علی اکبر شیدا ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،صالح آسترکی

مجموعه تصانیف علی اکبر شیدا کتاب شد

30 مرداد 1399 12:50 ق.ظ ایران

کتاب «مجموعه تصانیف علی‌اکبر شیدا» با گردآوری و بازنویسی صالح آسترکی از سوی انتشارات موسیقی عارف منتشر شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، گردآورنده و بازنویس «مجموعه تصانیف علی اکبر شیدا» است که این اثر را به تازگی توسط انتشارات عارف راهی بازار کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.

آسترکی در مورد شیدا توضیح داده است:

«میرزاعلی‌اکبر شیدا مردی از اهالی شیراز، درویش‌مسلک و از مریدان صفی‌علی‌شاه بود. در اواخر سلطنت ناصرالدین‌شاه با صاحب دیوان والی آذربایجان به تبریز و از آنجا به تهران مسافرت کرد. شیدا علاوه بر شعر و موسیقی خط را نیز خوش می‌نوشت. او تنها شاعر تصنیف‌سازی است که قبل از عارف قزوینی می‌شناسیم و خود عارف قزوینی نیز از او به نکویی یاد کرده است.»

وی در خصوص هدف از انتشار این کتاب گفت:

«نگارنده از اوایل آموزشِ موسیقی همیشه از آثار شیدا لذت می‌بردم و به نواختن آنها اشتیاق و اشتغال داشتم. اما مجموعه‌ای واحد از آثار شیدا در دسترس نبود که بتوان به راحتی آثار او را نواخت، به همین خاطر همیشه برای من دغدغه بود تا این اینکه تصمیم گرفتم مجموعه آثار این تصنیف‌ساز بزرگ را جمع‌آوری و منتشر کنم. به دلیل آنکه آثار شیدا بسیار پراکنده و در جاهایی هم بعضی از ترانه‌ها منصوب به او شده منبعی که برای صحت آثار بتوان به آن رجوع کرد در دسترس نیست. برای همین نگارنده دو تا از معتبرترین منابعی که می‌توان به آنها تکیه کرد را انتخاب نمودم.»

مؤلف این کتاب همچنین با اشاره به منابع و تعداد مجلد ها عنوان کرد: «اولین منبع استاد عبدالله دوامی است که این تصانیف را اجرا کرده است و دومین منبع؛ برنامه گلها که قبل از انقلاب اسلامی از رادیو پخش می‌شده است. به همین سبب نگارنده سعی نموده مجموعه این تصانیف را در دو جلد منتشر نماید. جلد اول آثاری است که استاد دوامی به شیدا منتسب کرده است و جلد دوم آثاری است که برنامه «گلها» به شیدا منصوب نموده است.

صالح آسترکی در پایان خاطر نشان کرد: «در جلد اول هر تصنیفی که در برنامه گلها اجرا شده را در پاورقی ذکر نموده‌ام. البته این نکته حائز اهمیت است که در بعضی از تصانیف شعرها و به ندرت ریتم قطعات در دو منبعِ ذکرشده با هم تفاوت‌هایی دارند.»

شایان ذکر است که «مجموعه تصانیف علی‌اکبر شیدا» با گردآوری و بازنویسی صالح آسترکی از سوی انتشارات موسیقی عارف منتشر شد.

امین بانی هوای دوری