علی اکبر قربانی،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

«مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» به چاپ دوم رسید

22 خرداد 1399 7:03 ق.ظ ایران

«مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» اثر تألیفی علی اکبر قربانی آهنگساز و رهبر ارکستر سازهای ملی ایران است که چاپ نخست آن مهر ماه سال گذشته به بازار آمده و حالا تیراژ دوم آن نیز در دسترس مخاطبان و علاقمندان قرار گرفته است.

چاپ دوم کتاب «مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» به تألیف علی اکبر قربانی از سوی انتشارات هم آواز راهی بازار شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک، «مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» اثر تألیفی علی اکبر قربانی آهنگساز و رهبر ارکستر سازهای ملی ایران است که چاپ نخست آن مهر ماه سال گذشته به بازار آمده و حالا تیراژ دوم آن نیز در دسترس مخاطبان و علاقمندان قرار گرفته است.

کتاب حاضر در ۹ فصل به مباحث مختلف تئوری موسیقی پرداخته است که دانستن آن‌ها برای همۀ هنرجویان موسیقی اعم از نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان الزامی است. مباحثی همچون: فیزیک صوت، نت، ریتم، فاصله، تنالیته، گام و انواع آن، مُدهای کلیسایی و مسیان، نوانس‌ها، اختصارات و قواعد مرسوم نت‌نویسی. از ویژگی‌های این کتاب، پرداختن به مباحث فوق به طور جامع و ساده است تا برای همه قابل فهم و آسان باشد. در پایان هر فصل تمرین‌های مختلف کتبی و عملی آمده است که آزمون مناسبی برای تکمیل و درک مفاهیم آن فصل می‌باشند. همچنین یک فصل با عنوان «قواعد مرسوم نت‌نویسی» به این کتاب اضافه شده است که در آن شیوۀ استاندارد و اصول صحیح نگارش موسیقی توضیح داده شده است.

علی اکبر قربانی که خبر چاپ دوم این کتاب را در صفحه رسمی و شخصی خود به اشتراک گذاشته اشاره کرده است: «تشکر از استاد عزیز و ارجمندم استاد فرهاد فخرالدینی برای راهنمایی‌های ارزندهٔ ایشان و تشکر از همکاری صمیمانۀ دوست و همکار گرامی، خانم مریم تحویلداری که به عنوان ویراستار در تألیف این کتاب مرا یاری کردند.»

استاد فخرالدینی درباره این کتاب نوشته اند: «هر شغل و یا هر کار هنری به مجموعه‌ای از معلومات یا تئوری‌های خاص خود نیاز دارد. در هنر موسیقی هم نوازندگان، آهنگسازان، رهبران ارکستر و همۀ عزیزانی که در این رشته تحصیل و کار می‌کنند، لازم است با تعریف‌ها یا تئوری آن آشنا باشند. دوست گرامی و هنرمند ارجمند جناب آقای علی اکبر قربانی با دقت و تحقیقات فراوان و با بهرهگیری از منابع معتبر، مباحث مختلف موسیقی را با زبانی ساده و در عین حال جامع در این کتاب بیان داشته و فراگیری آن را برای علاقمندانِ این درس، آسان کرده است. امیدوارم که هنرمندان و هنرجویانِ گرامیِ رشته‌های مختلف موسیقی با مطالعۀ این کتاب ارزشمند که حاصل سال‌های متمادی تحقیق و تجربۀ مؤلف است، به اندازۀ لازم استفاده ببرند.»

شایان ذکر است که کتاب ارکستراسیون به زبان ساده نیز به تألیف علی اکبر قربانی در ۱۳۹۶ و از همین مؤسسه به انتشار رسیده است.

امین بانی هوای دوری