ممنوعیت استفاده از پسوند های روسی درنام خانوادگی در تاجیکستانواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

  • 5,114 نگاه
  • 0 دیدگاه

سهراب پورناظری خواننده سبک سنتی کشورمان در صفحه رسمی خود در اینستاگرام خبر ممنوعیت استفاده از پسوند های روسی درنام خانوادگی در تاجیکستان را منتشر کرد

وی علاوه بر انتشار این خبر متن زیر را به اشتراک گذاشت

به نظر می‌‌رسد، امروز تاجیکستان در میان کشورهای واقع در پهنه‌ی تمدنی ایران کهن، بیشترین اهمیت را برای فرهنگ و تمدنِ این سرزمین قائل است؛ این نکته مایه خوشحالی‌ِ بسیار است؛ اما افسوس بزرگ، نگاه کم‌‌لطف مسئولین و سیاستمداران ایران به این «سرمایه‌‌ی راهبردی» است.
.
از سویی طی ۳۰۰، ۴۰۰ سال اخیر ابتدا طمع کشورگشایی‌های عثمانی و سپس ایده‌های استثماری و استعماری روسیه و کشورهای اروپای غربی، هم‌زمان با خواب‌زدگی، رخوت و زوال «قاجار» آن مصیبت‌ها را بر پاره‌های تن ایران وارد کرد و آن‌ها را یکی‌یکی یا به تصرف خود درآوردند و یا با ایده‌های استقلال‌طلبانه جدا‌جدا کردند و برای منافع و سلطه‌ی بیش‌تر خود، کهن‌ترین کشور و تمدن جهان را به کشورهایی کوچک و گاه متخاصم تبدیل کردند، از سوی دیگر، در اروپا با وجود اختلافات و کینه‌های تاریخی و دیرینه بسیار میان کشورها، اتحادیه‌ی اروپا را برای قدرت و همبستگی بیشتر تشکیل دادند.
.
حالا این پرسش مهم به میان می‌آید که چرا دستگاه دیپلماسی ایران تا به امروز اقدام به ایجادِ یک اتحادیه‌ی «ایران فرهنگی» نکرده است؟
.
با توجه به پیوند فرهنگی و سرزمینی عمیق بین کشورهای «‌پهنه تمدنی ایران» این اتحادیه می‌تواند نقش پررنگی در پاسداری از «هویت، زبان، فرهنگ، هنر و حتی امنیت» مردمان این کشورها ایفا کند.
.
به شخصه هر بار موقعیتی پیش آمده تا یک دیپلماتِ‌ ایرانی را ببینم، این پرسش را مطرح کردم و تاکنون هیچ جواب مشخصی نگرفتم؛ پس حالا در فضای عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور این پرسش را طرح می‌کنم که فارغ از به نتیجه‌‌ نهایی رسیدن این‌ ایده چرا تا به امروز اقدامی تأثیرگذار در راستای این پیوند سرزمینی انجام نشده است؟
.
.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *