محمدمهدی رحیمیان، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

درآمدهای خانه هنرمندان ایران محقق نشد

16 شهریور 1399 8:13 ق.ظ ایران

محمدمهدی رحیمیان، رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران از حضور عکاسان در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا و دشواری‌های فعالیت خانه هنرمندان ایران در شرایط فعلی می‌گوید.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، محمدمهدی رحیمیان، رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران درباره وضعیت خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان ایران دربردارنده فضاهای محیطی نمایشگاهی و سالن‌های اجرای تئاتر و نمایش فیلم و کریدورهاست؛ چنین فضایی وقتی با منع فعالیت‌های اینچنینی مواجه می‌شود طبیعتا باید در پی روش‌های جایگزین باشد. با توجه به امکانات موجود در فضای مجازی، برخی روش‌ها قابل اعمال است.

 

خانه هنرمندان ایران نیز از ابتدای شیوع کرونا سعی کرده، تعدادی از گفت‌وگوها و نشست‌ها را در فضای مجازی برگزار کند و این کار انجام شده است. اما در مجموع گفت‌وگو در فضای مجازی نمی‌تواند، جایگزین گفت‌وگو با حضور فیزیکی افراد و گردهمایی‌ها شود. بنابراین بسیاری از برنامه‌های خانه هنرمندان ایران و انجمن‌ها از جمله انجمن عکاسان لطمه دیده است. این مساله صرفا شامل نشست‌ها نمی‌شود؛ جلسات کارشناسی کارگروه‌ها نیز متاثر از این وضعیت بوده و روند پیشرفت امور بسیار کند شده است.

خانه هنرمندان در این وضعیت دچار گرفتاری و چالش اقتصادی نیز شده است؛ بخش‌هایی که برای این مجموعه درآمدزا بودند عملا قادر به درآمدزایی نیستند؛ از جمله گالری‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر و… اثرات این وضعیت تسری پیدا کرده و تمامی انجمن‌ها از این وضعیت متاثر شده‌اند.

فعالیت‌های روزمره ما که برنامه‌ریزی شده بود به‌سختی توانسته خودش را با شرایط جدید منطبق کند. مثلا برنامه «دوشنبه‌های عکاسی» که حداقل دو یا سه نشست برنامه‌ریزی‌شده در طول ماه داشت کاملا تعطیل شده است. کارگروه‌های پژوهشی ما در عمل متوقف ‌و جلسات هیات مدیره نیز دچار مشکلات زیادی شده است.

البته انجمن عکاسان جزو معدود انجمن‌هایی است که بخشی از فعالیت‌هایش حتی در تعطیلات نوروز نیز ادامه داشته است. از جمله تعهدات اجرایی که تا امروز تلاش کرده‌ایم با وجود تمام مشکلات دچار وقفه نشود.

همچنین عکاسانی که در حوزه عکاسی مستند و عکاسی خبری فعالیت می‌کنند در این شرایط در خط مقدم جبهه مواجهه با کرونا حضور داشته‌اند؛ عکاسان و از جمله برخی عکاسان فعال عضو انجمن در مراکز درمانی همراه پرستاران و کادر پزشکی بوده‌اند و به‌رغم تمامی خطرات در مراسم شست‌وشو و خاکسپاری درگذشتگان نیز حضور پیدا کرده‌اند. عکاسانی که امکان انجام چنین کارهایی نداشتند هم سعی کردند از امکانات رسانه عکاسی مثل عکاسی صحنه‌آرایی‌شده، استیج و دیگر روش‌های عکاسی مستند استفاده کنند و این دوران را به تصویر بکشند.

خانه هنرمندان ایران برای تامین معیشت نیروی انسانی، پشتیبانی سخت‌افزاری و تامین آب و برق و شارژهای روزانه و ماهانه و… متحمل هزینه‌های فراوانی شده است؛ به‌طور معمول بخشی از این هزینه‌ها از طریق کمک‌های شهرداری یا شورای شهر و بخشی دیگر از طریق فروش بلیت و اجاره فضاهای نمایشگاهی و سالن‌ها جبران می‌شود. در دوران کرونا، هزینه‌ها پابرجا بود‌ه‌اند ولی درآمدهای حاصل از نمایشگاه‌ها و فروش بلیت و… قطع شده است.

فضاهای تجاری فرهنگی این مجموعه مثل کافی‌شاپ و رستوران و فروشگاه و… نیز عملا نتوانسته‌اند فعال باشند و به تعهدات مالی خود عمل کنند. بنابراین درآمدهای پیش‌بینی‌شده خانه هنرمندان ایران در سال ۹۹ محقق نشده است.

درباره حمایت‌های وزارت ارشاد باید گفت که این وزارتخانه در حوزه تجسمی محدودیت دارد و بودجه محدودی به این بخش اختصاص داده شده است. در زمینه تئاتر نیز معاونت هنری باید مقداری بودجه در اختیار خانه هنرمندان قرار دهد، همین‌طور معاونت سینمایی به ‌دلیل نمایش فیلم در این مجموعه. یعنی از این ۳ منبع باید بخشی از بودجه خانه هنرمندان ایران تامین شود اما هیچ زمان پرداخت‌های درستی در این زمینه‌ها صورت نگرفته است.

وزارت ارشاد باید کسانی که از وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند مثل موسسات و آموزشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که در خطر بیکاری بودند را در اولویت قرار می‌داد. وزارتخانه این کار را در گردآوری اطلاعات انجام داده است اما تا جایی که من اطلاع دارم و از اوضاع اعضای انجمن عکاسان آگاهم تا این لحظه چیزی به هنرمندان و صنوف تحت پوشش خودش پرداخت نکرده است.

مسیر کمک‌رسانی به هنرمندان و نه خانه هنرمندان ایران فعلا از طریق صندوق اعتباری هنر است که با توجه به اعتباراتی که از طرف سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است، بتوانند به هنرمندان وام با بهره ۴ درصد بدهند همچنین بخشی از هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی هنرمندان را پرداخت کنند. البته مصوب شده تا پایان شهریور این هزینه‌ها پرداخت و دوره بیمه‌ها تمدید شود. صندوق اعتباری هنر بیش از ۷۰ هزار عضو دارد که فقط نیمی از آنها بیمه تامین اجتماعی دارند.

امین بانی هوای دوری