فریفته زرق و برق خارج نشویمواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

فریفته زرق و برق خارج نشویم

فریبرز لاچینی بدون شک یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان تاریخ موسیقی ایران است. آلبوم‌های «پاییز طلایی»، «مرثیه» و «بوی دیروز» ساخته او برای چند نسل لبریز از آرامش است.

 

 

 

 

 

 

با این آهنگ‌ساز گفت‌وگویی انجام دادیم که در آن لاچینی می‌گوید زندگی در ایران با وجود همه مشکلاتش عالی است. او تصریح می‌کند که نمی‌گوید اینجا بهشت است، اما کجای دنیا بهشت است؟ او که برنده جایزه از جشنواره‌های مختلف موسیقی و داور جایزه معتبر «گرمی» است، می‌گوید فریفته زرق و برق خارج نشویم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 

به نظر شما راز ماندگاری آلبوم‌های «پاییز طلایی» چه بود که برای مخاطبان کهنه نمی‌شود؟

وقتی سال ۱۹۸۲ میلادی از فرانسه به ایران آمدم تحت تاثیر موسیقی غربی و فرانسوی بودم و سعی کردم طوری موسیقی ایرانی را بسازم که برای خارجی‌ها هم قابل درک باشد. در نتیجه «پاییز طلایی» مورد استقبال قرار گرفت، چون هم اصالت ایرانی دارد و هم در دنیا موسیقی ایرانی به شیوه جدیدی عرضه شد.

 

چه انگیزه‌هایی شما را به بازگشت به کشور و ادامه کار هنری در ایران ترغیب کرد؟

من در استودیویی در فرانسه کار می‌کردم. در سوربن هم درس خوانده بودم. بعد برای کودکان موسیقی نوشتم، اما به خودم گفتم چرا برای کودکان ایران کار نکنم؟ به هر حال من یک ایرانی هستم و تافته جدا بافته‌ای نبودم. سال ۸۲ ۱۹به ایران برگشتم. مدتی هم با تلویزیون همکاری کردم. درنهایت حس کردم بچه‌های خودمان خیلی بیشتر به موسیقی نیاز دارند. همان زمان که به ایران آمدم فقط شهر پاریس ۴۲ هزار آهنگ‌ساز داشت. ترجیح دادم برای کودکان سرزمین خودم کار کنم.

 

برخی عشق ترک وطن دارند و به هر قیمت و با هر مصیبتی کشور را به بهانه وجود مشکلات ترک می‌کنند. به نظر شما چقدر به زندگی مطلوب می‌رسند؟

من ده سال است شهروند کانادا هستم. در بسیاری از کشورهای دنیا کار و زندگی کرده‌ام. در آمریکا و فرانسه کار کرده‌ام. احساس کردم در سرزمین خودم بهتر می‌توانم کار کنم. شما می‌گویید اینجا مشکلاتی وجود دارد، اما کجا مشکل نیست؟ مثل این می‌ماند که دندان شما درد می‌کند بروید خارج و آنجا گوش درد بگیرید. هر جایی مشکلات خودش را دارد. بستگی دارد چطور با مشکلات کنار بیایید. کار با کودکان ایرانی خیلی لذت‌بخش است. از طرفی من نماینده یونیسف در خاورمیانه و عضو شورای داوری جایزه گرمی هستم، اما زندگی در همین ایران را ترجیح می‌دهم. در ۸۴ کشور دنیا برگزیده شدم. گاهی از من می‌پرسند در خاورمیانه چه می‌کنی؟ اما من از زندگی در ایران لذت می‌برم. ده سال است ایرانم و به نظرم خیلی هم عالی است. نمی‌گویم بهشت است، اما کدام کشور بهشت است؟ هر جایی برای زندگی مشکلات بسیاری دارد. از دارو و بهداشت و درمان بگیرید تا ویزا، اقامت و درنهایت هم غربت. از آن طرف بزرگ شدن فرزندان شما با یک فرهنگ دیگر. کجای کره زمین مشکل ندارد؟ اگر کسی نتواند مشکلش را در کشور خودش حل کند، هیچ جا نمی‌تواند. ایران هم مثل هر جای دنیا قوانین خودش را دارد. ما هم اگر برویم آمازون باید مثل آنها زندگی کنیم. قوانین هر کشوری برای خودش است. باید دید خواسته آدم چیست. بله، اگر بخواهیم یک دوره سالم مثلا در ناسا ببینیم مهاجرت خیلی هم خوب است، اما فریفته زرق و برق خارج نشویم. آن طرف زرق و برقش بیشتر از واقعیت است. در ایران کجا فردی را دیده‌اید که از بین آشغال‌ها غذا می‌خورد؟ اما من این صحنه را در خارج از کشور به چشم خودم دیده‌ام.

 

درباره همکاری‌تان با انتشارات شات موزیک که ناشر بزرگانی مانند بتهوون است برای مخاطبان بگویید؟

بزرگ‌ترین ناشر دنیا که با بتهوون و واگنر کار کرده ناشر جهانی من است. انتشارات شات موزیک ۲۷۰ سال سابقه دارد و ناشر بزرگان موسیقی بوده است. ما در نیس فرانسه با هم قرارداد بستیم و در حال حاضر کارهای مرا در تمام دنیا پخش می‌کنند.

 

کار کردن با چنین ناشری که کارهای بتهوون و واگنر را منتشر کرده، چه حسی دارد؟

افتخار بزرگی بود که نت‌های سمفونی بتهوون را به خط خودش دست بگیرم. وقتی به دفتر این ناشر رفتم برای من بسیار جالب بود. افتخار کردم که کارم هنر است. از طرفی در تمام کتابخانه‌های دنیا کارهای کلاسیک من به اسم مرثیه وجود دارد. ولی در ایران کمتر فروش می‌رود، چون کار کلاسیک کمتر گوش داده می‌شود. رادیوی اینترنتی معروفی در لس‌آنجلس فعالیت می‌کند که «پندورا» نام دارد. این رادیو اگر ۳۰۰۰ بار آهنگ هنرمندی را پخش کند، یک سنت حق کپی‌رایت به او می‌دهد. صد سنت یک دلار می‌شود، حالا در نظر بگیرید این رادیو ماهی ۸۰۰۰ دلار در ماه به من می‌دهد. متاسفم که در مملکت خودم کپی‌رایت رعایت نمی‌شود. قطعات ما را جوانک‌هایی کپی می‌کنند و می‌گذارند روی سایت‌ها برای دانلود مجانی. من عاجزانه خواهش می‌کنم این کار را نکنند. ما هنرمندان خیلی زحمت می‌کشیم. خواهش دیگر من از مردم است که این کارها را دانلود نکنند. خود شما یا اقوام شما چند بار در طول سال سی‌دی می‌خرید؟

 

شما اولین فردی هستید که کار آهنگ‌سازی با رایانه را انجام دادید. این روزها استفاده از رایانه به جای صدای واقعی خواننده‌ها بسیار مطرح است. نظر شما دراین باره چیست؟

رایانه فناوری خوبی است، اما کارش این نیست که با آن تار و سه تار بزنیم که بگوییم بهتر از صدای اصلی ساز یا صدای خواننده است. صدای طبیعی نیست، شبیه عکس از یک منظره است. درنهایت کپی است.

شما استفاده خوبی از صنعت و فناوری روز کردید و آن را در آهنگ‌سازی به‌کار بردید. همان‌طور که خودتان هم در جامعه می‌بینید برخی از جوان‌ها به اسم تکنولوژی صبح تا شب در کامپیوتر و موبایل و شبکه‌های اجتماعی وقت خود را به بطالت می‌گذرانند.

این مشکلی است که در همه جای دنیا وجود دارد. مثلا یک شب مهمان هستید، می‌بینید همه در گوشی‌های خود هستند. یک معضل اجتماعی است که در دنیا با آن مبارزه می‌کنند. یک مساله روانی است که ارتباطات را کم می‌کند. به هر حال علفزار هم گل دارد و هم علف هرز. فناوری هم دو رو دارد، می‌توان علمش را یافت و از آن در جهت پیشرفت استفاده کرد. من به تمام شاگردانم که می‌آیند می‌گویم اول موبایلتان را خاموش کنید.

 

دو سال قبل دچار حادثه انفجار گاز شدید. این رویداد تاثیر منفی در روند حرفه‌ای شما نگذاشت؟

بله دو سال قبل در دفترم گاز منفجر شد و به بیمارستان منتقل شدم. تمام صورتم سوخت. تا الان نزدیک به ۴۰۰ـ ۳۰۰ میلیون خرج صورتم کرده‌ام. خدا را شکر چون سوختگی عمقی نبود صورتم برگشت و به‌سرعت بازسازی شد. خدا را شکر بخیر گذشت.



  • 16,788 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

رضا صادقی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک ٬ vavmusic

رضا صادقی : امام حسین (ع) برای من باور اندیشه و اراده است

«رضا صادقی» خواننده مطرح سبک پاپ است، اما اگر بگوییم به همان اندازه یا حتی بیشتر از توانی که صرف تولید آهنگ‌های حوزه تخصصی‌اش می‌کند، دغدغه خواندن از امام‌حسین(ع) و واقعه کربلا را دارد، بیراه نگفته‌ایم. قطعه‌های پرتعداد و ماندگارش در رثای شهدای دشت کربلا همچون «قرص‌ماه خونی»، «امیر کائنات»، «خواهر تنها»، «مرثیه»، «رنگ بارون»
  • 1,382 نگاه
  • رضا صادقی
  • خواننده سبک پاپ
مشــاهده ادامه
حدیث دهقان ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ واوموزیک

حدیث دهقان : ترانه‌سراها بسیار منعطف شده‌اند

حدیث دهقان ترانه‌سرا و مترجم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی و مدرس این رشته است. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک دهقان در ۱۳۸۹ با ترانه تیتراژ سریال “فاصله‌ها” با صدای علی لهراسبی شناخته شد و از آن زمان تاکنون به‌عنوان ترانه‌سرا با خواننده‌های دیگری چون مهرداد شهسوارزاده، رضا صادقی، سینا شعبانخانی، پویا بیاتی و
  • 3,097 نگاه
  • حدیث دهقان
  • ترانه سرا
مشــاهده ادامه
شمس لنگرودی ٬ اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران، واوموزیک

شمس لنگرودی : همیشه عشق اول من «موسیقی» بوده است

در صفحه اخبار موسیقی واوموزیک  میخوانیم : «من نگران هیچ چیز نیستم جز زندگی. هیچ‌چیز جز خود زندگی اهمیتی ندارد؛ وقتی مرگ روبه‌روی آدم قرار دارد. هر کاری که ما انجام می‌دهیم شوخیِ ادامه‌ی زندگی است.» این را «شمس لنگرودی» می‌گوید، شاعر، نویسنده، محقق و پژوهشگری که همین نگاه را می‌توان در آثارش مشاهده کرد
  • 7,809 نگاه
  • شمس لنگرودی
  • شاعر، پژوهشگر
مشــاهده ادامه
خانه موسیقی ٬ اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران، واوموزیک ٬ امیرپدرام طاهریان

رهبر ارکستر سمفونیک:خانه موسیقی در حال تبدیل به بنگاه بیمه است

امیرپدرام طاهریان درباره ضعف عمده ارکسترهای ایرانی می‌گوید: کشور ما هیچ‌گاه ارکستر پایه نداشته است. بسیاری از ارکسترهای پایه‌ای که شکل گرفته‌اند به دلیل عدم حمایت‌ها، یا به بیراهه رفتن، از فعالیت بازمانده‌اند. به این ترتیب ارکسترهای ما ارکسترهای پایه می‌خواهند. مثلا ارکستر سمفونیک باید حداقل چهار یا پنج ارکستر پایه داشته باشد تا خروجی
  • 4,808 نگاه
  • امیرپدرام طاهریان
  • رهبر ارکستر سمفونیک رسانه هنر
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید