نظر محمدعلی بهمنی درباره شعر بسیار پرحاشیه «اندیشه فولادوند»واو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

اخبار موسیقی ٬ محمدعلی بهمنی ٬ اخبار موسیقی ایران، واوموزیک ٬ اندیشه فولادوند

انتشار کلیپ شعرخوانی اندیشه فولادوند ، بازیگر سینما و تئاتر، واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی به همراه داشت. با محمدعلی بهمنی که از حاضران در این جلسه بود، درباره شعر این بازیگر و واکنش‌ها به گفت‌وگو پرداختیم.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک انتشار کلیپ شعرخوانی اندیشه فولادوند، بازیگر سینما و تئاتر، در چند روز گذشته واکنش‌های متعددی به همراه داشت. بخشی از این واکنش‌ها مربوط به شعری بود که فولادوند در این جلسه خواند. فولادوند که پیش از این در جایزه دکتر فروزانفر به عنوان یکی از برگزیدگان تجلیل شد، در این جلسه بخشی از مثنوی خود را برای حاضران خواند که به دلایل مختلف مورد انتقاد کارشناسان واقع شد و تعجب مخاطبان را به همراه داشر این جلسه شعرخوانی جمعی از شاعران از جمله محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت، نیز حضور داشتند.

با بهمنی درباره کلیپ منتشر و انتقادات مطرح شده، به گفت‌وگو پرداخته ایم. بهمنی معتقد است که منتقدان تمام متن شعر فولادوند را نشنیده‌اند، به همین دلیل قضاوت‌ها ناقص است. او در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: ابتدا باید شعر ایشان را به صورت کامل دید و خواند و بعد اظهار نظر کرد. کسانی که بخشی از این شعر را شنیده‌ و اظهار نظر می‌کنند، می‌توانند دیدگاه خود را بیان کنند، این اشکالی ندارد. هرکسی این آزادی را باید داشته باشد که دیدگاه خود را بیان کند. اما بهتر است که شعر را به صورت کامل بشنوند و بعد اظهار نظر کنند. کلیپ کامل شعرخوانی خانم فولادوند بیش از ۲۰ دقیقه است اما آنچه منتشر شده بخشی از این ۲۰ دقیقه بوده است.

محمدعلی بهمنی درباره انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه آنچه فولادوند در جلسه شعرخوانی خوانده است، «شعر» نبوده است، می‌افزاید: شعر خانم فولادوند یک مثنوی بود که باید آن را با وزنش سنجه کنند. این مثنوی اولین کار او نبوده است. فولادوند چند کتاب شعر دارد که برنده جایزه جهانی هم شده است.

این شاعر پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که آیا شما کار فولادوند را کامل شنیده‌اید و آن را قابل دفاع می‌دانید، می‌گوید: نمی‌شود از هنر دفاع نکرد. کار او هنرمندی‌هایی دارد که می‌تواند به ذوق کسی خوش نیاید و برای کسی علاوه بر خوش آمدن، تحسینی هم در پی داشته باشد. قضاوت هر فرد، یک قضاوت شخصی است، نمی‌شود آن را به صورت کلی تعمیم داد.

بهمنی می‌افزاید: این نوع قضاوت کردن اشتباه بزرگی است که ما با این روش به شعر بسیاری از بزرگانمان آسیب رسانده‌ایم؛ بزرگانی که در روزگار ما به یادگار مانده‌اند. بزرگوارتر از نیما چه کسی است؟ خیلی از عزیزانی که برای شعر آن روزگار ارزش داشتند، نیما را آزار دادند. بعداً می‌بینیم که این کار را با بسیاری از شاعران خوب، مانند شاملو که بعدها ارزش کار او شناخته شد، نیز انجام دادند. به نظرم این نوع قضاوت‌ها بی‌انصافی است، هر انسان با آگاهی باید شعر را کامل بخواند و بعداً نسبت به آن نظر بدهد و انتقاد کند. هرکسی از منظر و دیدگاه خود شعر را می‌شناسد. شما اگر شعر جهان را مطالعه کنید، می‌بینید که چه شعرهایی هست که ما درکش نمی‌توانیم بکنیم، اما برای کسانی که شعر هر کشوری را به درستی می‌شناسند، افتخار هم هست.

وی همچنین درباره نظر برخی از مخاطبان نسبت به اینکه شعر فولادوند در دایره شعر پست‌مدرن می‌گنجد، می‌گوید: این شعر پست‌مدرن نبود، این شعر در قالب مثنوی بود و وزن و قالب آن نیز مشخص است. کار فولادوند گستره‌های جامعه‌ای و جهانی دارد؛ بدون اینکه بخواهد به کسی توهین مستقیم کرده یا ایراد مستقیم گرفته باشد. جهان لبریز از این دست از کارهاست. اگر بخواهیم از این دست از کارها ایراد بگیریم، باید اثر را به صورت کامل بخوانیم. من به ایراد گرفتن و انتقاد کردن از این کار، اشکالی وارد نمی‌کنم، اما می‌گویم اگر اثر را به صورت کامل نخوانیم، قضاوت زودهنگام کرده‌ایم.

بهمنی همچنین درباره نامفهوم بودن شعر این شاعر و نبود معنی و اندیشه در شعر نیز می‌افزاید: ما در حال حاضر در کشورمان غزل را دوست داریم، اما اگر از نظر هنری روی آن فکر کنیم، می‌بینیم که بزرگترین آسیبی که به شعر وارد می‌شود از طرف خود غزل است. چرا؟ چون شاعر به خاطر وزن مجبور است مثلاً به جای گفتن «از» بگوید «ز» و «اگر» را «گر» بگوید و … این در حالی است که هنر این مسائل را نمی‌پذیرد و قبول نمی‌کند. اما ما عاشق غزل هستیم. هنر مقوله‌ای است که اگر روی آن اندیشه کنید که چه بگویید، دیگر هنر نیست؛ بلکه نوشته‌ای است که از خودتان می‌گویید و می‌نویسید. هنر، شاعر را ناگاه و بدون اینکه قصد گفتن داشته باشد، وادار می‌کند تا در ذهن یا روی کاغذ یادداشت کند؛ ما شعر نمی‌گوییم بلکه این شعر است که شاعر را می‌گوید. این را بسیاری از ما نمی‌توانیم درک کنیم. گاهی شعر دوست دارد از این زاویه ما را نویسنده خود کند، ما کاتبان شعریم نه شاعر. همین‌قدر هم که به خود می‌گوییم شاعر یا دروغ می‌گوییم یا چون از گذشته به ما عنوان «شاعر» اطلاق کرده‌اند، دوست داریم به خودمان بگوییم شاعر.اگر از شاعر بخواهید که برای مناسبتی یا موضوعی شعر بگوید، آن نوشته ساخته خود شاعر است و یادداشت‌های ذهنی شاعر است و به شعر ارتباطی ندارد، اما شعری که در هر شکل شعری نوشته می‌شود، یک ناگهان است. شعر در این حالت شاعر را به نوشتن وادار می‌کند، این شعر است و ما حق نداریم در آن دست ببریم. در مقابل این منتقدان، بسیاری هم هستند که از این شعر دفاع کرده و گفته‌اند که عجب شعری است.



  • 4,358 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

حسین کیوان ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

استاد «حسین کیوان» در قطعه نام آوران باغ رضوان خاکسپاری شد

هنرمند موسیقی اصفهان گفت: استاد حسین کیوان نوازنده تنبک، شاعر و ملودی پرداز اصفهانی به دلیل بیماری سرطان درگذشت. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، علی سعیدی اظهار داشت: این هنرمند موسیقی اصفهانی به مدت یک سال با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد. وی با بیان اینکه این هنرمند موسیقی روز جمعه به
  • 1,051 نگاه
مشــاهده ادامه
موسیقی و رسانه ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

مهلت ارسال آثار در جایزه موسیقی و رسانه

مهلت ارسال آثار به دومین جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به دلیل دو روز اختلال در سامانه ثبت نام، تا هفتم بهمن تمدید شد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، علیرغم اعلام جشنواره مبنی بر عدم تمدید زمان ثبت نام، به دلیل اختلال در سامانه ثبت نام جایزه “موسیقی و
  • 1,637 نگاه
مشــاهده ادامه
اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

اولین دوره کارگاهی زبان انگلیسی تخصصی موسیقی برگزار می‌شود

اولین دوره کارگاهی زبان تخصصی موسیقی (انگلیسی) ویژه متقاضیان فعالیت‌های بین‌المللی موسیقی و ادامه تحصیل دانشجویان رشته موسیقی در خارج از کشور است. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، در قالب این دوره شرکت‌کنندگان امکان آشنایی با اصطلاحات فنی نرم‌افزارهای ساخت و تولید موسیقی و یادگیری مراودات، واژگان تخصصی و ادبیات سبکی موسیقایی در ابعاد
  • 2,766 نگاه
مشــاهده ادامه
کامبیز روشن روان ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

«روز ملی موسیقی» می تواند توسط خانه موسیقی به سرانجام مطلوب برسد

کامبیز روشن روان(آهنگساز پیشکسوت) درباره «روز ملی موسیقی » گفت: اینکه هر کس به تنهایی روز یا مناسبتی را اعلام کند به نظرم درست نیست. این مقوله می تواند توسط خانه موسیقی به سرانجام مطلوب برسد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، کامبیز روشن‌روان که قبلا در حوزه موسیقی فیلم پرکار بود، چند سالی است
  • 1,303 نگاه
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید