ویولن عتیقه ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی جهان

سرقت ویولنی به قدمت سه قرن و یک دهه در آمریکا

7 دی 1399 2:54 ب.ظ اخبار موسیقی

یک ویولن عتیقه و نایاب ۳۱۰ ساله ساخته دست «هیرونیموس آماتی دوم»، از معروفترین ویولن‌سازان تاریخ موسیقی، از خانه یک دلال هنری در لس‌آنجلس به سرقت رفت.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از ربوده شدن یک ویولن عتیقه متعلق به سده هجدهم میلادی از خانه‌ای در محله لس‌ فلیز لس‌آنجلس خبر داد.

ویولن به سرقت رفته یک ساز آماتی محصول سال ۱۷۱۰ میلادی است که از چوب افرا و صنوبر آلپی و به دست هیرونیموس آماتی دوم یکی از معروفترین ویولن‌سازان تاریخ موسیقی ساخته شده است. این ساز عتیقه در سال ۲۰۱۳ در یک حراجی به قیمت بیش از نیم میلیون دلار به فروش رفت و قیمت کنونی آن بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود.

ساز مذکور به رولاند وینستین (Rowland Weinstein) دلال هنری اهل آمریکا تعلق دارد که صاحب یک نگارخانه تخصصی برای نمایش هنر فراواقع‌گرایانه و انتزاعی از سال ۱۹۲۰ تا جنگ جهانی دوم است. ویولن عتیقه وینستین در اتومبیل تسلای سفیدرنگ وی قرار داشت که در بیرون خانه‌اش در محله لس فلیز پارک شده بود. این ماشین در روز ۸ دسامبر (۱۸ آذر ۹۹) توسط یک فرد ناشناس به سرقت رفت. وینستین این ویولن را اکتبر سال ۲۰۱۳ به قیمت ۵۰۶ هزار و ۴۳۶ دلار در یک حراجی در لندن خریده بود.

به گفته این دلال هنری سوییچ ماشین به هنگام پیاده شده روی صندلی عقب افتاده و درهای ماشین باز مانده بود. نکته جالب اینجاست که وینستین ویولن را با خود به خانه آورده بود چون احساس می‌کرد جایش به اندازه کافی امن نیست؛ چند لحظه‌ای ساز را در ماشین رها کرد و وقتی برگشت با جای خالی ماشینش مواجه شد.

به گفته لورا آیمیلر سخنگوی اف‌بی‌آی، این پرونده هنوز هیچ مظنونی ندارد و کسی بازداشت نشده است.

وینستین برای هر اطلاعاتی درباره ویولن باارزشش، پاداشی ۲۵ هزار دلاری تعیین کرده است. وی می‌گوید: مسئولیت تکه‌ای از تاریخ برعهده من بود و آن تکه از من دزدیده شد. (آن ویولن) بسیار شکننده و حساس است. بزرگترین ترسم این است کسی که ارزش واقعی این ساز را نمی‌داند آن را در جای اشتباهی قرار داده و باعث آسیب دیدن یا از بین رفتنش شود.

امین بانی هوای دوری