ضابط نبی‌زاده ، اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک ،vavmusic

موسیقی زبانی جهانی است که به ترجمه نیاز ندارد

30 بهمن 1398 2:16 ب.ظ ایران

ضابط نبی‌زاده خواننده آذربایجانی می‌گوید: موسیقی یک زبان جهانی است که می‌توان بدون اینکه زبان یکدیگر را بدانیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و به هیچ ترجمه‌ای نیاز ندارد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، نبی‌زاده همراه با دو نوازنده تار و کمانچه در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند. آنها در کنسرت خود پنج قطعه از جمله دستگاه راست موغام از علی‌آقا وحید، تصنیف بیات شیراز مرغ سحر، تصنیف سه گاه، تصنیف چهارگاه و فایطون گلیر را اجرا کردند.

 

 

به همین منظور خبرنگار ایسنا با او و اعضای گروهش درباره شباهت موسیقی ایران و آذربایجان گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

نبی‌زاده که از شاگردان عالیم قاسیم‌اف است، در ابتدای این گفت‌وگو یادآور شد که نهمین باری است که برای برگزاری کنسرت به ایران آمده‌ است و چهارمین باری است که از سال ۱۹۹۴ تاکنون در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌ است. امسال هم‌ چون دوباره دعوت شده به ایران آمده است.

این هنرمند آذربایجانی به این پرسش که «آیا تا به حال با یک موسیقیدان ایرانی کار مشترکی را ساخته‌اید؟» پاسخ منفی داد و افزود: آشنایی زیادی با موسیقی ایرانی به دلیل وجوه مشترک با موسیقی آذربایجانی، دارم. از طرفی افراد زیادی در کشور آذربایجان به استاد شجریان علاقمند هستند و از سال‌ها قبل به آثار او گوش می‌دهند.

او ادامه داد: موسیقی سنتی ایرانی، آذربایجان، افغانستان و برخی از کشورهای همسایه اشتراکات زیادی با هم دارند و به نظر من بیشترین تفاوت آنها در زبان، کلام و گاهی در سیستمی است که آن را اجرا می‌کنند. این شباهت‌ها به دلیل یکی بودن این دو کشور در گذشته و اکنون به دلیل همسایگی جغرافیایی نزدیکی است که با یکدیگر دارند. حتی سازهایی که استفاده می‌کنیم نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

ضابط نبی‌زاده گلخان متولد سال ۱۹۶۵ در منطقه شماخی در آذربایجان است. او سال ۱۹۹۱ وارد کالج موسیقی آصف زینالی شد و اولین اساتید او حاجی بابا حسین‌اُف، جانعلی اکبرُف و عالیم قاسم‌اف بودند. او در سال ۱۹۹۶ وارد دانشگاه فرهنگ و هنر جمهوری آذربایجان شد و در سال ۲۰۰۰ از همان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان تکنواز در تئاتر اپرا و باله و در سال ۲۰۰۰ با کنسرت سولوی خود در شهر سومقاییت اجرا می‌کرد. وی از سال ۲۰۰۳ تاکنون به‌عنوان معلم تخصصی آواز در هنرستان ملی موسیقی آذربایجان فعالیت می‌کند. ضابط نبی‌زاده تقریباً در ۳۰ کشور جهان همچون هلند، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، ترکیه، ایران، عراق، تایوان، تایلند، ازبکستان، کره شمالی، سوئیس، مراکش، روسیه، گرجستان، اسپانیا، الجزایر و … کنسرت برگزار کرده است.

او در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت بورسیه حیدر علی‌اف و در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به عنوان هنرمند افتخاری و در سال ۲۰۰۱ به عنوان هنرمند مردمی انتخاب شد.

امین بانی هوای دوری