حدیث دهقان : ترانه‌سراها بسیار منعطف شده‌اندواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

حدیث دهقان ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک

حدیث دهقان ترانه‌سرا و مترجم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی و مدرس این رشته است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک دهقان در ۱۳۸۹ با ترانه تیتراژ سریال “فاصله‌ها” با صدای علی لهراسبی شناخته شد و از آن زمان تاکنون به‌عنوان ترانه‌سرا با خواننده‌های دیگری چون مهرداد شهسوارزاده، رضا صادقی، سینا شعبانخانی، پویا بیاتی و سامان جلیلی همکاری کرده است.

دهقان در اواخر سال ۱۳۹۵ به همراه حسین شریفی و فؤاد غفاری، گروه ایوان را تشکیل دادند که این گروه خیلی زود و با قطعه “عالیجناب” بر سر زبان‌ها افتاد و مخاطبان زیادی را جذب کرد. دهقان همچنان به‌عنوان ترانه‌سرا در این گروه فعالیت می‌کند. از او همچنین یک مجموعه ترانه به نام ‌”مریضم کرده تنهایی” منتشر شده است. با این ترانه‌سرا به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه خواهید خواند.

 

خانم دهقان، در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

مشغول ساخت ترانه‌های جدید با خوانندگان جدید و کارهای دیگر مانند ترجمه هستم. همکاری‌های جدیدی با خواننده‌های مختلف دارم، اما تا زمانی که انتشار پیدا نکند، در مورد آن صحبت نمی‌کنم، به دلیل این که امکان دارد هر لحظه تولید یک قطعه‌ لغو شود یا به هر دلیلی انتشار آن به تعویق بیافتد. حتی بعضی‌اوقات پیش آمده که در صفحات مجازی با انتشار پستی اعلام می‌کنیم که این قطعه به‌زودی منتشر می‌شود، اما در لحظه آخر یا نظرمان تغییر پیدا می‌کند یا مشکلی پیش می‌آید و انتشار قطعه به تعویق می‌افتد، مانند کار اخیری که با آقای سینا شعبانخانی داشتم و حتی اعلام کردم که به‌زودی منتشر می‌شود، اما به دلیل شرایط کنونی جامعه از انتشار آن منصرف شدیم.

وضعیت ترانه را در حال حاضر چطور ارزیابی می‌کنید؟

برخلاف خیلی از دوستان و همکاران که مدام از وضعیت حال حاضر ترانه شاکی هستند، بسیار راضی هستم. فکر می‌کنم استعدادهای بسیار خوبی به بازار موسیقی ورود پیدا کرده‌اند و کارهای بسیار خوبی تولید می‌شود. برخلاف گذشته که شعر نوشته می‌شد و آهنگساز باید خودش را با شاعر وقف می‌داد و انعطاف‌پذیری شاعران کمتر بود، اما در حال حاضر ترانه‌سراها بسیار منعطف شده‌اند و کارهای فوق‌العاده‌ای روی ملودی می‌نویسند و فضاهای جدیدی را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات چیزهایی در ترانه‌ها استفاده می‌شود که اصلاً گمان نمی‌شود که کاربرد ادبی داشته باشد، اما بسیار فوق‌العاده استفاده می‌شود. فکر می‌کنم اتفاق‌های خوبی در حوزه ترانه‌سرایی در حال رخ دادن است و ما به سمتی می‌رویم که باید می‌رفتیم. همیشه برای به تکامل رسیدن یک سیر آزمون و خطا وجود دارد که در آن پُر از راه‌های مختلف است و باید تمام آن را تجربه کنید حتی اگر درست نباشند. ممکن است خیلی چیزها نوشته شود که حتی من آن‌ها را نپسندم، اما این‌ها نیز باید برای سلیقه‌های مختلف نوشته شود و باید مخاطب خودش را پیدا کند. بنابراین من با ورود ترانه‌سراهای جدیدی که خیلی خوب کار می‌کنند، مشکلی ندارم. از وضعیت ترانه بسیار راضی و به آینده آن نیز خوش‌بین هستم. تنها چیزی که می‌خواهم بگویم این است که فکر می‌کنم باید بیشتر به حق و حقوق ترانه‌سراها پرداخته شود، به دلیل این که مردم ما حرف‌هایشان شبیه به شعر است. ما همیشه کلام‌محور هستیم و این را پیشینه ادبی ما می‌گوید، اما همیشه وقتی بحث مسائل حقوقی که پیش می‌آید، طوری برخورد می‌شود که انگار ترانه کم‌اهمیت‌ترین مسئله ممکن است و ترانه‌سرا کمترین کار را انجام می‌دهد، بنابراین کمترین حق و حقوق را باید دریافت کند. شاید بخشی از آن به خودمان مربوط می‌شود که تلاش کافی برای این که جای پای خودمان را محکم کنیم و حق و حقوقمان را به طرف حسابمان تحمیل کنیم، نکردیم. جاهایی نیز قطعاً کم‌کاری از سمت نهادهایی است که برای گرفتن حق و حقوق ترانه‌سراها اقدامی انجام نمی‌دهند. درمجموع فکر می‌کنم باید خودمان با خودمان مهربان‌تر باشیم و دوباره این موضوع را ثابت کنیم که کلام، حداقل برای ما که افرادی کلام‌محور هستیم، کار مهمی انجام می‌دهد.

چقدر سعی می‌کنید ترانه‌ها را با توجه به سلیقه حاکم بر بازار موسیقی بنویسید؟

به هر حال بازار نیز بخشی از موسیقی است و ترانه‌سرا و آهنگساز باید از این راه درآمد کسب کند که زندگی‌اش را بچرخاند. من در ‌جاهایی سعی کرده‌ام که بازار را حفظ کنم، اما حفظ کردن بازار برای من صرفاً مسئله نیست و حتی جاهایی که سعی کردم کارها بازاری باشد و درواقع بازار را حفظ کنم و به آن نتیجه دلخواه برسم، یادم نرفته که دارم شعر می‌نویسم و باید در آن شاعرانگی وجود داشته باشد و باید در آن کار بخشی از خودم را در آن بگنجانم. به هر حال اسم من روی کار است و نمی‌خواهم انگشتی به سمتم گرفته شود و بگویند که به خاطر بازار، رسالت ترانه، شعر و موسیقی را فراموش کردی. قطعاً در بازاری‌ترین کارهای من نیز یادم نرفته که باید چه‌کاری انجام دهم و یادم نرفته که بخشی از من در این ترانه است و آن بخش بخشی نباشد که مخاطب دوست ندارد گوش کند.

در سال‌های گذشته شعر محاوره جای خودش رو میان شاعران جوان باز کرده است.

این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شاید مهم‌ترین دلیل آن مخاطب باشد. شما زمانی که محاوره‌ای می‌نویسید، راحت‌تر حرف خود را به گوش مخاطب می‌رسانید. به هر حال شنیدن شعر راحت‌تر از خواندن آن در کتاب است، به همین دلیل شاید این کار، راحت‌ترین راهی است که شما حرفتان را بزنید و به گوش افرادی که می‌خواهید، برسانید. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که مخاطبان گسترده‌تر و همچنین دسترسی راحت‌تری دارد. بخش دیگر آن نیز می‌تواند بازار باشد به هر حال منبع درآمد بهتری است و این دلایلی است که فکر می‌کنم می‌تواند باب شده باشد که شعر محاوره با استقبال بیشتری همراه است.



  • 3,160 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

رضا صادقی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک ٬ vavmusic

رضا صادقی : امام حسین (ع) برای من باور اندیشه و اراده است

«رضا صادقی» خواننده مطرح سبک پاپ است، اما اگر بگوییم به همان اندازه یا حتی بیشتر از توانی که صرف تولید آهنگ‌های حوزه تخصصی‌اش می‌کند، دغدغه خواندن از امام‌حسین(ع) و واقعه کربلا را دارد، بیراه نگفته‌ایم. قطعه‌های پرتعداد و ماندگارش در رثای شهدای دشت کربلا همچون «قرص‌ماه خونی»، «امیر کائنات»، «خواهر تنها»، «مرثیه»، «رنگ بارون»
  • 1,416 نگاه
  • رضا صادقی
  • خواننده سبک پاپ
مشــاهده ادامه
شمس لنگرودی ٬ اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران، واوموزیک

شمس لنگرودی : همیشه عشق اول من «موسیقی» بوده است

در صفحه اخبار موسیقی واوموزیک  میخوانیم : «من نگران هیچ چیز نیستم جز زندگی. هیچ‌چیز جز خود زندگی اهمیتی ندارد؛ وقتی مرگ روبه‌روی آدم قرار دارد. هر کاری که ما انجام می‌دهیم شوخیِ ادامه‌ی زندگی است.» این را «شمس لنگرودی» می‌گوید، شاعر، نویسنده، محقق و پژوهشگری که همین نگاه را می‌توان در آثارش مشاهده کرد
  • 7,829 نگاه
  • شمس لنگرودی
  • شاعر، پژوهشگر
مشــاهده ادامه
خانه موسیقی ٬ اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران، واوموزیک ٬ امیرپدرام طاهریان

رهبر ارکستر سمفونیک:خانه موسیقی در حال تبدیل به بنگاه بیمه است

امیرپدرام طاهریان درباره ضعف عمده ارکسترهای ایرانی می‌گوید: کشور ما هیچ‌گاه ارکستر پایه نداشته است. بسیاری از ارکسترهای پایه‌ای که شکل گرفته‌اند به دلیل عدم حمایت‌ها، یا به بیراهه رفتن، از فعالیت بازمانده‌اند. به این ترتیب ارکسترهای ما ارکسترهای پایه می‌خواهند. مثلا ارکستر سمفونیک باید حداقل چهار یا پنج ارکستر پایه داشته باشد تا خروجی
  • 4,827 نگاه
  • امیرپدرام طاهریان
  • رهبر ارکستر سمفونیک رسانه هنر
مشــاهده ادامه
کیوان ساکت ٬ اخیار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک

کیوان ساکت گفت موسیقی جامعه را مهربان‌تر می‌کند

بخشی از صحبت‌های کیوان ساکت که در مصاحبه با ایسنا عنوان شده است : «موسیقی بی‌کلام برای هر کس معنای متفاوتی دارد، ممکن است وقتی که مخاطبان به آوای سازها گوش می‌سپارند، یک نفر از ویولن خوشش بیاید و فرد دیگری از سازهای بادی و به فراخور حس و حالی که دارند درک متفاوتی از
  • 9,228 نگاه
  • کیوان ساکت
  • آهنگساز و نوازندهٔ برجسته تار و سه‌ تار
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید