مجید ناظم پور، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک، vavmusic

نوازنده ایرانی؛ «ستاره» جشنواره عود مراکش

7 تیر 1399 10:15 ق.ظ ایران

تهران- ایرنا- مجید ناظم‌پور نوازنده بین‌المللی عود کشورمان موفق شد تا لقب ستاره را از فستیوال عود تطوان مراکش کسب کند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، خبر این توفیق بین المللی در روزنامه ( اخبارالیوم) کشور مراکش منتشر شد و دقایقی بعد مجید ناظم پور در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «خبر خوبی که امروز صبح خیلی بهم انرژی داد.
افتخار دریافت لقب ستاره در فستیوال عود تطوان در کشور مراکش را متعلق به تمامی هموطنان عزیز وسرزمین جاودانی ام می دانم.»

مجید ناظم پور در سال ۱۳۵۲ شمسی در شهرستان شهررضا (قمشه)ی اصفهان متولد شد. از نوجوانی به نواختن و ساخت تار و سه تار پرداخت. سپس به فراگیری ساز عود علاقه‌مند شد و از تعلیمان محمد گلستانه، حسن منوچهری و حسین بهروزی نیا بهره برد. مبانی موسیقی را از شریف لطفی آموخت و در زمینهٔ ساخت شاگرد ابراهیم قنبری مهر بوده‌است.

 

او آشنایی خود را با ابراهیم قنبری مهر بختی بزرگ و سبب تحولی عظیم در زندگی خویش می‌داند. وی مدت سه سال زبان عربی را فراگرفت و سپس با سفر به کشورهای عربی، به پژوهش پیرامون مکاتب مختلف عودنوازی، شیوه‌های نوازندگی و آموزش و تاریخچهٔ این ساز در جهان پرداخت و از راهنمایی استادان و پژوهشگران عرب استفاده نمود. در زمینهٔ شناخت ردیف آوازی مکتب اصفهان شاگرد خلیل‌الله مشکوهء و نعمت‌الله ستوده بوده است.

وی کتابی با نام داستان بربت (مروری بر تاریخ پنج هزار سالهٔ بربت) در زمینهٔ تاریخچهٔ ساز عود (به همت نشر سوره مهر) و کتابی شامل مجموعه قطعات ساختهٔ خود را تألیف و منتشر کرده‌است. از آلبوم‌های منتشر شده وی می‌توان به راز ساحل، کنسرت بربت، فلسفه، حکمت و آلبوم‌های بررسی تاریخچهٔ عود و مکاتب عودنوازی در جهان اشاره کرد.

مجید ناظم پور بر پایهٔ تحصیلات و پژوهش‌های دانشگاهی خود در رشتهٔ روان‌شناسی و عضویت در انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران، کتاب نوین کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه را تألیف کرده که به لحاظ موضوعی، پژوهشی است جدید. سخنرانی و نوازندگی در سمینارها و فستیوال‌های تخصصی ساز عود در کشورهای مختلف مانند مراکش، الجزایر، سوریه، عمان، قطر، مالزی و تونس… از دیگر فعالیت‌های هنری او در زمینهٔ موسیقی است.

ناظم پور در سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از داورهای مسابقات بین‌المللی عود در کشور سوریه شرکت داشت

امین بانی هوای دوری