مجید برومند ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

مجید برومند: نوازندگان از دستمزدهای میلیاردی خوانندگان سهمی ندارند

22 اردیبهشت 1399 11:04 ق.ظ ایران

مجید برومند: خوانندگان پرفروش حال حاضر حداقل سه میلیارد در سال درآمد دارند اما کدامیک از آنها و کدامیک از کمپانی‌ها سراغی از نوازندگانش گرفته و مثلا گفته شما این ده میلیون را بگیر و پس از آغاز کنسرت‌ها آنها را خرد خرد از دستمزدت کم می‌کنم.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، وحید خانه‌ساز: یکی از ارکان مهم موسیقی نوع سازبندی‌ها و ارکستراسیون است که این مهم با وجود نوازندگان اهمیت می‌یابد. ناگفته هم پیداست که بدون همکاری و همیاری نوازندگان هیچ اثر موسیقایی در هر گونه‌ای خلق نشده و به سرانجام نخواهد رسید. در ایران اما برخلاف بسیاری از کشورها نوازندگان به لحاظ حقیقی و حقوقی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و این کاستی طی سال‌های اخیر جدی‌تر هم شده است. در حال حاضر آنچه اهمیت دارد نه کیفیت کار نوازنده بلکه ظاهر و شیوه ارتباطات اوست. جدا از این کاستی‌ها رقم پایین دستمزد نوازندگان نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که این قشر از جامعه را با دشواری‌های بیشتر و جدی‌تر مواجه کرده است. به‌طور معمول دستمزد کلان کنسرت‌ها و تولیدات نصیب خواننده و تهیه‌کننده می‌شود و نوازندگان در این تقسیم‌‌بندی ناعادلانه جایگاهی ندارند و کمترین و عجیب‌ترین دستمزدها را دریافت می‌کنند.

مجید برومند، نوازنده گیتاربیس که طی سال‌های فعالیتش با خوانندگانی چون مانی رهنما، فریدون آسرایی، قاسم افشار، محسن یگانه، زنده‌یاد مرتضی پاشایی، مهدی یراحی و حمید حامی همکاری کرده، در گفتگوی پیش‌رو درباره اهمیت ساز گیتاربیس در گونه‌های مختلف و روندی که طی این سال‌ها طی کرده، توضیح داد و به تشریح وضعیت نوازندگان در ایران پرداخت.

این روزها چه می‌کنید؟

حدود یک سال است به عنوان نوازنده با آقایان علیرضا عصار و روزبه بمانی همکاری دارم.

در کنسرت آنلاین روزبه بمانی که به صورت آنلاین برگزار شد نیز حضور داشتید؟

در واقع از آن زمان که روزبه بمانی شروع به برگزاری کنسرت کرد با او به عنوان نوازنده همکاری داشته‌ام و این همکاری همچنان ادامه دارد.

چرا مسئولان نسبت به سازی چون «گیتاربیس» که در ذهن موسیقی راک و زیر شاخه‌های آن را به یاد می‌آورد، جبهه دارند؟

تکلیف مسئولان دراین زمینه روشن است، زیرا بیشترشان سواد موسیقایی ندارند اما اینکه مردم عادی گیتاربیس را مربوط به یکسری سبک‌ها می‌دانند، درست نیست. گیتاربیس در سبک‌های مختلف کاربرد دارد و سبک‌های مختلف را توسط آن اجرا می‌کنند. گیتاربیس سازی مستقل است و سبک‌هایی چون راک، فانک، جز، فیوژن، پاپ و غیره با این ساز اجرا می‌شوند. بنابراین نمی‌توان گفت گیتاربیس مثلا متلعق به راک است و این سبک را در ذهن تداعی می‌کند. همه سبک‌ها می‌توانند با گیتاربیس که سازی مستقل است، اجرا شوند.

یعنی مبنای استفاده از گیتاربیس صرفا محدود به پاپ و برخی گونه‌های دیگر نیست؟

خیر خوشبختانه چند سالی است از گیتاربیس در موسیقی سنتی به عنوان ساز مکمل استفاده می‌شود که اتفاق خوبی است. با وجود گیتاربیس کنسرت‌ها رنگ و لعاب خیلی بهتری به خود می‌گیرند.

از زمانی که پاپ به ایران آمد گیتاربیس هم به موسیقی ما وارد شد این یعنی استادان زیادی در این زمینه نداریم، با این حساب تا چه حد توانسته‌ایم از قابلیت‌های گیتاربیس استفاده کرده و آن را ارتقا دهیم؟

پس از انقلاب به دلیل شرایط به وجود آمده بسیاری از نوازندگان خوب ایرانی و بسیاری از بیسیت‌ها و گروه‌های خارجی (منظورم نوازندگان گیتاربیس است) که در ایران فعال بودند، مهاجرت کردند. به هرحال آن دوره مقطعی بسیار خاص بود به این دلیل که باوجود شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حدود ده تا دوازده سال در زمینه موسیقی وقفه سنگین ایجاد شد. این وضعیت تا اوائل دهه هفتاد ادامه پیدا کرد و به موسیقی آسیب بسیار زد و باعث کمرنگ شدن آن شد. در آن شرایط خاص، اینترنت و دسترسی به آن امکان‌پذیر نبود و تعامل‌ها محدود بود و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مرسوم وجود نداشت. بنا به همین دلایل ارتباط ما با دنیا قطع شد و در نتیجه دسترسی به اطلاعات روز مسیر نبود؛ بخصوص زمینه گیتاربیس که برای ما سازی خارجی و غربی به حساب می‌آید. در آن دوران معلمان و نوازنده خوب نیز در ایران نبودند، در نتیجه نسلی به وجود آمد و هنرمندانی چون بابک ریاحی‌پور، کامران مجرد و نوازندگان قدیمی‌تر که معاصر به حساب می‌آمدند، پا به عرصه فعالیت گذاشتند. این افراد بر اساس منابع و مراجع موجود که تعداشان زیاد نبود در آن شرایط، مولفه‌های مهم و لازم را آموختند.

امین بانی هوای دوری