نابغه موسیقی؛ اولین قربانی تصادف در ایران

18 دی 1395 9:09 ق.ظ ایران

شاید آنقدر تکرار شده است که دیگر اهمیت اولیه را نداشته باشد؛ «میزان کشته های تصادف در ایران» اما جالب اینجاست که کشته های تصادف در ایران سابقه ای طولانی دارد و جالب تر اینکه اولین کشته تصادف در ایران یک چهره شاخص فرهنگی در ایران بوده است.

اولین ها همیشه در ذهن آدم می ماند، حالا چه خوشایند باشد چه ناخوشایند. تجربه اولین روز مدرسه، اولین معلم، اولین زمین خوردن در دوران کودکی. اولین بارها حتی اگر غم انگیزترین اتفاق های دنیا هم باشند، یک جایی گوشه ذهن آدم برای همیشه باقی می مانند.

«غلامحسین درویش» معروف به «درویش خان» یکی از موسیقدانان نامدار ایران، اولی کسی بود که در زمان رضا شاه با یک ماشین تصادف کرد. درشکه او به صورت کاملا اتفاقی با ماشینی که متعلق به مظفرالدین شاه قاجار بود، تصادف کرد.

ماجرا برمی گردد به زمانی که تعداد ماشین هایی که در شهر رفت و آمد می کردند هنوز به 50 دستگاه هم نمی رسید. در آن زمان هنوز هیچ قانونی برای گرفتن گواهینامه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وجود نداشت، به همین دلیل اکثر رانندگان به سختی در همان چند خیابان سنگفرش شده پایتخت تردد می کردند.
همزمان با فعالیت ماشین دودی، کالسکه بخار یا همان اتومبیل وارد تهران شد. اتومبیل مظفرالدین شاه قاجار را یک راننده فرانسوی هدایت می کرد. این اتومبیل از نوع کالسکه های پرسروصدایی بود که به جای سقف، چادر بزرنتی داشتند.

درویش خان در نیمه شب دوم اسفند سال 1305، بعد از تمام شدن کلاس موسیقی، برای برگشتن به منزل یک درشکه دو اسبه کرایه می کند. زمانی که درشکه حامل درویش خان وارد خیابان سپه می شود، اتومبیل مظفرالدین شاه از جهت مخالف با درشکه و اسب ها تصادف می کند. اسب های درشکه درجا تلف می شوند و درویش خان از درشکه به بیرون پرتاب می شود و به شدت از ناحیه سر با زمین برخورد می کند.

مردم بلافاصله بعد از دیدن صحنه برخورد ماشین با درشکه، مجروح را به بیمارستان نظیمه تهران که بهترین بیمارستان آن زمان تهران بود می رسانند اما ضربه وارد شده به سر استاد درویش آنقدر سنگین بود که بعد از 5 روز، به دلیل ضربه مغزی او فوت شد. بدین ترتیب نام درویش خان به عنوان اولین قربانی تصادف راهنمایی و رانندگی در ایران به ثبت رسید. مزار درویش خان در گورستان ظهیرالدوله در خیابان دربند، درست پایین آرامگاه ظهیرالدوله است.

امین بانی هوای دوری