روایتی از اختلاف نظر غلامحسین بنان و شهرام ناظریواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

شهرام ناظری ، غلامحسین بنان ، اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران ريال واوموزیک ،vavmusic

صدایش شبیه هیچ‌کس نیست الا خودش. استاد شهرام ناظری، این اعتبار ساز و آواز ایرانی، در ۷۰ سالگی هنوز بی‌رقیب است. او و استاد شجریان همواره شانه‌به‌شانه هم جلو رفته‌اند و تا به امروز، هر کدام به سبک خود جور بی‌مبالاتی‌هایی را که در حق موسیقی و آواز ایرانی شده است، کشیده‌اند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ،شهرام ناظری رفاقتش را با مولانا این‌طور توصیف و کار را تمام می‌کند:”از روزی که چشم باز کردم، دیدم دوست دارم مولانا بخوانم.” در روزهایی که این خواننده بیست‌ودو، سه سال بیشتر نداشت، سعدی خدای خواننده‌های آواز بود و در برابر مولانا خواندن، مقاومت زیادی وجود داشت. حتی استاد غلامحسین بنان، خواننده تصنیف دلنشین “الهه ناز” هم معتقد بود باید از سعدی خواند و نه مولانا.

 

 

استاد ناظری در بخشی از مستند “مشاهیر کرد”، به اولین مواجهه‌اش با بنان و مخالفت سرسختانه او با خواندن از مولانا اشاره می‌کند و می‌گوید:”من در موسیقی دو بخش را دنبال کردم، موسیقی کردی که بحثش بسیار مفصل است و موسیقی سنتی که برای تحصیل در آن به تهران آمدم. در آن روزها، آن چیزی که به ما درس دادند، فقط از روی غزل‌های سعدی بود. یعنی ۹۵ درصد نگاه تغزلی سعدی بود که روی موسیقی آوازی سوار بود و ما هر جا رفتیم همیشه سعدی بود. ۵ درصد دیگر هم حافظ و دیگر شاعران. نمی‌دانم چه نیرویی من را به سمت مولانا برد. دوستی داشتم به اسم دکتر نظام‌زاده نائینی، ایشان دوست استاد بنان بود. خیلی از من پیش بنان تعریف کرده بود؛ که جوانی هست هم شاعر است، هم ساز می‌زند، هم موسیقی‌دان است و هم صدای عجیبی دارد.

آن‌قدر تعریف کرده بود که استاد بنان خواست من را ببیند. شبی که در منزل ایشان، استاد را دیدیم، شعر “چه دانستم که این سودا مرا زین سان کند مجنون/ دلم را دوزخی سازد دو چشمم را کند جیحون” مولانا را خواندم. یک دفعه آقای بنان وسطش گفت: این‌ها چیست می‌خوانی! با تندی و پرخاش گفت: خیلی افتضاح بود. همه‌اش تخته‌پاره و خون و دریا و نهنگ. این چیزها صدای آدم را خراب می‌کند و شما باید شعرهای خیلی مرتب، تروتمیز و شسته‌رفته بخوانید. خیلی توی ذوقم خورد.” اما نه این اتفاق و نه مخالفت‌های بعد باعث شد که شهرام ناظری از مولانا دست بکشد. او از مولانا خواند و ورود موفقیت‌آمیز این شاعر در آواز ایرانی باعث شد تا اندک اندک دیگران نیز، به مولانا ایمان بیاورند و از اشعار او استفاده‌ کنند؛ حتی کسانی که معتقد بودند موسیقی سنتی و مولانا با هم جور درنمی‌آید.

اندک اندک فتح‌های پی‌درپی

قصه رفاقت ناظری و مولانا یک روی سکه است و علاقه‌اش به ادبیات فارسی روی دیگر آن. در گفت‌وگویی که پیشتر با او داشتم، از مادرش گفت که عاشق ادبیات فارسی بوده و او را نیز سر همین سفره نشانده است. کمتر جایی به این موضوع اشاره می شود که او شاعر ویژه‌ای نیز هست و حتی شعر تصنیف “شیدا شدم” او را به اشتباه از مولانا می‌دانند؛ در صورتی که او خود این چنین سروده است که :”من او بدم من او شدم/ با او بدم بی او شدم/ در عشق او چون او شدم/ زین رو چنین بی سو شدم”. او همواره در خدمت شاعران بزرگ فارسی بوده و سعی کرده است با پادرمیانی موسیقی و آواز ایرانی چهره جهانی آن‌ها را نیز تقویت کند.

به هر حال بعید است او با لحن حماسی خود به سراغ غول ادبیات حماسی، یعنی فردوسی نرفته باشد. هرچند اجرای شاهنامه‌خوانی توسط او، بی‌مقدمه نبوده و او پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش، شاهنامه را در بستر موسیقی مقامی، ارکستر بزرگ کلامی بر مبنای موسیقی دستگاهی و گروهی بین‌المللی روی صحنه آورده است. با این همه، او از شاعران شعر نو نیز روی‌گردان نبوده و رد پای “زمستان” مهدی اخوان ثالث و “در گلستانه” سهراب سپهری در آثارش به چشم می‌خورد. تلفیق شنیدنی آواز ایرانی، با آثار شاعران شعر نو نشان می‌دهد تلاش موفقیت‌آمیز او برای ورود مولانا به عرصه موسیقی سنتی، اتفاقی نبوده و شهرام ناظری مرد کارزارهایی‌ است که در چشم دیگران، ناشدنی و شکست‌خورده به نظر می‌آید؛ اما با قدم‌های او شدنی می‌شود.



  • 6,956 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

بهرام دهقانیار ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

بازگشت «بهرام دهقانیار» با «صفر بیست و یک»

سریال «صفر بیست و یک» از پنجم آبان با موسیقی «بهرام دهقانیار» روی آنتن می‌رود. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ،  این آهنگساز باسابقه قرار است پس از مدت‌ها با موسیقی یک سریال طنز در قاب تلویزیون حاضر شود. او در جدیدترین تجربه آهنگسازی برای تلویزیون موسیقی سریال صفر بیست و یک به کارگردانی «سیامک
  • 1,822 نگاه
مشــاهده ادامه
صدرالدین حسینخانی، اردوان جعفریان، امیرعباس ستایشگر، مهدی کاشی

نشست مشترک دفتر موسیقی با هیئت‌مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری

برگزاری کنسرت‌ها با شیوه‌های جدید در شرایط کرونا، بررسی روند قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت و تعامل و همکاری بهتر مدیران سالن‌های اجرای صحنه‌ای با تهیه‌کنندگان ازجمله محورهای مورد گفت‌وگو در جلسه بود. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، نشست مشترک دفتر موسیقی با هیئت‌مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، روز شنبه سوم آبان برگزار شد. حمید
  • 1,426 نگاه
مشــاهده ادامه
محمدرضا شجریان ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

ماجرای دریافت پول برای بازدید از مزار استاد محمدرضا شجریان چیست؟

در روزهای گذشته، اخبار و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد که بر لزوم پرداخت مبلغی پول در ازای بازدید از آرامگاه محمدرضا شجریان، حکایت داشت؛ موضوعی که در ادامه پیگیری های ایسنا برای آگاهی از صحت و سقم آنرا به همراه داشت. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، انتشار مطالبی
  • 1,020 نگاه
مشــاهده ادامه
کیهان کلهر ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

«کیهان کلهر» به‌عنوانِ نوازنده‌ی مهمانِ ​آمستردام سینفونیتا می‌شود

با وجود پاندمی کرونا، آنسامبل زهی «آمستردام سینفونیتا»، بزرگ‌ترین آنسامبل زهی هلند، پروژۀ «راهی به سوی ایران» را به صحنه خواهد برد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، در این اجرا «هفت‌گاه معلق» از فرخزاد لایق اجرا خواهد شد، نوازندۀ میهمان، کیهان کلهر، سُلیست قطعۀ «آتشگاه» از جاکوبسن (جادۀ ابریشم) خواهد بود. قطعه‌ای از کیهان
  • 1,262 نگاه
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید