انتشار تک‌آهنگ از چه زمانی و با چه هدفی باب شد؟واو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

پیروز ارجمند

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک پیروز ارجمند، که در دوره مدیریتش قانون اعطای مجوز به تک‌آهنگ تصویب شد می‌گوید:
«هدف ما این بود که تا حد امکان زمینه انتشار قانونی آثار هنرمندان و تبدیل نشدن آن‌ها به خوانندگان زیرزمینی را فراهم کنیم.
به گونه‌ای که نبودِ قانون و آیین‌نامه در دفتر موسیقی منجر به تبدیل شدن هنرمند به خواننده زیرزمینی نشود.»

انتشار تک‌آهنگ از چه زمانی و با چه هدفی باب شد؟

به گزارش جی پلاس، روز گذشته، شنبه ۱۲ اسفند دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،
گزارشی از عملکرد خود از سال ۹۴ تا ۹۶ منتشر کرد.
گزارشی شامل تعداد تک آهنگ‌ها، نماهنگ‌ها، آلبوم‌های موسیقی، آلبوم‌های تصویری و آمار اجراهای صحنه‌ای از سال ۹۴ تا ۹۶٫

این آمار نشان می‌داد در حوزه آلبوم و تک‌آهنگ شاهد ثابت ماندن رقم اولی
و رشد ناگهانی رقم دومی طی یک سال هستیم
به گونه‌ای که در ۹۵، ۴۸۵ آلبوم و در ۹۶، ۴۹۵ آلبوم منتشر شده و از آن سو در ۹۵ شاهد انتشار ۳۷۱ تک‌آهنگ و در ۹۶ شاهد انتشار ۱۱۵۰ تک‌آهنگ بوده‌ایم.

پیروز ارجمند ، مدیرعامل سابق دفتر موسیقی در مورد این تفاوت فاحش در آمارها گفت:
«به طور کلی می‌توان گفت نوع عرضه موسیقی، در دنیا در حال تغییر است
و از شیوه‌ای که در قالب کاست و بعدتر سی‌دی و بعد از آن حامل‌های صوتی بود گذر کرده و این کاملا طبیعی است.»

پیروز ارجمند گفت:
«ماجرای انتشار تک‌آهنگ و نماهنگ به زمانی برمی‌گردد که من مسئولیت مدیرکلی دفتر موسیقی را در اواخر سال ۹۲ پذیرفتم.
پیش از آن پژوهشی را در حوزه هنری انجام داده
و حدود پنج هزار تک‌آهنگ بدون مجوز را که در طول یک سال در قالب موسیقی زیرزمینی عرضه شده بود شناسایی کرده بودیم.
بعد از بررسی کمی، در طول بررسی کیفی و تحلیل محتوا متوجه شدیم که بسیاری از این آثار از لحاظ کیفی هم قابل‌قبول‌اند.

بعد از آن دلیل انتشارشان را به صورت زیرزمینی و چرایی مجوز نگرفتن‌شان را بررسی کردیم
و متوجه شدیم عموم کسانی که اثرشان را به این شکل انتشار داده بودند

معتقد بودند وقتی دفتر موسیقیِ معاونت هنریِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا آثاری را بررسی می‌کند و به آن‌ها مجوز می‌دهد که در قالب آلبوم باشند،

آن‌ها برای شنیده شدن تک‌آهنگ‌شان راهی جز انتشار زیرزمینی ندارند!»

پیروز ارجمند در ادامه سخنان خود گفت:
«برای حل شدن این موضوع، در سال ۹۳ برای اولین بار پس از انقلاب اعلام کردیم که دفتر موسیقی به تک‌آهنگ و نماهنگ هم مجوز خواهد داد.
هدف ما این بود که تا حد امکان زمینه انتشار قانونی آثار هنرمندان و تبدیل نشدن آن‌ها به خوانندگان زیرزمینی را فراهم کنیم
به گونه‌ای که نبود قانون و آیین‌نامه در دفتر موسیقی منجر به تبدیل شدن هنرمند به خواننده زیرزمینی نشود.
این اتفاق رخ داد و هر چه قدر از این سو شاهد افزایش تعداد مجوز برای انتشار تک ‌آهنگ بودیم، از آن سو روند رشد موسیقی زیرزمینی کندتر شد.»

پیروز ارجمند در مورد حُسن این دیگر این اتفاق هم گفت:

«به این ترتیب آثار شماره ثبت پیدا کردند و به عنوان مثال آهنگساز، تنظیم‌کننده، ترانه‌سرا و دیگر عوامل تولیدکننده یک تک‌آهنگ می‌توانستند در صورت بروز مشکلاتی همچون عدم رعایت کپی رایت، پیگیر حقوق مادی و معنوی‌شان باشند.»

پیروز ارجمند در جواب سوال آخر
در مورد تحلیلش نسبت به تک‌آهنگ‌هایی که در دو، سه سال اخیر گروه‌ها و خوانندگان موسیقی پاپ را یک شبه به شهرت رسانده
اما با همان سرعت نیز محو شده‌اند هم گفت:
«ماندگاری یک گروه یا یک خواننده، سخت‌تر از معروف شدن آن‌هاست
و محبوب شدن هم بدون شک سخت‌تر از مشهور شدن است.
در هر سال چیزی نزدیک به سه هزار خواننده جدید در کل ایران یا آلبوم و تک‌آهنگ منتشر می‌کنند یا کنسرت می‌گذارند
ولی از این سه هزار نفر، چیزی مابین ۱۵ تا ۲۰ نفر ماندگار می‌شوند.

مردم حق انتخاب دارند و انتخاب خواهند کرد. اگر کسی یک تک‌آهنگ منتشر کرده و آن تک‌آهنگ بسیار شنیده شده،
در صورتی که بتواند ادامه دهد می‌تواند ماندگاری خود را تضمین کند و در غیر این صورت، نه.
این مسئله عجیبی در صنعت موسیقی نیست و در همه جای دنیا همین‌طور است.
مثلا جیمز بلانت، آهنگساز و ترانه‌سرای معروف انگلیسی در دوره‌ای در آمریکا بسیار معروف بود
اما بعد از مدتی محو شد و مثال‌هایی شبیه او بسیار است. این یکی از خصلت‌های این صنعت است
و اگر خواننده‌ای توانست از فرصتی که بسیار شنیده‌شدن تک‌آهنگش در اختیار او گذاشته به درستی و برای ادامه دادن مسیر استفاده کند
که موفق خواهد شد و در غیر این صورت بازنده اصلی اوست و نه مردم.
چون مردم به سراغ محصول شخص دیگری می‌روند.»



  • 10,165 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

مهدی یراحی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک

برگ برنده مهدی یراحی چیست؟

مهدی یراحی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های هنری ماههای اخیر است. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک برگ برنده مهدی یراحی نه در قدرت صدای اوست که به مدت سه ساعت به جای ده دوازده تا ترانه معمول برای هر کنسرت، بالای ۴٠ ترانه‌اش را بی‌وقفه و باقدرت می‌خواند، نه به توانایی بالا و بدیع آهنگسازی‌اش در
  • 11,366 نگاه
مشــاهده ادامه
اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک ٬ اخبار موسیقی جهان

از راه تا چاه خوانندگی بازیگران

قصه تکراری است. اما هر دم از باغ این قصه تکراری، تازه‌بری می‌رسد و آتش پنهان در خاکستر ماجرا دوباره شعله می‌کشد. خواننده شدن بازیگرهای سینما و تلویزیون سال‌هاست که کانون بحث‌های بسیاری شده است. پیشگامان این ماجرا که نزدیک به دو دهه پیش آرام آرام آغاز شد، بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، حسین پناهی، پرویز
  • 3,252 نگاه
مشــاهده ادامه
سالار عقیلی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ ایرج خواجه امیری

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی و یادآور عاشقانه‌های وطنی

سالار عقیلی یکی از بهترین‌های موسیقی ایران محسوب می‌شود که با ده‌ها اثر تاثیرگذار و شنیدنی به ویژه در حوزه آثار ملی و میهنی در میان دوستداران موسیقی و عموم مردم شناخته شده‌است. او همواره یکی از خوش استایل‌ترین ستاره‌های موسیقی بوده، هم از نظر سبک و سیاق کاری و هم از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی
  • 9,513 نگاه
مشــاهده ادامه
افسانه چشم‌هایت ٬ همایون شجریان ٬ علیرضا قربانی ٬ حاقظ ناظری ٬ شهرام ناظری

به بهانه انتشار آلبوم افسانه چشم‌هایت ؛ گشتی در موفق‌ترین آلبوم‌های مشترک

آلبوم «افسانه چشم‌هایت» حاصل اولین همکاری مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی منتشر شد. دو ستاره جوان موسیقی سنتی و تلفیقی ایران که بعد از مدت‌ها یک رسم قدیمی را موسیقی سنتی را زنده کردند. در این گزارش به بهانه آلبوم «افسانه چشم‌هایت» نمونه‌های موفق در حوزه آلبوم‌های مشترک، میان خواننده‌های ایرانی را مرور می‌کنیم.
  • 10,388 نگاه
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید