اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

هنوز خبری از بلیت‌فروشی کنسرت‌ها نیست

26 خرداد 1399 6:59 ق.ظ ایران

سامانه‌های فروش بلیت کنسرت‌ها با وجود اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی دوباره اجراهای موسیقی از ابتدای تیرماه هنوز خالی از اسامی و برنامه‌ها هستند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، روز هفدهم خرداد ماه بود که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا در پی درخواست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار از اول تیرماه خبر داد.

 

پس از انتشار این خبر که با واکنش‌های بسیار متفاوتی از سوی هنرمندان عرصه‌های مختلف رو به رو شد، این شرایط پیش‌بینی می‌شد که در حوزه برگزاری کنسرت‌ها، شاهد استقبال هنرمندان و خوانندگانی باشیم که از چندین روز قبل از اعلام بازگشایی سالن‌های کنسرت، در صفحه‌های شخصی خود از آرزوها و علاقه‌مندی‌های خود برای بازگشایی سالن‌ها سخن می‌گفتند.

کما اینکه بسیاری از این هنرمندان نیز گویا می‌دانستند که بازگشایی کنسرت‌ها از اول تیرماه قطعی است. اما تا لحظه انتشار این گزارش ماجرا به گونه‌ای پیش رفته که هنوز هیچ نامی از گروه یا خواننده‌ای در سامانه‌های رسمی فروش اینترنتی بلیت کنسرت‌ها ثبت نشده و هنوز مشخص نیست که اولین اجرای کنسرت موسیقی پسا کرونایی متعلق به چه گروه یا هنرمندی خواهد بود.

با توجه به اینکه معمولاً تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران از مدت‌ها قبل نسبت به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خواننده‌ها و گروه‌های تحت حمایت خود در سالن‌های بزرگ برگزاری کنسرت اقدام می‌کنند و حتی بسیاری از آن‌ها از یک ماه قبل از برپایی کنسرت نسبت به اطلاع رسانی برنامه‌های در سامانه‌ها کارهایی را انجام می‌دهند، بنابراین خالی ماندن سامانه‌ها از اسامی پول‌ساز موسیقی پاپ موضوعی قابل توجه است که می‌تواند از جهاتی موردبررسی قرار گیرد. کما اینکه برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از خوانندگان و هنرمندان شناخته شده برای برگزاری کنسرت پیش قدم شده‌اند اما گویا ماجرای پنجاه درصد ظرفیت سالن‌ها و طبیعتاً کاهش میزان سود اقتصادی برنامه‌ها کمی آنها را برای برپایی کنسرت در این شرایط کرونایی دچار تردید کرده است.

موضوع بازگشایی سالن‌های کنسرت یکی از مباحث مهم ماه‌های اخیر موسیقی کشورمان در ماه‌های اخیر بوده که طی آن هم مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم تهیه‌کنندگان و هم خوانندگان درباره آن اظهارنظرات گوناگونی داشته و بارها و بارها از تمایل و علاقه‌مندی‌های خود برای حضور در کنسرت‌ها سخن گفته بودند. شرایطی که با خالی ماندن سامانه‌های فروش بلیت کنسرت ماجرای برگزاری کنسرت‌ها در دوران کرونایی را با ابهاماتی مواجه ساخته است و باید دید در چند روز آینده باقی مانده به اول تیرماه آیا تمایلی برای برگزاری کنسرت توسط گروه‌ها و تهیه‌کنندگان به وجود می‌آید.

گرچه موضوع برنامه‌ریزی برای کنسرت دربرگیرنده پیچیدگی‌ها و موارد بسیار متعددی در نظام اقتصاد موسیقی کشورمان است، اما خالی بودن سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت و عدم آگاهی مخاطبان و رسانه‌ها از چرایی این ماجرا بعد از اعلام مجوز بازگشایی کنسرت‌ها یک نکته را می‌تواند مورد تمرکز قرار دهد و آن ایجاد سامانه‌ای برای معرفی مجوزهای صادر شده برای کنسرت‌ها در دفتر موسیقی وزارت ارشاد همچون سامانه صدور مجوز آلبوم‌ها، تک آهنگ‌ها و ترانه‌هاست که می‌تواند تا حدی روشنگری‌هایی را در این چارچوب ایجاد کند.

امین بانی هوای دوری