امیرحسین سمیعی،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

ساخت پوئم سمفونی “سرباز” به پایان رسید

26 آذر 1399 9:30 ق.ظ ایران

مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منظومه صوتی یا پوئم سمفونی “سرباز” را منتشر می‌کند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر گفت: در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج ‌قاسم سلیمانی در کنار برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری؛ مدیریت موسیقی این سازمان قرار است یک منظومه صوتی یا پوئم سمفونی به نام “سرباز” را منتشر کند؛ محصولی که با مشارکت صدا و سیما مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

سمیعی در پاسخ به این پرسش که چه شد سازمان فرهنگی هنری تصمیم به ساخت پوئم سمفونی سرباز گرفت افزود: با توجه به نزدیک بودن اولین سالگرد شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و رشادت‌ها و خدمات ارزشمند این شهید گران‌قدر به اهداف والای کشور عزیزمان ایران، ساخت منظومه صوتی یا پوئم سمفونی “سرباز” در دستور کار قرار گرفت. پوئم سمفونی قطعه‌ای از موسیقی ارکسترال است که معمولاً در یک موومان ساخته می‌شود و محتوای یک شعر، داستان کوتاه، رمان، نقاشی، منظره، چشم‌انداز یا هر منبع الهام دیگری غیر از موسیقی را، ترسیم یا توصیف می‌کند.

وی با اشاره به این که تاکنون چه بخش‌هایی از کار انجام شده است و چه زمانی آماده انتشار خواهد بود؟ تصریح کرد: پوئم سمفونی سرباز یک اثر مشارکتی است که با مشارکت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در حال تولید است. ساخت این اثر حدود سه ماه به طول انجامید و اینک به پایان رسیده است. همچنین پارتیتورهای قطعات برای ضبط اثر به واحد موسیقی سازمان صدا و سیما تحویل شده است که توسط ارکستر بزرگ و گروه کر این سازمان ضبط خواهد شد.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این که چه کسانی در ساخت این اثر هنری فعالیت می‌کنند اظهار داشت: این اثر با آهنگسازی آرمان مهربان بر اساس اشعاری از علی‌محمد مؤدب تولید خواهد شد. کل اثر شامل پنج بخش مختلف خواهد بود که این بخش‌ها ضمن وحدت در یک اثر کامل، هریک استقلال موسیقایی خود را نیز دارند و به‌تنهایی نیز صاحب شخصیتی مستقل هستند.

سمیعی در خصوص رمز ماندگاری سرودهای انقلابی یا آثاری ازاین‌دست برای ماندگار شدن گفت: ابتدا باید در این خصوص اشاره‌ای بشود که ساخت اثر هنری برای اتفاقات بزرگ تاریخی و اجتماعی در تمام جهان مرسوم است. یعنی ساخت اثر هنری، خود کوششی است برای ارائه بهتر، تفهیم ساده‌تر و ماندگاری اتفاقات بزرگ تاریخی و اجتماعی. در ساخت چنین آثاری باید موضوع، اصالت‌های فرهنگی، توجه به تکنیک صحیح تولید اثر و هنرمندان شاخص سازنده آثار در نظر گرفته شود تا آن اثر تأثیر لازم را بر جامعه داشته باشد و در طول زمان ماندگار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که به‌جز پوئم سمفونی سرباز تولیدات دیگری در دست اقدام دارید یا خیر افزود: بله؛ چندین اثر در دست اجرا هست که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها پوئم سمفونی”راه روشن” است که در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب (گام دوم) ساخته می‌شود.

امین بانی هوای دوری