نوای موسیقی ایرانی در خارج از کشور طنین انداز شد

9 فروردین 1396 11:46 ق.ظ ایران

همزمان با ایام نوروز 96، نوای موسیقی هنرمندان ایرانی در کشورهای اسپانیا، بلغارستان، آفریقای جنوبی و روسیه طنین انداز شد.

به همت رایزنی فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در مادرید و با همکاری اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور این سازمان، در مراسم با شکوه جشن نوروز ایرانیان مقیم مادرید و همچنین اسپانیایی های علاقه مند به مناسبت فرارسیدن سال نو، گروه موسیقی‌ سنتی «میراث» اعزامی از ایران در شهرهای مادرید و بارسلون اسپانیا به اجرای برنامه پرداختند.

گروه موسیقی‌ سنتی میراث را آرش قاسمی سرپرست، نوازنده و آهنگ ساز، تورج زادپور نوازنده تار، مهیار نجفی نوازنده سنتور و دف و بامداد فلاحتی خواننده تشکیل می دهند.

نوای موسیقی ایرانی در آفریقای جنوبی

گروه موسیقی ایرانی «آبرون» اعزامی از اصفهان در ادامه حضور خود در هفته فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی در شهر بلومفونتین قطعاتی از موسیقی ایرانی را برای علاقه مندان به اجرا گذاشت.

اعضای گروه موسیقی سنتی ایران «آبرون» را محسن طاهرزاده نوازنده دف، محمد بنی پور نوازنده سازهای کوبه‌ای، آربی بابومیان نوازنده پیانو، مسعود عظیمی‌فر خواننده و ابراهیم صادقی نوازنده تار و سه تار تشکیل می‌دهند.

نواختن موسیقی محلی ایرانی در بلغارستان

گروه موسیقی محلی ایرانی اعزامی از کشورمان نیز در مراسم شب سال نو ایرانی در صوفیه بلغارستان به اجرای برنامه پرداخت.

روسیه میزبان اجرای گروه موسیقی «تال»

همچنین گروه موسیقی سنتی «تال» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان همزمان با نوروز 96 در روسیه به اجرای برنامه پرداخت.

گروه موسیقی سنتی «تال» قطعاتی شاد از موسیقی محلی بوشهری، لری و شیرازی اجرا کردند.

گروه 6 نفره تال متشکل از فرج علیپور خواننده، میلاد علیپور نوازنده تار، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، محمود نوذری نوازنده سنتور و ماهور زمانه پور نوازنده تنبک، از گروه‌های شناخته شده موسیقی سنتی ایرانی در عرصه بین‌الملل است که تاکنون در بسیاری کشورها اجرا داشته‌اند.

همچنین همزمان با نوروز، 80 نمایندگی فرهنگی ایران در 60 کشور از پنج قاره جهان، نوروز باستانی ایران را با اجرای برنامه های متنوع هنری از جمله اجرای موسیقی جشن گرفتند.

این مراسم و جشن ها با حضور سفرا و رایزنان فرهنگی ایران در خارج کشور، سفرا و مسوولان سایر کشورها، ایرانیان مقیم و غیرمقیم، مهمانان خارجی و مسوولان محلی برگزار شد.

اجرای موسیقی، ملودی خوانی، اجرای نمایش، شعر خوانی، سخنرانی، بیان خاطرات، اجرای دکلمه و موسیقی های بهاری از جمله برنامه های جشن نوروز در کشورهای مختلف به شمار می آید.

امین بانی هوای دوری