هومن اتابکی ،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک ،vavmusic

هومن اتابکی: “سبکبال” استاد دهلوی ازنظر ساختار قابلیت اجرای خانگی را داشت

13 اردیبهشت 1399 12:47 ق.ظ ایران

نوازنده ارکستر ملی ایران از اجراهای خانگی این ارکستر در روزهای کرونایی و نحوه انتخاب قطعه “سبکبال” اثر حسین دهلوی می‌گوید که اجرای آن بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک : اواسط ماه فروردین با همت بنیاد رودکی، اجرای خانگی ارکستر ملی ایران از قطعه “سبکبال” اثر استاد حسین دهلوی با شعار “در خانه می‌مانیم تا زودتر روی صحنه برویم” در فضای مجازی منتشر شد که این اجرا بازتاب گسترده‌ای در سطح ملی و بین‌المللی داشت.

هومن اتابکی، آهنگساز و نوازنده ارکستر ملی ایران درباره نحوه انتخاب این قطعه  گفت: ما از سال گذشته با حمایت بنیاد رودکی و آقای سهرابی در ارکستر ملی یک شورای نوازندگان داریم که در آن شورا، نوازندگان نظر خودشان را مطرح می‌کنند و در انتخاب قطعات نظر می‌دهند. از آنجا که اجراهای اخیر ما با حضور رهبر مهمان برگزار شد، در این گروه درباره کسانی که می‌خواهند وارد ارکستر شوند تحقیق و بررسی می‌کنیم تا درنهایت انتخاب درستی داشته باشیم.

این نوازنده با اشاره به این که قطعه “سبکبال” از بین چند قطعه مختلف انتخاب شد، اظهار داشت: ابتدا درباره این که قطعه انتخابی با خواننده باشد یا بی‌کلام بحث کردیم و بعد تصمیم گرفتیم قطعه‌ای را انتخاب کنیم که ارکستر با اجرای آن بتواند خودش را نشان بدهد. درنهایت از بین آن قطعاتی که پیشنهاد دادیم قطعه “سبکبال” اثر آقای دهلوی انتخاب شد که ازنظر ساختار قابلیت اجرای خانگی را داشت.

اتابکی درباره بازخوردهای این اثر بیان کرد: من فکر می‌کنم بازخوردها بیشتر از آن چیزی بود که ما فکر می‌کردیم. شبکه‌های اروپایی و ایرانی زبان خارج از کشور هم این اثر را پخش کردند.

وی درباره فعالیت‌های خود نیز گفت: من به‌عنوان مدیرمسئول و جانشین پدرم در آموزشگاه موسیقی راه صبا، از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا مجبور شدیم که آموزشگاه را از هفته اول اسفندماه ببندیم. برخلاف همکاران، چندان موافق آموزش آنلاین نیستم چون آن رابطه استاد و شاگردی نیاز به دیدار حضوری دارد. البته در مورد برخی سازها مثل پیانو و گیتار شاید این اتفاق بیفتد ولی شخصاً به ارتباط حضوری اعتقاد بیشتری دارم. امیدوار هستیم که با رعایت یک سری نکات بهداشتی بتوانیم برخی از کلاس‌های آموزشگاه را از سر بگیریم.

امین بانی هوای دوری