نیما جوان،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

راهکارهای نیما جوان برای مقابله با ضررهای کرونا در حوزه نشر آثار موسیقی

19 فروردین 1399 5:57 ق.ظ ایران

 

جوان می‌گوید اکنون بهترین فرصت برای مطالعه درباره این موضوع است که به چه شکل می‌توان جریان موسیقی را در فضای مجازی زنده نگه داشت و در عین حال بخش اقتصادی آن را نیز تأمین کرد.

 

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، نیما جوان ناشر و تهیه‌کننده موسیقی درباره فعالیت این روزهای خود گفت: این روزها بیشتر دارم به مسائل پس از بحران کرونا و اتفاق‌های وحشتناکی که دارد برای خودم و صنف موسیقی در حوزه نشر می‌افتد، فکر می‌کنم. ما هنوز در شوک به سر می‌بریم و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است.

وی ادامه داد: من در بخشی دیگری از فعالیت‌ها دارم مطالعه اینترنتی می‌کنم و آموزش‌هایی را در زمینه تهیه کردن می‌بینم. همان‌طور که می‌دانید ما کار نشر را در ایران به شیوه سنتی انجام می‌دهیم. یعنی ابتدا هنرمند اثر خود را ضبط می‌کند و بعد تحویل ناشر می‌دهد تا ناشر کار او را پخش، تکثیر و عرضه کند. همه ما می‌دانیم که این روش حتی پیش از کرونا هم با شکست و ضرر روبه‌رو می‌شد.

مدیر نشر و پخش جوان با اشاره به این که در حال حاضر دارد به راهکارهای دنیای مجازی فکر می‌کند تا ببیند با توجه به ادامه‌دار شدن شرایط چطور می‌تواند در فضای مجازی حیات داشته باشد، اظهار داشت: بخش مهم آن بخش اقتصادی کار است که به لحاظ اقتصادی چطور می‌توانیم حیات داشته باشیم. به نظر من با توجه به سازوکارهای ناقصی که در ایران هم به لحاظ میزان آگاهی آدم‌ها برای رعایت کپی رعایت و هم به لحاظ نبود هماهنگی بین صنف، ناشرین و هنرمندان وجود دارد، این کار باید با کار کارشناسی پیش برود. در حال حاضر وقت خوبی است که ما بیاییم در این حوزه مطالعه کنیم و ببینیم به چه شکل می‌توانیم جریان موسیقی در فضای مجازی را زنده نگه داریم که در عین حال بخش اقتصادی آن نیز تأمین شود.

جوان ضمن تأکید بر این که در چنین شرایطی ناشرین باید به سمت تهیه کردن پیش بروند، عنوان کرد: ما در حال حاضر باید کشف استعداد کنیم و با ایده‌پردازی و فکر خودمان و دیگران به تولید محتوا بپردازیم تا شاید در این صورت بتوانیم کاری کنیم که هم هنرمند و هم ناشر از آن نفع مالی ببرند.

وی درباره آسیب‌های بیماری کرونا که متوجه صنف ناشرین شده است، توضیح داد: واقعیت این است که ما پیش از این هم در ضرر زندگی می‌کردیم. کار ما در تمام این سال‌ها مدام همراه با بیم و ضرر بوده است. اولین آسیبی که کرونا به ما زد این بود که ابتدا سه اجرای ما در اسفندماه تعطیل شد و در آنجا مبلغی حدود 70 میلیون تومان ضرر کردیم. درواقع آن سودی هم که قرار بود شکل بگیرد شکل نگرفت و از طرفی مجبور شدیم تمام هزینه بلیت‌های خریداری‌شده را به خریداران پس دهیم. ما پنج پروژه هم آماده انتشار داشتیم که همگی آن‌ها به خاطر شیوع این ویروس متوقف شدند.

این ناشر موسیقی افزود: ضرر دیگری که در پخش گریبان ما را گرفت، درخواست‌‌های شهر کتاب‌ها و فروشگاه‌هایی بود که اکثر آن‌ها از ما خواستند چک‌ آن‌ها را وصول نکنیم. این اتفاق بر بدنه نشر ما فشار وارد کرد و ما دچار چالش بزرگی شدیم. به هر حال گلایه‌ای هم وجود ندارد و همه ما باید شرایط را درک کنیم.

جوان خاطرنشان کرد: شرایط روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود و ما رو به نابودی می‌رویم. وقتی فروشی اتفاق نمی‌افتد و ما درآمدی نداریم، مجبور می‌شویم هزینه‌هایی از قبیل دستمزد کارکنان و هزینه‌های جاری دفتری را کم کنیم. وقتی از خانه‌هایمان بیرون بیاییم تازه متوجه می‌شویم چه اتفاقی برای ما رخ داده است. در حال حاضر داریم به نیمه تعطیل شدن فکر می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح این روزهای دولت که می‌خواهد برای مشاغلی که متضرر شده‌اند راهکاری بیندیشد، خطاب به مسئولان صنف خود گفت: من از مسئولان صنف درخواست می‌کنم که همه ما سریعاً یک جلسه‌ای تشکیل بدهیم تا از این طریق بتوانیم صدای خودمان را به دولت برسانیم. امیدوارم که صنف ما هم این مطالبه را از دولت داشته باشد.

جوان در پایان خاطرنشان کرد: تا جایی که من خبر دارم، بسیاری از همکاران به تعطیلی نشرشان فکر می‌کنند. فکر می‌کنم علاوه بر صنف خودمان، دفتر موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این قضیه می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند و پیگیرانه عمل کنند.

امین بانی هوای دوری