برج میلاد در تصرف ستارگان موسیقی

11 دی 1395 7:37 ق.ظ ایران

در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر باقی‌مانده است، با این که این جشنواره با تحریم بخشی از اهالی موسیقی کشور روبه روست و همچنان برنامه اجراها و بلیت‌فروشی آن اعلام نشده، جشنواره خود را برای میزبانی گروه‌های موسیقی و خوانندگان سرشناس آماده می‌کند.

 

امسال جشنواره موسیقی فجر به‌دلیل تقارن با ایام فاطمیه یک ماه زودتر از دوره‌های قبل و از 22 دی تا یک بهمن برگزار می‌شود. حمیدرضا نوربخش مدیریت این جشنواره را به عهده دارد. او در نشست خبری جشنواره موسیقی در پاسخ به اعتراضات گفت: در این مدت از تمام گروه‌های فعال موسیقی بلااستثنا دعوت کردم تا در این دوره حضور داشته باشند و اگر کسی نیامده،با تصمیم شخصی خود و گروه بوده که تحت هیچ شرایطی به گزینشی عمل کردن ما ربطی ندارد.

 

جولان خوانندگان پاپ در جشنواره موسیقی

 

شاید چند سال پیش که مسئولان پیشین جشنواره موسیقی تنها به گروه‌های موسیقی ایرانی و کلاسیک و گاهی موسیقی نواحی مجوز شرکت در جشنواره موسیقی را می‌دادند، خوانندگان پاپ حسرت اجرا در این جشنواره را داشته‌اند. اما هرسال که می‌گذرد شاهد جولان بیشتر گروه‌ها و خوانندگان سرشناس پاپ در این جشنواره هستیم. آن طور که مهدی وجدانی، مدیر روابط عمومی جشنواره سی‌ودوم به جام‌جم می‌گوید، حضور محمد علیزاده، محسن یگانه، رضا صادقی، حامد همایون، فریدون آسرایی، سیامک عباسی و اشوان در این جشنواره قطعی شده است. او با بیان این که این هنرمندان در بخش موسیقی پاپ در سالن نمایشگاه میلاد برای علاقه مندان خود به اجرای برنامه می‌پردازند، افزود: همچنین آریا عظیمی‌نژاد در بخش موسیقی تلفیقی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سالن برج آزادی روی صحنه می‌رود.

به گفته وجدانی، گروه کاکوبند نیز که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده و در این هفته هم در سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران کنسرت برگزار کرد، در بخش تلفیقی جشنواره موسیقی حضور خواهد داشت. او در ادامه به قطعی شدن حضور علی زند وکیلی در بخش تلفیقی این دوره جشنواره اشاره می‌کند و می‌گوید: علی زندوکیلی و گروهش نیز در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌روند.

 

جای خالی ارسباران

 

ظاهرا سالن فرهنگسرای ارسباران که در دوره‌های گذشته جشنواره فجر میزبان گروه‌های موسیقی بود، از فهرست سالن‌های اجرای جشنواره حذف شده است و اجراهای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در سالن‌های تالار وحدت، برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی روی صحنه می‌رود.

به گفته حمیدرضا نوربخش، در این دوره، موسیقی پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، موسیقی ارکسترال، بین‌الملل و موسیقی ایرانی در تالارهای وحدت و رودکی، موسیقی بانوان و موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران، موسیقی تلفیقی و موسیقی نواحی در مجموعه برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران و بخش دیگر موسیقی ارکسترال و بین‌الملل در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

 

بازگشت افتخاری

 

علیرضا افتخاری هم قرار است در نخستین برنامه سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان خواننده ارکستر ملی قطعاتی از آلبوم‌های «نیلوفرانه» و «شور عشق» و آثار حسین دهلوی موسیقیدان بزرگ کشورمان را اجرا کند.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی درباره نخستین اجرای ارکستر ملی در دوره جدید فعالیت خود، می‌گوید: این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر با اجرای آثاری از حسین دهلوی و منتخبی از آلبوم‌های«نیلوفرانه» به آهنگسازی عباس خوشدل و «شور عشق» به آهنگسازی من خواهد بود که در این اجراها علیرضا افتخاری به عنوان خواننده حضور خواهد داشت. آلبوم «شور عشق» از جمله آثار ماندگار علیرضا افتخاری در عرصه خوانندگی است که سال‌ها پیش به آهنگسازی فریدون شهبازیان و شعر هوشنگ ابتهاج روانه بازار موسیقی شد. مجموعه آلبوم‌های «نیلوفرانه» نیز یکی از پرطرفدارترین آثار علیرضا افتخاری است که سال‌های گذشته به آهنگسازی عباس خوشدل به علاقه‌مندان ارائه شد.

از سوی دیگر، قرار است ارکستر سمفونیک تهران در این دوره با اجرای آثاری از احمد پژمان، کنسرت مشترکی نیز با ارکستر سمفونیک ایتالیایی اجرا کند که به گفته نوربخش، جزئیات آن به همراه برنامه کامل جشنواره در روزهای آینده اعلام می‌شود.

 

مأمنی برای موسیقی نواحی

 

مسئولان جشنواره موسیقی فجر می‌گویند امسال افزون بر توجه به بخش‌های همیشگی جشنواره از جمله موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ، موسیقی تلفیقی، موسیقی نواحی، موسیقی کودک و موسیقی بانوان، توجهی ویژه‌ به موسیقی نواحی داشتیم که با توجه به حضور ده گروه شرکت‌کننده می‌توان گفت که این روند دو برابر جشنواره قبلی است.

به گفته حمیدرضا نوربخش، رویکرد امسال جشنواره در حمایت از گروه‌هایی است که براساس رپرتوار موسیقی مناطق خود و در نظر گرفتن سلایق نسل امروز آثار خود را اجرا می‌کنند. او با بیان این که مجموعا 13 گروه در بخش موسیقی نواحی از جمله سه گروه در بخش بانوان و ده گروه در بخش موسیقی مناطق در این دوره حضور دارند، می‌افزاید: این گروه‌ها از کرمانشاه، کردستان، بوشهر، خراسان، لرستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری به اجرای برنامه می‌پردازند و ملودی‌های کاربردی و اصیل و مهم مناطق را اجرا خواهند کرد.

همچنین در این دوره تالار رودکی با معرفی یک پیشکسوت موسیقی نواحی، میزبان شب موسیقی نواحی با معرفی پیشکسوتان همراه با اجرای موسیقی ترکمن، بلوچستان و خراسان شمالی خواهد بود.

 

حجت اشرف‌زاده با برف می‌آید

 

حجت اشرف‌زاده خواننده جوان و خوش‌آتیه موسیقی ایرانی به صف حاضران جشنواره موسیقی فجر پیوست. او که از اجرای چند قطعه جدید به همراه چند قطعه نوستالژیک بازسازی‌شده در این جشنواره خبر می‌د‌هد، می‌گوید: امسال افزون بر آهنگ «برف آمد» که بتازگی و به مناسبت شب یلدا منتشر شده است سری کامل تیتراژهای ماه مبارک رمضان، به همراه چند قطعه نوستالژیک را که بازسازی شده‌است، برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر آماده کردم.

اشرف‌زاده با بیان این که تب‌وتاب مردم و علاقه‌مندان موسیقی برای حضور در سالن‌ها و آمدن به کنسرت‌ها در زمان برگزاری جشنواره فجر یکی از جذابیت‌های جشنواره برای اوست، درباره اهمیت این جشنواره به‌عنوان مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور، می‌گوید: جشنواره موسیقی فجر همانند یک رویداد بزرگ است که هر سال هنرمندان آثار جدیدشان را در آنجا ارائه می‌کنند. افزون بر این در بخش بین‌الملل نیز گروه‌های خارجی شرکت‌کننده در جشنواره با خود رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی می‌آورند که دیدن آنها به نظرم می‌تواند ایده‌های بسیار خوبی را برای هنرمندان موسیقی به همراه داشته باشد.

امین بانی هوای دوری