ترانه مکرم

ترانه مکرم : فضای شعر کودکانه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد

12 آبان 1398 12:55 ق.ظ مصاحبه های اختصاصی

ترانه مکرم در گفتگو با رسانه نوا از پایان ممنوع الکاری ۹ ساله‌ خود خبر داد و در خصوص فعالیت‌های تازه‌اش و دوره‌های آموزشی‌ گفت که سعی دارد برای اولین بار در کنار ترانه‌سرایی بحث ورود به بازار موسیقی و برندینگ را مطرح کند.

 

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک این ترانه‌سرا همچنین، با وجود نارضایتی و انتقاد نسبت به فضای تازه‌ی این روزهای موسیقی پاپ، از عمده فعالیت‌های این روزهایش گفت که به همکاری با خوانندگان جدید و با استعداد می‌پردازد. در ادامه گفتگوی مفصل با این هنرمند را می‌خوانید:

اخیرا ورک‌شاپ‌ موزیک و ترانه‌ی آکادمی مُد آرت در حال برگزاری است، از حضورتان و روال کاری این ورک‌شاپ بگویید.

من به عنوان یکی از مجریان این ورک‌شاپ حضور دارم و قرار است برای اولین بار بحث برندینگ و بازار را مطرح مکنیم؛ چون این مسئله سوال و دغدغه خیلی از کسانی است که وارد کار موزیک می‌شوند. این موضوع تا الان هم در هیچ‌جایی مورد آموزش قرار نگرفته؛ ضمن اینکه در این ورک‌شاپ آموزش ترانه‌سرایی هم داریم.

ترانه‌سرایی به طور کلاسیک آموزش داده می‌شود یا سانگ‌رایتینگ که این روزها درحال ترویج در میان هنرمندان است هم مورد توجه شما بوده است؟

احتمال وجود همه چیز هست! ببینید من ۱۱ ترم از راه تلگرام کارگاه ترانه داشتم و افتخار می‌کنم به عزیزانی که هنرجوی من بودند و حالا وارد بازار شدند. البته با یک دانش و پشتوانه ادبی درست که بتوانند از خودشان و کارشان دفاع کنند. چیزی که ریشه نداشته باشد به درد نمی‌خورد، و من سعی کردم دلسوزانه به هنرجو هایم یاد بدهم که چطور بنویسند و چه کار باید بکنند. قطعا در این ورک‌شاپ هم همان چیزاهایی که به درد نسل بعد از من هم بخورد ارائه خواهم داد.

ممنوع‌الکاری شما پس از ۹ سال به چه سر انجامی رسیده؟

بعد از ۹ سال، بالاخره ممنوع‌الکاری من تمام شد اما من چیزی را که نباید از دست می‌دادم، دادم. مثل اسمم در خیلی از آلبوم‌ها. به هر حال جبران این ۹ سال ممنوع‌الکاری کار ساده‌ای نیست.

با توجه به پایان این ممنوع‌الکاری آیا کتاب یا ترانه‌ی جدیدی از شما در دست انتشار است؟

در مورد کتاب که فعلا نه. من سه کتاب تا الان منتشر کردم که به جز ساعت۹، تجربه‌های خوبی از همکاری با ناشران ندارم و فعلا قصد چاپ کتاب جدید ندارم چون به لحاظ روحی به من لطمه وارد می‌شود.

اما در مورد ترانه باید بگم که متاسفانه با توجه به وضعیت الان، مِعر‌خوانی جای شعر و ترانه‌خوانی را گرفته و فضای شعر کودکانه خیلی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. خواننده‌های قدیمی هم با گروه‌های خودشان کار می‌کنند و طبیعتا این شرایط، عرصه را برای ترانه‌سرا ها تنگ‌تر می‌کند. اما من به شخصه عمده فعالیتم را معطوف کمک به خوانندهای جدیدی که آینده‌دار هستند کردم و امیدوارم ماندگار باشند.

در بین صحبت‌هاتون به فضای شعر و ترانه‌های جدید اشاره کردید که مشخصا نظرتون رو این مورد میخواستم بپرسم. وضعیت ترانه‌های جدید که خیلی هم مورد استقبال بازار قرار گرفته رو چطور میبنید؟

ببینید من تقریبا با هر خواننده‌ای که خواستم کار کردم و اگر که حالا با آن‌ خواننده‌ها کار نمی‌کنم دلیل نمی‌شود که بخواهم کار آن‌ها را زیر سوال ببرم. من همه‌ی علاقه و عشقم ترانه و موسیقی است و هر چیزی که به یک مجموعه موسیقی خوب لطمه بزند از جانب هر کسی را نمی‌پسندم. متاسفانه چیزهایی که الان می‌شنویم یک‌سری کلماتی‌ است بدون وزن و قافیه، بدون هیچ‌گونه تبعیت از ادبیات به روی آهنگی که به عقیده دوستان مُد بازار است نوشته می‌شود و هر روز سیر تنزلی شعر و ترانه را میبینیم.

چنانچه در یک ترانه‌ای که به قولی بازار را اشباع کرده، و به قول مارکتی‌ها هیت شده، ترانه‌ای است که هیج فکر، هیچ‌ ذهن و هیج تکنینکی را در آن پیدا نمی‌کنیم! اگر به این روند ادامه بدهیم هیچ‌چیزی از ترانه سالم برای ما باقی نخواهد ماند.

البته خیلی از خواننده‌هایی هم هستند که کماکان به ترانه‌ و موسیقیِ خوب اهمیت می‌دهند ولی متاسفانه از بازار رانده و نادیده گرفته می‌شوند اما هستند کسانی هم که اگر بخواهند همچنان در صدر بمانند باید هم‌رنگ جماعت باشند.

به عنوان کلام آخر این مصاحبه نکته‌ای دارید؟

فقط از خواننده‌های جدید و قدیمی خواهش میکنم که به محتوا هم توجه کنند و فقط به فکر پر کردن سالن کنسرت نباشند. به فکر این باشند که چند سال دیگر از آثارشان به عنوان یک اثر ماندگار یاد کنند. نه آثاری به تاریخ ماندگاری چند ماه!

علی لهراسبی بارون میزنه