حمیدرضا نوربخش ، اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایرانی ،واوموزیک،vavmusic

این روزها کل جامعه موسیقی درآمدزایی ندارد

20 اسفند 1398 2:11 ب.ظ ایران

مدیرعامل خانه موسیقی از دولت خواست برای جبران خسارت‌ها و تأمین معیشت هنرمندان موسیقی با تأکید بر بخش‌های آسیب‌پذیر، فکر اساسی بکند و چاره‌ای بیندیشد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: در حال حاضر اتفاق ناگواری همه کشور را تحت تأثیر قرار داده که به‌مثابه یک شوک برای کشور است.

وی افزود: همه می‌دانیم که ماه‌های پایانی سال فعالیت همه صنوف به‌خصوص فعالیت‌های موسیقی شدت می‌گیرد. متأسفانه با این اتفاقی که افتاد همه‌چیز مختل شد، همه دچار مشکل شدند و جامعه هنری و موسیقی کشور هم از این موضوع مستثنا نبود. فعالیت‌های موسیقی هم به این دلیل که با مخاطب و اجتماع سروکار دارد بیشتر آسیب دیده و فعالیت‌های اهالی موسیقی و به‌خصوص کنسرت‌های موسیقی عملاً میسر نیست.

وی با اشاره به مختل شدن حوزه آموزش موسیقی نیز گفت: بسیاری از آموزشگاه‌ها و کلاس‌های موسیقی عملاً تعطیل شده‌اند که این مسئله بسیار جدی و مهمی است. از طرفی هم معلوم نیست این مسئله تا چه زمانی ادامه دارد. در این مدت تماس‌هایی از سوی هنرمندان داشتیم که نگرانی‌های خود را ابراز کرده و می‌کنند.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به گردش اقتصادی ناچیز آموزشگاه‌های موسیقی گفت: آموزش موسیقی به آن معنا کار اقتصادی نبوده و نیست و آموزشگاه‌ها به‌زحمت خودشان را سرپا نگه داشته‌اند و بحران مخاطب همیشه وجود داشته است. ممکن است یک یا دو آموزشگاه توانسته باشند خوب کار کنند، اما در کل وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: دامنه این تعطیلی‌ها و فعالیت‌های موسیقی تمام شهرها را گرفته و فقط مختص تهران نیست. شهرستان‌ها که به‌زحمت سرپا بودند و با مضیقه‌های بسیاری روبرو هستند.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای آموزشگاه‌های موسیقی گفت: بسیاری از آموزشگاه‌ها برای پرداخت اجاره‌ ملکشان مشکل دارند، بسیاری ثبت نام‌ ترم‌های جدید ندارند و مدرسان موسیقی که معیشتشان از این طریق بوده و راه دیگری ندارند با مشکل روبرو هستند.

نوربخش گفت: در بخش‌های پاپ کنسرت‌هایی بود که درآمدزایی داشت، اما در بخش کلاسیک و نواحی به آن معنا رونق اقتصادی وجود نداشت. بنابراین آموزش بخشی بود که این‌ها می‌توانستند فعالیت کنند که الان با تهدید جدی روبرو شده‌اند. درواقع این روزها کل جامعه موسیقی درآمدزایی ندارد.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: باید به این مسئله به‌طور جدی اندیشید و از مجموعه دولت و شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد خواهش جدی داریم فکری برای بخش موسیقی بکنند. باید برای جبران این خسارت‌ها و تأمین معیشت هنرمندان موسیقی با تأکید بر بخش‌های آسیب‌پذیر فکری اساسی کنند و چاره‌ای بیندیشند.

نوربخش افزود: این دغدغه جدی خانه موسیقی است. امیدواریم از این ورطه عبور کنیم و هرچه زودتر این مسئله تمام شود. چرا که اگر ادامه یابد تبعات بعدی هم دارد. تا همه چیز به روال عادی برگردد بسیار طول می‌کشد. الان اولویت‌های مردم چیز دیگری است اول سلامت و بعد معیشت است و همه این موضوعات را کنار می‌گذاریم می‌بینیم که بخش موسیقی نیاز به یک تمهید جدی دارد.

امین بانی هوای دوری