وحید اسداللهی، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

از توجه به ریتم و ردیف تا مراسم تشت‌گذاری

16 شهریور 1399 8:07 ق.ظ ایران

سرپرست گروه اسداللهی از انتشار آلبوم جدید گروه پس از ماه‌های محرم و صفر خبر داد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، وحید اسداللهی نوازنده نقاره و سرپرست گروه اسداللهی درباره سوگواره‌های منطقه آذربایجان گفت: سوگواره‌های آذربایجان بسیار غنی است و موسیقیایی هم هست. خوشبختانه مداح‌های ما از ردیف آگاهی دارند و مراسم‌ را با نظم برگزار می‌کنند. در سوگواری‌های ما ریتم به‌خوبی دیده می‌شود.

وی در رابطه با مراسم‌ عزاداری توضیح داد: ما مراسم تشت‌گذاری را داریم که با وسعت و بسیار غنی برگزار می‌شود. در دهه اول ماه محرم هم مراسم داریم. مداح‌ها برای هر روز از محرم یکی از شهدای کربلا را انتخاب می‌کنند و درباره آن‌ها می‌خوانند. الآن مراسم محرم در برخی از جاها تغییر کرده است ولی در اردبیل و تبریز به همان شکل سابق است.

 

این نوازنده در پاسخ به این سؤال که موسیقی چقدر در عزاداری‌های آذربایجان تأثیرگذار است، بیان کرد: پایه این مراسم‌ موسیقی است. مداح‌ها در ردیف موسیقی نوحه‌خوانی می‌کنند. حداقل مداح‌های قدیم ردیف‌ها را می‌دانستند. مثلاً شیخ کریم مؤذن‌زاده یکی از کسانی بود که ردیف‌ها را می‌دانست. آن موقع ردیف‌ها را می‌دانستند و موسیقی هم گوش می‌کردند. اصلاً امکان ندارد یک نفر موسیقی یاد نگیرد و بتواند به آن شکل مداحی کند.

اسداللهی در ادامه درباره جدیدترین فعالیت‌های گروه خود گفت: ما در این مدت یک آلبوم آماده پخش کردیم و مجوز آن را هم گرفتیم که فکر می‌کنم پس از ماه‌های محرم و صفر منتشر شود.

وی با اشاره به این که آلبوم جدید ‌آن‌ها هشت قطعه دارد، عنوان کرد: این یک آلبوم بی‌کلام است که در آن آهنگ‌های فولکلور قدیم را با تکنیک‌های جدید زده‌ایم. پیانو و کمانچه آن را دو نفر از استادهای جمهوری آذربایجان به نام‌های استاد سلیم عباس‌اف و آنار عباس‌اف نواخته‌اند.

این نوازنده موسیقی اظهار داشت: ما در حال حاضر همراه گروه وحید اسداللهی داریم تمرین می‌کنیم تا اگر خدا بخواهد پس از ماه‌های محرم و صفر کنسرت آنلاین برگزار کنیم. در این کنسرت دو خواننده داریم و قطعات جدید آذری را می‌خوانیم. هنوز مشخص نیست که این کنسرت از چه طریقی پخش می‌شود.

امین بانی هوای دوری