مهدی نیکبخت ،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

رمزگشایی از ماجرای قتل دف نواز اصفهانی

26 خرداد 1399 6:37 ق.ظ ایران

قاتل دف نواز اصفهانی دستگیر شد. نیمه شب هجدهم خردادماه «مهدی نیکبخت» که موزیسین اهل اصفهان بود در باغی حوالی شهرستان «سمیرم» به قتل رسید.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، پس از اعلام این خبر نقل قول‌های گوناگونی از جزئیات این حادثه منتشر شد اما امروز «علی اصفهانی»، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان، خبر دستگیری قاتل مهدی نیکبخت را که فردی چهل ساله بود را اعلام کرد. براساس اعلام دادستان اصفهان قاتل یک روز پس از این اتفاق دستگیر می‌شود و در بازجویی‌ها علت قتل را اختلافات شخصی عنوان کرده است. علی اصفهانی همچنین وابستگی مقتول به فرقه یا گروه خاصی را تکذیب کرده است.

مهدی نیکبخت در اصفهان بیشتر به نوازندگی دف شهرت داشت. او شاعر و نویسنده و عارف متخلص به «بی تو» بود و یکی از دلایل شهرتش نوازندگی دف برای مردم در میان زاینده رود، هنگام جاری شدن آب در آن بود. این هنرمند متولد سال 1358 بود و در سن یک سالگی بر اثر سانحه رانندگی بینایی یکی از چشمان خودش را از دست داده بود و در زمینه رقص سماع هم فعالیت داشت. مهدی نیکبخت کارشناس ارشد رشته فلسفه و حکمت بود و در اصفهان کلاس‌های فلسفه برای کودکان را در مقطعی برگزار می‌کرد. از جانب برخی شاگردان مهدی نیکبخت، لقب مبارز خستگی ناپذیر دف برای او برگزیده شده بود. از مهدی نیکبخت یک کتاب شعر با نام «ولایت فیلسوف» هم منتشر شده بود. پیش از این هم از مهدی نیکبخت ویدیوهایی از نوازندگی دف در مکان‌های عجیب منتشر شده بود. نوازندگی روی یک پل، نوازندگی در حین چتربازی و در صخره‌ها از جمله ویدیوهایی از مهدی نیکبخت بود که پیش‌تر منتشر شده بود. او مدتی را هم در جزایر قشم و هرمز زندگی کرده بود و عکس‌ها و ویدیوهایی از او در هنگام نوازندگی دف در مناطق مختلف آن جزایر منتشر شده بود.

«مصطفی مهرآیین» از دوستان نزدیک مهدی نیکبخت درباره این هنرمند که با او دوستی پانزده ساله داشت در مصاحبه‌ای گفته بود:«بی تو با مسئولیتی که از سال 1383 در کارگاه شاعران شعر جوان استان اصفهان داشت، تلاش می‌کرد شاعران جوان را دور هم جمع و مشکلات شعری آنان را حل کند.

پس از اعلام خبر قتل این هنرمند، شایعات گوناگونی درباره نحوه این اتفاق شکل گرفت. از جمله اینکه عنوان شده بود قاتل، سر مهدی نیکبخت را از بدن او جدا کرده بود. اما دادستان اصفهان این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که قاتل با وارد کردن چاقو به گلوی مقتول او را به قتل رسانده است. همچنین براساس اعلام دادستان هیچگونه شواهدی مبنی بر مصرف مواد مخدر توسط قاتل و مقتول وجود ندارد.

مراسم خاکسپاری مهدی نیکبخت با حضور جمعی از دوستان، شاگردان و مخاطبان او در زادگاهش یعنی روستای «کبجوان» استان اصفهان برگزار شد. در جریان این مراسم برخی از شاگردان مهدی نیکبخت بر مزار او شعرخوانی کردند.

امین بانی هوای دوری