سازها به یاد حادثه دیدگان پلاسکو کوک شد

1 بهمن 1395 10:12 ق.ظ خارج از گود

هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر کاملا تحت تاثیر حادثه آتش‌سوزی و فروریختن یکی از مراکز تجاری قدیمی در قلب تهران قرار گرفت.

در تالار وحدت پیانوی یگور شوتسوف و آنسامبل زهی شهرزاد (اوکراین) در سانس نخست و ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا به رهبری شهرداد روحانی در سانس دوم روی صحنه رفتند.

تقدیم اجرای گروه اوکراینی به آسیب‌دیدگان پلاسکو

موسیقی‌دان اوکراینی اجرای خود را در جشنواره موسیقی فجر به آسیب‌دیدگان و داغ‌داران حادثه پلاسکو تقدیم کرد.

یگور شوتسف، پیانیست اوکراینی و گروه آنسامبل زهی شهرزاد در هفتمین روز جشنواره فجر روی صحنه تالار وحدت رفتند و به اجرای قطعاتی از باخ، موتزارت و شومان پرداختند.

در ابتدای این اجرا، شوتسف گفت: خبر آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و تخریب این ساختمان به ما هم رسیده و ما می‌خواهیم امشب این کنسرت را به یاد جان‌باختگان و داغ‌دیدگان این حادثه اجرا کنیم.

او در ادامه درباره قطعات موسیقی این اجرا توضیح داد: بعضی از این قطعات مربوط به ۳۰۰ سال قبل است و برخی دیگر ۱۰ سال قبل نوشته شده‌اند، تنها چیزی که آن‌ها را به هم وصل می‌کند، موزیسین‌ها هستند.

او اجرای خود را با نواختن پیانو و قطعاتی از باخ آغاز کرد و در ادامه، آنسامل زهی شهرزاد با همکاری چهار موزیسین ایرانی قطعاتی از موتزارت را اجرا کردند.

شوتسف درباره این قطعات گفت: موضوع این قطعه‌ها همبستگی موزیسین‌هاست که در دنیای آمروز مورد نیاز است.

در ادامه، قطعاتی نواخته شد که براساس شعرهای گوته و با مضمون غربت و باختن نوشته شده بودند.

پایان‌بخش این اجرا، قطعاتی از شومان بود که شوتسف درباره آن‌ها گفت: این پنج قطعه موسیقی‌های مردمی شومان است که در آن‌ها می‌خواهد طنز، سرسختی و فرح مردم را نشان دهد.

در این اجرا، یان مارکر فرانسوی نیز با نواختن ویولنسل شوتسوف را همراهی کرد. حدود نیمی از صندلی‌های تالار وحدت در این اجرا پر نشده بود و امکانات پخش صدا هم ضعیف بود که از کیفیت کنسرت کاسته بود.

به یاد حادثه‌دیدگان ایران و ایتالیا

در سانس بعد، ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا روی صحنه تالار وحدت رفت.

اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا نیز در حالی برگزار شد که شهرداد روحانی – رهبر ارکستر – اعلام کرد که این کنسرت به حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی پلاسکو تهران و زلزله ایتالیا تقدیم می‌شود.

این دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در قالب جشنواره موسیقی فجر بود که شامگاه ٣٠ دی‌ماه در تالار وحدت روی صحنه رفت.

شهرداد روحانی – رهبر ارکستر سمفونیک تهران – هنگامی که برای رهبری بخش اول این اجرا به روی سن رفت، در سخنانی به فارسی و سپس انگلیسی، گفت: ما و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا میل داریم اجرای امشب خود را به عزیزان حادثه‌دیده در آتش‌سوزی پلاسکو تهران و زلزله ایتالیا تقدیم کنیم.

در ادامه، سرود ملی ایران و سرود ملی ایتالیا توسط نوازندگان نواخته شد و حاضران در سالن به احترام آن‌ها به پا خاستند.

برنامه بخش اول این اجرا با نواختن قطعه «اوورتور ویلیام تل» اثر روسینی آغاز شد و با اجرای «باغ ایرانی» به آهنگسازی شهرداد روحانی ادامه پیدا کرد.

روحانی همان‌طور که بارها تمایل خودش را برای استفاده از سولیست ایرانی در اجراهای ارکستر سمفونیک ابراز کرده، این بار نیز از نسیم سعد به‌عنوان نوازنده سولوی ویولنسل برای قطعه «باغ ایرانی» دعوت کرده بود. سعد ساکن ایتالیاست.

پس از اتمام این قطعه، روحانی با اشاره به این اجرا اظهار کرد: این تبادل فرهنگی میان موزیسین‌های ایتالیایی و ارکستر سمفونیک تهران نشان می‌دهد، ما تا چه اندازه دارای وجه مشترک هستیم.

او ادامه داد: تمام انسان‌ها وجه مشترک دارند. چقدر دنیا قشنگ‌تر می‌شد اگر به جای تفاوت‌ها روی اشتراک‌های‌مان تمرکز می‌کردیم. همه ما مانند یکدیگر هستیم و تفاوتی ندارد از کجا آمده‌ایم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران همچنین گفت: حضور دو ارکستر مایستر در کنسرت، کار نامعمولی است، اما باید بگویم ما امشب سه ارکستر مایستر داریم.

روحانی با بیان این‌که سورپرایزی را برای این اجرا در نظر گرفته است، آلبرتو ورونسی را به صحنه دعوت کرد تا یکی از آثار جاکومو پوچینی – آهنگساز و اپرانویس ایتالیایی – را رهبری کند. با نواختن این قطعه بخش اول برنامه پایان پیدا کرد.

پس از استراحتی کوتاه، اجرا با رهبری پائولو اولمی – رهبر ارکستر فستیوال پوچینی – از سر گرفته شد. اجرای سمفونی شماره ۵ بتهوون برای بخش دوم این کنسرت در نظر گرفته شده بود.

پس از پایان این سمفونی، با وجود تشویق‌های پی در پی مخاطبان که تا بالکن طبقه سوم تالار وحدت را پر کرده بودند، قطعه بیز نواخته نشد.

از جمله مهمان این کنسرت می‌توان به علی مرادخانی – معاون امور هنری وزارت ارشاد -، علی‌اکبر صفی‌پور – مدیرعامل بنیاد رودکی -، سفیر ایتالیا و واتیکان در ایران اشاره کرد.

با وجود درخواست روحانی برای این‌که مخاطبان در میان هر قطعه، نوازندگان را تشویق نکنند، اما چندبار صدای دست زدن میان موومان‌های سمفونی بتهوون به گوش می‌رسید. این کار موجب شده بود برخی مخاطبان تلاش کنند، بقیه را ساکت کنند.

کاش ارزش جان آدم‌ها بیشتر شود

برج آزادی نیز در همین شب میزبان دو اجرا بود؛ ایل بانگ بختیاری (کوروش اسدپور) و آریا عظیمی‌نژاد.

عظیمی‌نژاد در ابتدای اجرای خود، مانند دیگر گروه‌های موسیقی، با اشاره به حادثه رخ‌داده در ساختمان پلاسکو، گفت: اتفاقی که امروز افتاد، همه ما را دلشکسته کرد. از طرف خودمان و ستاد جشنواره این حادثه دلخراش را به شما تسلیت می‌گوییم.

او ادامه داد: ما از ته قلب‌مان ناراحت هستیم و امیدواریم ارزش جان آدم‌ها بیشتر شود و قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم.

این گروه که در کار خود از موسیقی نواحی استفاده می‌کند، در هر قطعه، روی موسیقی از پیش ضبط شده که در بیشتر آن‌ها آواهایی از نواحی مختلف ایران به گوش می‌رسید، به نواختن سه‌تار، گیتار الکتریک و درامز می‌پرداختند. البته در برخی قطعات، صدای سه‌تار که توسط عظیمی‌نژاد در حالت ایستاده نواخته می‌شد، در کنار دو گیتار الکتریک و درامز به‌سختی شنیده می‌شد.

این گروه در بخشی از اجرای خود با مشکلات صدا نیز مواجه شد که عظیمی‌نژاد در توضیح، گفت: مدت زمان ما برای سان‌چک کم بود، امیدوارم این مشکلات را ببخشید.

آن‌ها یک قطعه موسیقی حزن‌انگیز را نیز نواختند و آن را به درگذشتگان حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو تقدیم کردند.

محمد اصفهانی – خواننده – از جمله مخاطبان اجرای گروه آریا عظیمی‌نژاد بود.

یکی از مشکلاتی که حاضران در این اجرا با آن مواجه شدند، بسته بودن پارکینگ بخش شمال غربی میدان آزادی بود که در شب‌های گذشته دسترسی به سالن برج آزادی را آسان‌تر می‌کرد. برخی مسئولان حاضر در سالن دلیل بسته بودن پارکینگ در شامگاه ۳۰ دی‌ماه را آماده‌سازی فضای میدان برای برگزاری مراسم ۲۲ بهمن‌ماه اعلام کردند.

تشویق آتش‌نشانان فداکار در دو کنسرت پاپ

همزمان سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان دو اجرا در بخش موسیقی پاپ بود.

محسن یگانه و زانیار خسروی در اجراهای خود، پس از خواندن اولین آهنگ به یاد آتش‌نشانان و حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو، از مخاطبان خواستند ۳۰ ثانیه به‌صورت ایستاده آتش‌نشانان فداکار را تشویق کنند.

پیش از اجرا نیز تصاویری با این عبارت در صحن به‌نمایش درآمد: «با احترام و عشق به آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو». در ادامه نیز این صدا پخش شد: ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر اجراهای امشب را به همه آتش‌نشانان بزرگ و فداکار و حادثه‌دیدگان تقدیم می‌کند.

محسن یگانه در اجرای خود مدام مخاطبان را به تشویق و همراهی دعوت می‌کرد و می‌گفت، صدای جیغ و فریاد نمی‌شنوم. تا به این ترتیب واکنش بیشتری را از هوادارانش دریافت کند که ترانه‌هایش را از حفظ بودند و در خواندن‌شان همراهی می‌کردند.

او برای خواندن یک آهنگ غمگین عذرخواهی کرد، جایی هم در برابر ابراز احساسات زیاد طرفدارانش گفت: بعد از ۱۲ – ۱۳ سال آهنگ ساختن هنوز سلیقه مشتری دست‌مان نیامده، این‌قدر غیرقابل پیش‌بینی نباشید!

وی همچنین با خواندن آهنگی گفت که می‌گویند این کار در سبک دیگر آهنگ‌هایش نیست و وعده داد آهنگ‌های «شش و هشت» بیشتری اجرا کند.

زانیار خسروی هم در اجرای خود از هوادارانش می‌خواست هرچقدر نیرو دارند، جیغ بلند بکشند.

او در واکنش به همراهی هوادارانش که ترانه‌هایش را از حفظ می‌خواندند، گفت: به خودم افتخار می‌کنم که طرفدارانی مثل شما دارم. به‌خاطر تفاوت سبک من با خیلی از همکارانم، وجودتان خیلی برایم لذت‌بخش است.

خسروی گفت: به من گفته‌اند افراد مهمی اینجا هستند و یکی دو آهنگ را نخوانم.

او در پایان هم در برابر درخواست هوادارانش، اظهار کرد: شما از این در می‌روید بیرون و من یک سال ممنوع‌الکار می‌شوم. دیگر تحملش را ندارم. ۹ سال است دارم کار می‌کنم و شش سال ممنوع‌الکار بوده‌ام.

زانیار خسروی در این کنسرت اعلام کرد تا چندماه بعد از شروع سال جدید، کنسرتی نخواهم داشت.