همایون شجریان ٬ علیرضا قربانی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی واوموزیک

همایون شجریان : برخی به دلایل شخصی دست به تخریب می‌زنند

22 آبان 1398 7:08 ق.ظ ایران

نشست خبری آلبوم “افسانه چشم‌هایت” سه‌شنبه 21 آبان در تالار وحدت با حضور همایون شجریان خواننده، علیرضا قربانی خواننده، مهیار علیزاده آهنگساز و رامین حیدری فاروقی کارگردان برگزار شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک این آلبوم که اثر مشترک شجریان و قربانی است پس از انتظاری نسبتاً طولانی به بازار آمده است. “افسانه چشم‌هایت” شامل 10 آهنگ در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است و آهنگسازی آن بر عهده مهیار علیزاده بوده است. بخشی از این قطعات بر روی اشعاری از نیما یوشیج و بخش دیگر بر روی سروده‌هایی از شاعران معاصر ازجمله احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی تألیف شده است.

در ابتدای نشست، رامین حیدری فاروق کارگردان تیزرهای “افسانه چشم‌هایت” گفت: خیلی خوشحالم که امروز شرایطی محیا شد تا نتایج سال‌ها زحماتی را که برای این کار کشیده شد شاهد باشیم. من از این همکاری لذت زیادی بردم و خوشحالم که این همکاری نتیجه‌بخش بود.

او همچنین درباره دلیل انتخاب لوکیشن مجموعه تجاری – تفریحی ایران مال برای ساخت تیزرهای آلبوم که با واکنش‌های گسترده روبرو شد، توضیح داد: علت انتخاب لوکیشن ایران ‌مال این بود که ما نیاز به فضای کتابخانه برای عکاسی و فیلمبرداری داشتیم که ایران‌ مال چشم‌اندازی خوبی برای ما محسوب می‌شد. به‌هیچ‌وجه قرار نبود تا در این مکان کنسرت یا برنامه دیگری اجرا شود و صرفاً پروژه برای عکس بود.

دوست داشتیم آلبوم در فصل پاییز منتشر شود

علیرضا قربانی دومین سخنران این نشست گفت: خوشحالم که بعد از پنج سال شاهد انتشار این کار هستم. این را هم بگویم که هیچ اجباری برای حضور من در کنار همایون به غیر از احساس همدلی و صمیمیت نبود و البته حضور او برای من ارزشمند است چرا که من نشانه‌ای از حضور استاد شجریان است.

این خواننده ادامه داد: ما درصدد بودیم به دلیل طولانی شدن زمان تولید، تغییراتی در آلبوم ایجاد کنیم، اما فرصت آن پیش نیامد، گرچه در طول تولید اثر، عاشقانه در کنار هم حضور داشتیم و تمام تلاش خود را برای بهتر شدن کار به کار گرفتیم، اما نیاز به ایجاد یک سری تغییرات در فرم این آلبوم احساس می‌شد.

وی افزود: علت انتخاب فضای موجود در آلبوم صرفاً نگرش آهنگساز بود، البته که ما در آلبوم “حریق خزان” هم بازتاب خوبی از مخاطبان گرفتیم و تجربه خوبی هم در کنار آن کسب کردیم، در این اثر هم تمام سعی خود را کردیم که نگاه جدیدی را در آن اعمال کنیم.

قربانی همچنین گفت: با توجه به این که سابقه موسیقی ارکسترال در کشور ما زیاد نیست و معتقدم گوش ما هنوز به فواصل کلاسیک عادت پیدا نکرده است، تقاضا می‌کنم این را به شکل یک ایراد نبینید و صرفاً آن را به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید.

او اضافه کرد: پیش از این قرار بود تهیه‌کنندگی آلبوم را من و همایون بر عهده بگیریم و به همین خاطر زمان مشخصی برای انتشار آن در نظر نگرفتیم، البته بیش از حد طولانی شدن این کار هم مشغله‌های فراوان من و همایون و تداخل‌های کاری بود. ضمن آن که دوست داشتیم آلبوم در فصل پاییز منتشر شود.

از نقد شدن ناراحت نمی‌شوم

همایون شجریان در ادامه این نشست گفت: دو دلیل حضور من در این پروژه را توجیه می‌کرد؛ اول حضور علیرضا قربانی و دوم اشعاری بود که مهیار علیزاده انتخاب کرده بود. طی مشورت‌هایی که با آهنگساز داشتم به نتایج خوبی رسیدیم و ماحصل آن مجموعه‌ای است که امروز شاهد آن هستید.

این خواننده ادامه داد: نقدهای زیادی در مورد بالا خواندن ما در آلبوم وارد شده است که در پاسخ باید بگویم شاید اگر این کار یک پرده پایین‌تر تولید می‌شد، قطعاً شاهد این حجم از نقد نبودیم. این کار فضای مینوری دارد و فضایی یکدست را دربر می‌گیرد و به همین دلیل ممکن است نیاز مخاطبان را آن‌طور که باید پاسخ ندهد. البته که همه این شرایط ذکرشده به سلیقه آهنگساز برمی‌گردد و باید به آن احترام گذاشت.

وی افزود: درباره تور کنسرت این آلبوم باید بگویم که ادامه این همکاری برای من جذاب بود اگر شرایط ممکن فراهم شود قطعاً از برگزاری تور کنسرت مشترک استقبال خواهم کرد. درباره متنی که از من چندی پیش در پاسخ به انتخاب لوکیشن و حواشی منتشر شده بود باید بگویم که هرکسی که من را می‌شناسد می‌داند که من آدم تکلیف‌روشنی هستم و دوست ندارم وارد حواشی شوم، اما در این مورد یک سری اتفاقاتی سلسه‌وار از طرف برخی افراد رخ داد و باعث ایجاد موضوعاتی شد. شاید هم آن افراد خبرنگار نبودند، در هر صورت این را مطمئن باشید که من عاشق نقد شدن هستم و از این موضوع ناراحت نمی‌شوم.

شجریان اضافه کرد: اما متأسفانه برخی به دلایل شخصی دست به تخریب می‌زنند و هواداران هنرمندان را پریشان می‌کنند و از آنجا که برای من هوادارانم اهمیت زیادی دارند دوست ندارم کسی باعث ناراحتی آن‌ها شود. این را هم بگویم که من تنها خواننده‌ای هستم که تا به امروز یک کار سفارشی نکردم اما این هدف قرار دادن من باعث واکنش من شد.

این خواننده در پایان هم گفت: البته این واکنش نه با عصبانیت بلکه با یک واکنش ساده خواستم به این افراد بگویم که به من دیکته نکنند که چه کاری کنم و چه کاری نکنم.

انرژی‌مان را حفظ کردیم تا به امروز برسیم

مهیار علیزاده هم در این مراسم گفت: پنج سال زمان زیادی برای تولید یک اثر موسیقی است. همان‌طور که اعلام خبرش شیرین بود، به همان اندازه هم کار را دشوار و وسواس کار را بیشتر کرد. زمان شروع این کار شوق بسیاری داشتم، اما بعدها به حالت تعلیق رسید و هیچ‌چیز بدتر از این تعلیق نبود، اما انرژی‌مان را حفظ کردیم و پیش آمدیم تا به امروز برسیم.

این آهنگساز ادامه داد: چون دو خواننده داشتیم باید اشعار ویژگی لازم را می‌داشتند. یکی از شعرهایی را که انتخاب کردم در اینترنت سرچ کردم و دیدم همه‌جا به نام آقای سایه ثبت شده است. در دیدار با ایشان هم هیچ‌وقت نگفتم که روی این شعر کار کرده‌ام. اشتباه عمیقی نبود و بی‌دقتی از سمت من بود. این که این شعر به نام آقای سایه در بروشور آلبوم خورده حاصل یک بی‌دقتی از من بود. با آقای سایه هم صحبت کردم. ایشان ناراحت نبود و تأکید داشت که فقط بگوییم که این شعر اثر او نیست.

رونمایی رسمی آلبوم با حضور مهمانان ویژه در سالن اصلی وحدت با اجرای چند قطعه از آلبوم به رهبری مهیار علیزاده از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نوید محمدزاده، رضا کیانیان، الناز حبیبی، بهنوش طباطبایی، سحر دولتشاهی، بیژن کامکار، کیخسرو پورناظری، محمدعلی بهمنی، حمیدرضا نوربخش، علی ثابت نیا، تهمورس پورناظری، لیندا کیانی، محمد لقانیان، سهیل مستجابیان، علی سرابی و… مهمانان ویژه این مراسم بودند.

امین بانی هوای دوری