علیرضا بهرامی،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی موسیقی،واوموزیک،vavmusic

حرکت جامعه هنری نافی سهم مسئولان دولتی نیست

29 فروردین 1399 7:12 ق.ظ ایران

یکی از بانیان پویش #مشاهنر می‌گوید همراهی جامعه هنری و جامعه رسانه‌ای با این پویش بیشترین عامل موفقیت آن بود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ،علیرضا بهرامی شاعر و روزنامه‌نگار و یکی از بانیان پویش #مشاهنر (همراهی هنرمندان با مردم در قرنطینه خانگی) درباره ایده شکل‌گیری این پویش، گفت: ابتدا آقای فاضل جمشیدی (خواننده موسیقی سنتی و دبیر کمپین #مشاهنر) با بنده تماس گرفتند و گفتند برای ایام خانه‌نشینی مردم در دوران شیوع ویروس کرونا ایده‌ای به ذهن‌شان رسیده است.

او افزود: ایده آقای جمشیدی این بود که هنرمندان آثار هنری خودشان را با شکل و شمایل ساده به مردم عرضه کنند. ایشان با این پیشنهاد که این ایده را یا کمک یکدیگر عملیاتی کنیم، گفتند وزیر بهداشت از طرح استقبال کرده و موضوع به یکی از مدیران ارجاع داده شده است، اما پس از آن نتوانستند به آن مدیر دسترسی پیدا کنند.

 

ضمن این که گفتند از طرف وزارت بهداشت هم اعلام شده که ما نمی‌توانیم شما را حمایت کنیم و شما خودتان باید کارتان را انجام بدهید.بهرامی با اشاره به این که این نوع رفتارها و مواجهه‌ مدیران دولتی با مقوله هنر و هنرمندان بی‌سابقه نیست، گفت: با این حال هنرمندان ما با وجود تمام کم مهری‌هایی که در این سال‌ها دیده‌اند پا به میدان گذاشتند و در حال حاضر با کمترین چشم‌داشتی دارند حاصل چندین و چند ساله خودشان را در قالب محصولات هنری منتشر می‌کنند تا از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به دست مخاطبانشان برسانند.

این شاعر و روزنامه‌نگار ادامه داد: پیشنهاد من به آقای جمشیدی این بود که این حرکت در دو بستر، بیشترین تضمین موفقیت را دارد؛ بستر جامعه هنری و بستر جامعه رسانه‌ای. در این بین رسانه‌ها در این زمینه همراهی زیادی کردند.

بهرامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های پیرامونی آن هم به‌عنوان متولی هنر، با پویش #مشاهنر همراهی کردند. وزیر ارشاد سنگ تمام گذاشت و از این حرکت حمایت کرد. او علاوه بر توئیتی که در حمایت از این حرکت منتشر کرد، به تمام معاونت‌های خود ابلاغ کرد که با این پویش هنرمندان، ضمن رعایت استقلال آن، همراهی کنند. ضمن این که موسسه هنرمندان پیشکسوت هم با مدیریت جدید خود پای کار آمد و از این پویش و هنرمندان پیشکسوت حمایت کرد چرا که معتقد است، این موسسه نباید عملاً آسایشگاه کهریزکی در مسیر قطعه هنرمندان بلکه باید انجمنی برای تداوم فعالیت هنرمندان باسابقه به‌عنوان سرمایه‌های این مملکت باشد.

بهرامی با اشاره تأثیرگذاری این کمپین گفت: مگر می‌شود انسان حرکتی را در مسیر تعالی انجام بدهد و تأثیر مثبتی نداشته باشد. به هر حال ما در جامعه‌ زندگی می‌کنیم و هر کدام از ما سهم و وظیفه‌ای در این جامعه داریم و باید وظیفه خودمان را ادا کنیم. وظیفه ما همراهی با مردم و تشویق آن‌ها به در خانه ماندن است. وقتی پزشکان و کادر درمانی ما که در حال حاضر جانشان را در خطر انداخته‌اند تأکید می‌کنند تنها راه نجات، قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس است، اولین کاری که جامعه هنری و رسانه‌ای می‌کند این است که به حرف آن‌ها اعتماد کرده و در کنارشان حضور پیدا کند. البته این حرکت جامعه هنری نافی سهم مسئولان دولتی نیست. قطعاً پرداختن به امور معیشتی مردم و وضعیت زندگی کسانی که درآمد روزانه داشتند، وظیفه مسئولان دولتی است. برای نمونه، در جامعه تئاتری، دوستان ما بابت هر شب روی صحنه رفتن دستمزد دریافت می‌کردند و حالا این فرصت و درآمد را از دست داده‌اند. طبیعتاً با این حرکت #مشاهنر و مشابهان آن، سهم ما ادا شده و جامعه هنری می‌تواند بابت این موضوع سربلند باشد. امیدوارم مسئولان نیز در مسیری پیش بروند که درنهایت سربلند باشند.

وی در پایان با تأثیرگذار خواندن نقش هنرمندان در این بحران بی‌سابقه، خاطرنشان کرد: قطعاً هنرمندان در بهبود این شرایط بحرانی، بسیار تأثیرگذار هستند چون اساساً هنر مقوله بسیار تأثیرگذاری است. وقتی شما در پاسخ به مردمی که هفته‌ها خودشان را در خانه حبس کرده‌اند و از تمام جذابیت‌های زندگی‌شان صرف‌نظر کرده‌اند، یک اثر هنری را عرضه می‌کنید، قطعاً به‌نوعی جبران آن همراهی و همدلی مردم است. همیشه موسیقی، شعر و تصویر در شرایط وقوع مصیبت‌ها به کمک و نجات انسان آمده‌اند. ما در حال حاضر نیز در شرایط شبه مصیبتی قرار داریم که هرگونه تقویت روحی جمعی مردم تأثیر بسزایی در تداوم مقاومت خواهد داشت.

امین بانی هوای دوری