باب دیلن در استکهلم/ آقای خواننده سرانجام نوبل ادبیات را گرفت

14 فروردین 1396 5:33 ق.ظ جهان

باب دیلن دیشب در حالی در استکهلم روی صحنه رفت و برنامه اجرا کرد که شماری از اعضای آکادمی نوبل از حضار این برنامه بودند و ساعاتی پیش جایزه نوبل را به وی اهدا کرده بودند.

 

باب دیلن در حالی دیپلم و مدال نوبل را دریافت کرد که هیچ رسانه‌ای در این مراسم حاضر نبود، اما او پس از دیداری ساده و خودمانی با اعضای آکادمی ودریافت جایزه خود در استهکلم روی صحنه رفت و برای جماعتی که ماه‌ها پیش بلیت کنسرت او را خریده بودند، برنامه اجرا کرد.

در واقع او سه ماه بعد از مراسم رسمی اعطای جوایز نوبل، جایزه نوبل ادبیات خود را دریافت کرده است.

سارا دانیوس دبیر دایمی آکادمی نوبل دو روز پیش اعلام کرده بود این خواننده و ترانه‌سرای ۷۵ ساله که برای اجرای کنسرت به استکهلم می‌آید، جایزه خود را دریافت خواهد کرد.

این خانم البته تصویری ساده از خودش در وبلاگش منتشر کرده بود که می‌گفت آماده است تا در کنسرت باب دیلن شرکت کند.

در حالی که انتظار می‌رفت دیلن روز ۱۰ دسامبر در سالروز مرگ آلفرد نوبل در مراسم اهدای جوایز شرکت کند، اما او همان زمان اعلام کرد شاید وقتی برای اجرای کنسرت به استکهلم می‌آید این کار را انجام دهد.

باب دیلن باید یک نسخه ضبط شده از سخنرانی دریافت جایزه نوبل را به آکادمی ارایه کند تا بتواند مبلغ جایزه را که معادل ۸ میلیون کرونر سوئد برابر ۸۹۴ هزار دلار است دریافت کند. وی باید این سخنرانی را تا سه ماه دیگر به آکادمی ارایه کند.

یکی از مقامات آکادمی نوبل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این مراسم کوچک به خوبی برگزار شده و دیلن ۷۵ ساله مرد بسیار خوب و مهربانی است.

به درخواست باب دیلن هیچ رسانه‎ای در مراسم دیروز حاضر نبوده است.

دیلن قرار است دومین کنسرتش در استکهلم را امشب (یکشنبه) برگزار کند.

باب دیلن اولین ترانه سرایی است که نوبل ادبیات را به پاس «خلق بیان شاعرانه نو در سنت ترانه سرایی آمریکایی» دریافت کرده است.

دیلن آخرین بار سال ۲۰۱۵ در سوئد کنسرت برگزار کرده بود که همه به سرعت پیش فروش شده بود. وی در ۹ آوریل(هفته آینده) نیز کنسرتی در شهر لوند سوئد برگزار می‌کند.

امین بانی هوای دوری