فرانسیس فورد کوپولا ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی جهان،واوموزیک،vavmusic

فورد کاپولا؛ سینماگر مشهور آمریکایی و خالق پدرخوانده

19 فروردین 1399 6:23 ق.ظ جهان

 فرانسیس فورد کوپولا از مشهورترین کارگردانان و تهیه‌کنندگان آمریکایی ایتالیایی‌تبار سینمای هالیوود است. او را بیشتر به خاطر ساخت سه‌گانه پدرخوانده می‌شناسند که سینمای گانگستری را متحول کرد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، فرانسیس فرزند کارمین کاپولا نوازنده فلوت، هفتم آوریل ۱۹۳۹ میلادی در دیترویت میشیگان به دنیا آمد. خانواده آنها ۲ سال بعد به نیویورک نقل مکان کرد و کودکی و جوانی فرانسیس در این شهر گذشت. اشتغال او به حرفه فیلمسازی از ۱۰ سالگی آغاز شد، زمانی که پدرش برای او دوربین ۸ میلیمتری خرید. بعد از ساخت تعداد زیادی فیلم کوتاه و تحصیل در مدرسه فیلم VCLA از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی به ساختن فیلم های بلند کم بودجه با همکاری راجرکورمن روی آورد.

رنگین کمان فینیان و مردم بارانی جزو نخستین تلاش های او برای ورود به جریان اصلی فیلمسازی بودند که سرانجام با ساختن پدرخوانده ( ۱۹۷۲ میلادی) ، پدرخوانده ۲(۱۹۷۴ میلادی) و مکالمه( ۱۹۷۴ میلادی) به بار نشست. از جمله آثار شاخص دیگر کاپولا در مقام کارگردان می توان به اینک آخر زمان(۱۹۷۹ میلادی) پدرخوانده ۳ و دراکولای برام استوکر اشاره کرد. کاپولا در چند فیلم مهم از جمله آثار دخترش سوفیا کاپولا و کارگردان هایی نظیر تیم برتون، کنت برانا و گادفری رجیو به عنوان تهیه کننده حضور داشت و در منصب نویسنده، کارگردان و تهیه کننده پنج جایزه اسکار گرفت.

فرانسیس فورد کاپولا بعدها نام فورد را به احترام بنیان‌گذار کارخانه خودروسازی فورد به نام خانوادگی‌اش افزود. او بیشتر در فیلم‌هایش برای اعضای خانواده خود نقشی را در نظر می‌گرفت. ۲ پسر او در صحنه مربوط به دعوای خیابانی فیلم پدرخوانده و صحنه مراسم تدفین در فیلم دون کورلئون حضور داشتند.

کاپولا و شاهنامه فردوسی

وبسایت  کینگ روما  که به صورت تخصصی در زمینه انتشار آثار مرتبط با شاهنامه فردوسی مشغول است به تازگی اقدام به تهیه و انتشار کتاب صوتی شاهنامه با معرفی فرانسیس فورد کاپولا و صدای مارک تامپسون کرده است.

در توضیح این اتفاق آمده است که کارگردان فیلم های سه گانه پدر خوانده به صورت افتخاری، خبر انتشار فایل یا کتاب صوتی شاهنامه را در سایت  کینگ روما  که کتاب های صوتی منتشر می کند؛ اعلام کرد با شاهنامه به وسیله حمید رحمانیان که کارشناس موسیقی و جلوه های شنیداری است آشنا شده؛ خواندن داستان هایی که ۱۱ سده همچنان زنده مانده اند و روایت پادشاهان ایرانی است، برای وی جذاب و هیجان انگیز بوده است.

کاپولا و کیارستمی

فرانسیس فورد کاپولا با اشتراک گذاشتن تصویر مجله ادبی خود که در ۲۰۱۲ میلادی به وسیله عباس کیارستمی طراحی شده بود به این هنرمند ایرانی ادای احترام کرد.

کاپولا که سال ها بود، فصلنامه ادبی زوئی تروپ را که یکی از مجلات داستانی مطرح آمریکا به شمار می رفت، منتشر می‌کرد در ۲۰۱۲ میلادی طراحی جلد این مجله را به عباس کیارستمی سپرد که این کارگردان فقید نیز جلد این فصلنامه را به یکی از عکس‌های خود اختصاص داد. حال به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی، فرانسیس فورد کاپولا این مجله را پس از چهار سال به اشتراک گذاشت که مورد توجه کاربران نیز قرار گرفت.

مجله زوئی تروپ یک فصلنامه ادبی است که در آن داستان‌های کلاسیک و کوتاه و نمایشنامه‌های تک پرده‌ای به چاپ می‌رسد و معمولا فیلمسازان، فیلمنامه‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان مهم و مطرح در بعضی از شماره‌های فصلنامه مطلب یا یادداشتی را منتشر می‌کنند.

امین بانی هوای دوری