرضا لطفی از آن نوع موسیقی دیگر خبری نیست.

وی افزود: اساساً بنده شخصاً خیلی اهل اجرا نبودم و از همان ابتدای فعالیتم نیز دل‌بستگی‌هایم چیزهای دیگری در موسیقی بود، اما آن‌هایی که مجری هستند، به هر حال دارند کار خودشان می‌کنند و ما نیاز به دوره بازگشت به خویشتن داریم و به نظر من یک دوره دیگر باید سپری شود تا تکلیف این قضیه مشخص شود و ببینیم که موسیقی‌هایی که تولید می‌کنیم، موسیقی‌های ماندگاری برای تمام مردم در تمام زمان‌ها است یا خیر.

نوازنده مجموعه ردیف موسیقی “میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند”، تأکید کرد: در این صورت اگر ما در آن زمان حضور داشتیم، می‌توانیم گوشه‌ای از کار را بگیریم اما در حال حاضر هم با برداشت‌های شخصی و هم با کلیتی که در جامعه مطرح است، خیلی اصراری بر روی آن ندارم.

تهماسبی در پایان گفت: در حال حاضر مشغول تألیف یکسری از مجموعه‌ها هستم و به امید خدا سال آینده نیز مجموعه جدیدم منتشر خواهد شد و به‌احتمال فراوان این مجموعه از طریق انتشارات ماهور منتشر خواهد شد.

امین بانی هوای دوری