حسام‌ الدین سراج ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

حسام‌الدین سراج: کرونا موسیقی را نقره داغ‌ کرد

21 شهریور 1399 4:58 ق.ظ ایران

حسام‌الدین سراج با اشاره به تعطیلی کنسرت‌ها و مشکلات ایجاد شده پیرامون ضبط آثار موسیقی، خاطر نشان کرد که کرونا موسیقی را بیش از هر حوزه هنری دیگر متضرر کرده است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، چهاردهه از فعالیت حسام‌الدین سراج در موسیقی کشورمان می‌گذرد. او به تشویق پدر که فردی مسلط به ادبیات بود و با بزرگانی همچون جلال‌الدین همایی و حسن کسایی همنشینی داشت، وارد دنیای هنر شد.

در نوجوانی به‌سراغ یادگیری تنبک رفت و بعدتر، به فراگیری ساز سنتور پرداخت. سال‌ها بعد، سراج به منظور تکمیل آموخته‌هایش، در کلاس‌های آواز استاد محمدرضا شجریان شرکت کرد و همزمان در دانشگاه معماری خواند. او آثاری در حوزه موسیقی عرفانی خلق کرد که همچنان شنیدنی‌ است.

خراسان در ادامه نوشت: با حسام‌الدین سراج درباره آثار جدیدش، موسیقی آیینی و تاثیر کرونا بر وضعیت موسیقی، گفت‌وگو کردیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.

یک آلبوم تازه و متفاوت منتشر می‌شود

یک‌سال از انتشار تازه‌ترین آلبوم حسام‌الدین سراج می‌گذرد. بنا به گفته‌های او باید منتظر آلبوم جدید این خواننده باشیم.

وی درباره این آلبوم تازه و زمان انتشار آن گفت:” آلبوم تازه‌ام، “ماه من” نام دارد که اگر همه کارهایش به موقع انجام شود، چندماه دیگر آماده انتشار است. ملودی‌های اصلی را خودم ساختم.

این آلبوم متفاوت از دیگر آثارم است و با پیانو و یک ارکستراسیون جدید ساخته شده که عباس ابوحمزه کار تنظیم ملودی‌های آن را انجام داده است.”

شعر قوی نباشد، آلبوم بی‌فایده است

اواخر دهه ۷۰ بود که نوارکاست آلبوم “وداع” با خوانندگی و آهنگ‌سازی حسام‌الدین سراج و تنظیم محمدمیرزمانی منتشر شد. حالا بعد از دودهه، این آلبوم هنوز جزو انگشت‌شمار آلبوم‌های ناب موسیقی آیینی است.

سراج درباره این آلبوم و مولفه‌های مهم ساخت آثار موسیقایی آیینی می‌گوید:”آلبوم “وداع” بر اساس شعر عمان سامانی است. انتخاب شعر در آثار آیینی خیلی مهم است، چون من گاهی دیده‌ام که بعضی دوستان برای تنظیم و ملودی زحمت زیادی کشیده‌اند، ولی شعر یک بن‌مایه قوی نداشته است.

منظور این‌که اگر انتخاب شعر، انتخاب خوبی باشد، کار به نتیجه عالی می‌رسد و عمان سامانی به نظر من در زمینه مرثیه بی‌نظیر است. شعرش هم حماسه دارد، هم عشق و معرفت و حکمت. یعنی یک مجموعه است و صنعت شعری بسیار قوی دارد. او برای هر واقعه‌ای از مسئله عاشورا، یک براعت‌استهلال دارد و معمولا صریح وارد موضوع نمی‌شود. به همین دلیل، فکر می‌کنم عمان سامانی در این زمینه اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر است.” او درباره وضعیت موسیقی آیینی اضافه می‌کند:”در این مورد نمی‌توانم نظر بدهم، چون برخی دوستان از گفته‌هایم برآشفته می‌شوند.”

کرونا موسیقی را هم نقره‌داغ کرد

کرونا موسیقی را بیش از هر حوزه هنری دیگر متضرر کرده است. این را حسام‌الدین سراج گفت و افزود:”بالاخره کرونا مشکلاتی ایجاد کرد؛ به غیر از این‌که بعضی از عزیزان هموطن‌ و کادر درمان را که با ایثار تمام زحمت می‌کشند، به خاطر آن از دست دادیم و عزادار شدیم و من از این مسئله واقعاً متاسفم، مشکلات دیگری را در زمینه اقتصاد و جنبه‌های مختلف معیشت مردم هم ایجاد کرده است.

کرونا در زمینه موسیقی هم مشکل‌ساز شده است و همان‌طور که می‌دانید، چندماه کنسرت‌ها تعطیل شد. پیرو آن برخی ضبط‌ها انجام نمی‌شود؛ چون دوستان نمی‌توانند دور هم جمع شوند و تمرین کنند و ارکسترها هم به تعطیلی کشیده شده‌اند. به هر حال، موسیقی از کرونا آسیب بیشتری دید و امیدواریم به لطف خدا مسئله کرونا حل شود و مردم به زندگی عادی خود برگردند.”

امین بانی هوای دوری