جشنواره ملی موسیقی جوان

در اولین روز جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت؟

6 مرداد 1398 10:32 ق.ظ ایران

نخستین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شنبه پنجم مرداد از ساعت 9 الی 15 به هنرنمایی دف‌نوازان جوان و نوجوان اختصاص داشت.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک در این روز شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحله نهایی، در سه رده سنی الف، ب و ج با هم به رقابت پرداختند. هیئت داوران متشکل از سید عطاالله سلامیه، عبدالرحمن غوثی، منصور مرادی و سید عطاءالدین یاسینی اجراهای این روز را بررسی و مورد ارزیابی قرار دادند.

اجراهای بخش دف مقامی با گروه سنی الف آغاز شد. محمد بنگین‌پور، کاوان زندسلیمی، سید کیارش سلجوقی، افرا اصلان حسینی، تایماز محسنی، وحیده نقیبی، بهار دهستانی، کاویان حاجی رستمی و آمیار میرز انیا شرکت‌کننده‌های گروه سنی الف بودند که به اجرا پرداختند.

پس از استراحتی، نوبت به اجرای گروه سنی ب رسید و پویا رحمنی اولین دف‌نوازی بود که اجرا کرد. بعد از او محمد مرادی، سیران ادیب فر، متین رحمنی، سپهر وزیری و مهتا رسولی شرکت‌کننده‌های دیگری بودند که روی صحنه حاضر شدند.

بخش انتهایی این روز مربوط به گروه سنی ج بود. در این قسمت شش شرکت‌کننده یک‌به‌یک روی صحنه آمدند و مقابل داوران هنر خودشان را ارائه کردند. آرمین حسن نژاد، نسرین برهانی، منا ملائی، شادله رحیمی، صهیب خسروی و نسرین اسدی افراد راه‌یافته به مرحله نهایی بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان به نام ابراهیم علی پور از مریوان از غایبان روز نخست جشنواره بود.

رقابت بین شرکت‌کننده‌ها بسیار نزدیک بود

در پایان اجراهای روز نخست، سید عطا الله سلامیه از داوران بخش موسیقی نواحی در بخش دف مقامی، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: مسلماً هر دوره‌ای که این جشنواره برگزار می‌شود، کیفیت آن هم بالاتر می‌رود و شرکت‌کننده‌ها قوی‌تر ظاهر می‌شوند. امروز رقابت بین شرکت‌کننده‌ها بسیار نزدیک بود و به طبع داوری نیز بسیار دشوار خواهد شد. بنده مطمئن هستم که در سال‌های آینده بیشتر جوان‌ها در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

وی در پایان در مورد نقاط ضعف و قوت شرکت‌کننده‌ها نیز بیان کرد: ما در آینده می‌خواهیم در مورد اصالت، قداست و جایگاه و مقام دف بحث‌هایی را انجام دهیم. درست است که در این جشنواره همه برای مقام دف شرکت کردند، اما خیلی از افراد در شناخت مقام‌های دف مقداری ضعیف بودند و باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم.

اجراهای این دوره بسیار باکیفیت بود

عبدالرحمن غوثی دیگر داور بخش موسیقی نواحی در بخش دف مقامی در مورد اجراهای اولین روز جشنواره و همچنین کیفیت جشنواره امسال عنوان کرد: در ابتدا از تمام دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم. اجراهای این دوره بسیار باکیفیت بود. هنرمندان زیادی از این دوره از جشنواره استقبال کردند و بنده هم به‌عنوان یکی از اعضای هیئت داوران از اجراها بسیار راضی بودم. انتظار دارم که این جشنواره تداوم داشته باشد و هنرمندان نیز استقبال بیشتری از این جشنواره کنند. هر سال نسبت به سال‌های گذشته اجراهای بهتری را شاهد هستیم و هنرمندان خوب و توانایی در این جشنواره شرکت می‌کنند. در کل از این دوره از جشنواره و اجراها کاملاً راضی هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه اجراها آن‌قدر کیفیت خوبی داشت که نمی‌توان از آن‌ها ایرادی گرفت، اما هنرمندانی که به‌تازگی کار خودشان را شروع کرده‌اند، باید تمرین بیشتری داشته باشند که در سال‌های آینده بهتر و قوی‌تر در این جشنواره ظاهر شوند.

سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

امین بانی هوای دوری