آوای سوت

سوت بزن جایزه ببر!

30 مرداد 1398 9:36 ق.ظ ایران

نخستین جشنواره رقابتی «آوای سوت» روز شنبه دوم شهریور ماه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی برگزار می شود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک رضا مهدوی پژوهشگر و دبیر نخستین جشنواره رقابتی «آوای سوت» در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: نخستین جشنواره رقابتی «آوای سوت» شنبه ۲ شهریور از سوی موسسه فرهنگی هنری «راوی ترانه های باران» با همکاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی در تالار آیینه شهر اراک برگزار می شود. در این جشنواره که با داوری وارطان ساهاکیان و میرعلیرضا میرعلینقی برگزار می شود «سوت های بداهه و خلاقانه»، «سوت های اخباری»، «سوت های موسیقی سریال های تلوزیونی»، «سوت های موسیقی فیلم های داخلی و خارجی» و «سوت های آهنگرانه ها» و «تصانیف موسیقی ملی ایران» به عنوان موارد آزمون در صحنه مورد نظر قرار گرفته شده است.

وی ادامه داد: طرح جشنواره «آوای سوت» از سوی کارشناسان و مدیر کل وقت دفتر موسیقی علی ترابی ابتکاری و خلاقانه برشمرده شد و پس از آن طی نامه ای به مدیر کل استان مرکزی ابلاغ شد. جالب اینکه استقبال خوب مدیر کل ارشاد استان که روحانی هستند شرایط مساعدی را برای برگزاری فراهم کرد که با این شرایط تصمیماتی برای برگزاری و فراخوان کشوری این جشنواره در سال آینده هم وجود دارد. سوت زدن در نهاد بسیاری از انسان ها و برخی پرندگان مانند طوطی وجود دارد به همین منظور از حدود ۲ سال گذشته در تدارک طرحی تازه بودیم تا بدون در نظر گرفتن الزامات و ادوات موسیقایی بتوانیم در شاخه سوت نوازی که بسیار ساده جلوه می کند اما از عهده هر کسی هم بر نمی‌آید شرکت کننده داشته باشیم.

این کارشناس و مدرس موسیقی توضیح داد: سوت از گذشته های دور پل ارتباطی میان آدمیان با هم و آدمی با پرندگان و حیوانات بوده است. سرخپوستان با دود تبادل قبیله ای می کردند و امروزه هم بسیاری طوایف با سوت نواختن نیازهای خود را مهیا می کنند. شاید عده ای هنوز هم نمی دانند با نوع متفاوت سوتی که می نوازند چه کار مهمی انجام می دهند. من در ابتدای دهه ۸۰ به واسطه عضویت در شورای دفتر تالیف هنر آموزش و پرورش، درس تربیت شنوایی را برای دوره ۶ ساله ابتدایی تالیف کردم که در بخشی از آن سوت زدن به عنوان کاری خلاقانه و مبتکرانه و کشف استعداد موسیقایی در بین دانش آموزان تدوین شد. ما امید داریم سال های آینده این حرکت در سطح ملی جدی تلقی شود تا به صورت فراگیر با مخاطبان بیشتری روبرو شویم.

مهدوی در پایان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره «سوت نوازی» در اراک گفت: دلیل برگزاری شهر اراک استقبال خوب مسئولان رده بالای استانی از این موضوع بود و اینکه بار اول جشنواره را به صورت پایلوت در آنجا محک بزنیم تا برآوردی همه جانبه برای گام‌های بلندتر داشته باشیم. در هر صورت جشنواره مسابقه ای سوت با جذابیت ها و مردمی بودنش می تواند گام مفیدی در راستای حرکت های مردمی با عنایت ویژه به حلقه های مفقوده از گونه های متنوع موسیقی ملی شهری و روستایی، رویدادی تلقی بشود که در حرکتی کاربردی و فراگیر در این دوره زمانه که همگان به دنبال مطالب و تولیدات نو هستند ضمن توسعه سالم فرهنگ موسیقایی، توده مردم را به مشارکت بکشاند. البته در اینجا لازم است یاد زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر نوازنده کنترباس ارکستر سمفونیک تهران را به جهت سوت زیبا و مفهومی موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» گرامی بداریم.
علیرضا سعیدی

امین بانی هوای دوری