ویلیام شکسپیر ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی جهان ،واوموزیک، vavmusic

ردپای شرق در نمایشنامه های سخنسرای ایون

14 تیر 1399 9:36 ق.ظ جهان

«شکسپیر: ایران و شرق» نوشته سیروس غنی با ترجمه مسعود فرهمندفر توسط نشر مروارید منتشر شده است. تحلیل ارجاعات شکسپیر به ایران و شرق در نمایشنامه هایش از مباحث مهم این کتاب است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک  ، کتاب «شکسپیر: ایران و شرق» نوشته سیروس غنی و ترجمه مسعود فرهمندفر در ۱۴۶ صفحه و بهای ۲۶ هزار تومان توسط انتشارات مروارید در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

درباره ویلیام شکسپیر و آثار او کتاب های بسیاری وجود دارد. نمایشنامه های او به تمام زبان های شناخته شده دنیا ترجمه شده اند. هر واژه و کلام او موضوع نقد و بررسی های بسیار بوده است. کتاب ها و مقاله های بی شماری به علایق گسترده شکسپیر (از گل و گیاه تا موسیقی و پزشکی) پرداخته اند. کتاب حاضر نیز یکی از این تلاش هاست که به بررسی دانش و علاقه شکسپیر به ایران و دیگر مناطق مشرق زمین می پردازد. تعلیمات تاریخی شکسپیر او را با ایران باستان آشنا ساخته بود. و این دانش تاریخی بخشی از تعلیمات رایج در دوران رنسانس بود. در ضمن، کتاب ها و رساله هایی هم درباره ایران زمین به قلم جهانگردان موجود بود که به احتمال فراوان شکسپیر با آن ها آشنا بود.

نویسنده کتاب حاضر، سیروس غنی (۱۳۰۸-۱۳۹۴) فرزند دکتر قاسم غنی و از ایران پژوهان کوشا سعی کرده است بخشی از جهان بینی زمانه شکسپیر را با بررسی ارجاعات او به مشرق زمین آشکار سازد. غنی با بررسی دقیق بافت اجتماعی و سیاسی نمایشنامه های شکسپیر، سازمایه های گفتمان غالب زمانه را شناسایی می کند و بدین ترتیب خواننده را به درک ژرف تری از نمایشنامه های شکسپیر می رساند. سیروس غنی در این کتاب می کوشد آگاهی شکسپیر از ایران را در بافت تاریخیِ آن بررسی کند.

کتاب حاضر در ۶ فصل سامان یافته است. فصل نخست مقدمه ای است درباره زمانه و آثار ویلیام شکسپیر. مولف در این فصل به علاقه و آشنایی شکسپیر با تاریخ اشاره می کند: «تعلیمات تاریخی شکسپیر او را با ایران باستان آشنا ساخته بود. و این دانش تاریخی بخشی از تعلیمات رایج در دوران رنسانس بود. در ضمن، کتاب ها و رساله هایی هم درباره ایران زمین به قلم جهانگردان موجود بود که به احتمال فراوان شکسپیر با آن ها آشنا بود.»

در فصل بعد، خلاصه ای از زندگی شکسپیر ارائه می شود. پس از آن، دوران تودورها در انگلستان (۱۴۸۵-۱۶۰۳) و عصر صفوی در ایران (۱۴۹۵-۱۷۲۰) بررسی می شود. دوران تودورها با پادشاهی هنری هفتم آغاز و با مرگ ملکه الیزابت اول در ۱۶۰۳ پایان می یابد. در بخش مربوط به شاهنشاهی صفوی ابتدا خلاصه ای از تاریخ ایران باستان ارائه و سپس دلایل انحطاط صفویان بررسی می شود. نویسنده در فصل بعد به حضور سیاحان و تاجران اروپایی در ایران می پردازد و روابط اقتصادی ایران و اروپا را در آن زمان مد نظر قرار می دهد. نویسنده برای تکمیل این مبحث به موضوع عزیمت برادران شرلی به ایران می پردازد.

رابرت شرلی و برادرش آنتونی در ۱۵۹۸، با حمایت مالی ارلِ اسکس، به ایران سفر کرده بودند تا سپاهیان ایرانی را به مقابله با ترکان عثمانی ، دشمن مشترک، ترغیب کنند؛ در آن زمان عثمانی ها بخش هایی از اروپا را تصرف کرده بودند. هدف دیگر سفر آنان ارزیابی موقعیت ها و توان مندی های تجاری ایران بود. حضور آن دو در ایران و سفرهای گسترده شان به کشورهای دیگر از جانب شاه عباس ، در انگلستان سر و صدایی به راه انداخته بود. در فصل پایانی نیز ارجاعات به ایران و شرق در نمایشنامه های شکسپیر بررسی می شود. در بخش پیوست هم به برخی ترجمه های فارسی از آثار شکسپیر اشاره می شود.

امین بانی هوای دوری