اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران، واوموزیک ٬ علی ثابت‌ نیا

اعلام جزییات همکاری انجمن موسیقی ایران با دو دانشگاه در ترکیه

10 دی 1398 7:48 ق.ظ ایران

مدیران انجمن موسیقی ایران و دو دانشگاه در شهرهای مختلف کشور ترکیه در راستای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی حوزۀ موسیقی دو تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مدیران انجمن موسیقی ایران و دو دانشگاه در شهرهای مختلف کشور ترکیه در راستای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی حوزۀ موسیقی روز سه شنبه دهم دی ماه دو تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، درباره این تفاهم‌نامه گفت: در ایام برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران نشستی با حضور مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دو هنرمند و مدرس از موسسات آموزش عالی کشور ترکیه برگزار شد که طی آن مقرر شد انجمن موسیقی ایران به نمایندگی از دفتر موسیقی با دو دانشگاه آنکارا و کافکاس ارزوروم به نمایندگی دکتر کافکاسیالی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا برساند تا در حوزه‌های مختلف، این دو مجموعه ارتباطات نزدیک و تبادلات فرهنگی و هنری داشته باشند.

وی در مورد جزییات این تفاهم‌نامه بیان کرد: اعزام هنرمندان به فستیوال‌های مختلف در دو کشور، ثبت و ضبط موسیقی نواحی ایران توسط شبکه‌های تلویزیونی ترکیه که این دو دانشگاه با آنها ارتباط دارند، برگزاری پنل‌های پژوهشی در کشور ترکیه در خصوص ارتباط موسیقی ایرانی و عثمانی از جمله مواردی است که در این تفاهم‌نامه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

ثابت‌نیا همچنین از پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن عالی موسیقی ترکیه که در شهرهای مختلف از جمله آنکارا، استامبول، ارزروم و شهرهای دیگر شعبه دارد خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک شماری از موارد درج‌شده در این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شود تا بتوان از موقعیت ایجادشده به نفع موسیقی کشور خصوصاً در حوزۀ موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی استفاده کرد.

علی کافکاسیالی از دانشگاه ارزروم، بنیان‌گذار فستیوال عاشیق‌های جهان و مؤلف شش جلد کتاب آنتولوژی ترکان ایران است . یاووز سِلیم کافکاسیالی نیز فوق دکترای اتنوموزیکولوژی است که موضوع پایان‌نامۀ خود را به «بررسی کارکرد اجتماعی موسیقایی عاشیق‌های ایران» اختصاص داده و در حوزۀ موسیقی مردمی مقالات متعددی منتشر کرده است. وی همچنین به‌صورت تخصصی در زمینۀ آهنگسازی موسیقی کلاسیک و نوازندگی ویولن فعالیت دارد.

امین بانی هوای دوری