پایان بی‌سروصدای یک جشنواره بدشانسواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

انگار ناف سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را با بدشانسی بریده‌اند. از برگزاری زودهنگام جشنواره‌ به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه و تعویق دوروزه آن برای احترام به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعلام سه روز عزای عمومی تا بیماری ناگهانی دولتمند خلف، خواننده و آهنگساز تاجیک که مانع حضور او در جشنواره شد و آخر سر، حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو و شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان قهرمان این سرزمین، همه و همه سبب شد تا سی‌ودومین دوره جشنواره موسیقی فجر از مرکز توجه‌ها خارج شود.

در این شرایط شاید توقع برگزاری بی‌عیب و نقص این جشنواره از مسئولان آن، توقع نابجایی باشد. این درحالی است که آنها توانستند بخوبی شرایط را مدیریت کنند و با ادغام برنامه‌های دو روز نخست که به دلیل عزای عمومی برگزار نشد، در روزهای دیگر، اجراهایی را که از پیش وعده داده بودند، به روی صحنه ببرند.

از سوی دیگر، پخش آنلاین و همزمان برخی از اجراهای جشنواره موسیقی برای نخستین بار، یکی دیگر از نقاط قوت این دوره به‌شمار می‌رود؛ امتیازی که شاید توانسته باشد تا اندازه‌ای بزرگ‌ترین ضعف جشنواره مبنی بر نادیده گرفتن مخاطبان شهرستانی را پوشش دهد. با این همه، جشنواره امسال با ضعف‌هایی همراه بود که ارتباطی به حوادث و رویدادهای اخیر ندارد؛ بلکه به روندی برمی‌گردد که مسئولان جشنواره در چند سال اخیر در پیش گرفته‌اند؛ نخست این‌که جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بزرگ‌ترین رویداد موسیقی در کشور به شمار می‌رود و چشم همگان به آن دوخته شده است، کمترین انتظاری که از آن می‌رود جریان‌سازی است، اما جشنواره موسیقی در سال‌های اخیر تا چه اندازه جریان‌ساز بوده است؟ درواقع جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره رقابتی نیست و شاید به همین دلیل نباید از آن انتظار جریان‌سازی داشت، ولی پرسش اینجاست که آیا سیاستگذاران جشنواره با بها دادن به کنسرت‌ها نمی‌توانند به موسیقی کشور سمت و سو دهند و مبلغ موسیقی فاخر باشند؟ در چند سال اخیر، شاهدیم بخش پاپ با جلب توجه‌ها کم‌کم دارد بخش‌های دیگر جشنواره را به حاشیه می‌راند. مسئولان جشنواره همواره بر درآمدزایی بخش پاپ و اتکای جشنواره به این درآمدها تأکید می‌کنند، اما به نظر می‌رسد اتکای بیش از اندازه آنها به این بخش به پاشنه آشیل جشنواره موسیقی تبدیل شده است.

باید از مسئولان جشنواره موسیقی پرسید، بها دادن به موسیقی تجاری که در طول سال گوش مردم را پر می‌کند، چه نتیجه‌ای برای موسیقی کشور خواهد داشت؟ مسئولان جشنواره موسیقی بر نوآوری و فراهم کردن محلی برای شنیده شدن موسیقی نو و همچنین موسیقی ملی و نواحی تأکید دارند؛ چیزی که در بخش‌های موسیقی ایرانی، نواحی و تلفیقی باید به دنبالش بود، اما قرار دادن سالن‌های بزرگ در اختیار موسیقی پاپ و محدود کردن موسیقی ایرانی و نواحی و تلفیقی به سالن‌های ۲۰۰‌نفره چه همخوانی‌ای با این سیاست دارد؟ چرا پیام عزیزی و گروه باقدسیان، محسن شریفیان با گروه لیان و… در بخش نواحی یا اشکان خطیبی یا کاوه آفاق یا گروه بمرانی در بخش تلفیقی باید در سالن‌های ۲۰۰ نفری کنسرت برگزار کنند و محمد علیزاده و حامد همایون در بخش پاپ هر‌کدام چهار نوبت در سالن هزار نفری؟

در سال‌های گذشته، بخش بین‌الملل با دعوت از موسیقیدانان برجسته جهان به یکی ازنقاط قوت جشنواره موسیقی تبدیل شده بود، اما امسال این بخش کم‌فروغ‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد. اگر ژیوان گاسپاریان دودک‌نواز شهیر ارمنستانی، دکوئنده دل‌مورائو از اسپانیا و اجرای غافلگیرکننده گیوم‌ پره ساکسیفون‌نواز فرانسوی نبود، جشنواره موسیقی باید از عنوان بین‌المللی صرف نظر می‌کرد.

گرچه سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در بخش برگزاری کنسرت نتوانسته در موسیقی کشور جریان‌ساز باشد، امیدواریم با نهادینه کردن جایزه باربد که از ابتکارات تحسین‌برانگیز شورای سیاست‌گذاری جشنواره بوده و معرفی بهترین‌های موسیقی ایران بتواند تا اندازه‌ای نقش اصلی‌اش را ایفا کند.

کمیل انتظاری



  • 10,161 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

جشنواره موسیقی اَرت ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

جشنواره موسیقی «اَرت» در ایستگاه پایانی

نخستین دوره جشنواره گروه نوازی موسیقی ایرانی «اَرت» با اجرای سه گروه برگزیده در فرهنگسرای نیاوران به کار خود خاتمه داد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، نخستین دوره جشنواره گروه نوازی موسیقی ایرانی «اَرت» با اجرای سه گروه برگزیده در فرهنگسرای نیاوران و اهدای بخشی از جوایز چهارشنبه یک بهمن ماه، به کار خود
  • 1,247 نگاه
مشــاهده ادامه
جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

بخش پژوهش جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی فراخوان داد

فراخوان مقالات بخش پژوهشی سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از سوی دبیرخانه این رویداد منتشر شد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، فراخوان مقالات بخش پژوهشی سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، با موضوع «مسئله‌ آموزش در موسیقی کلاسیک ایرانی» و محورهای مرتبطی چون آموزش شفاهی، آموزش مکتوب، آموزش در دانشگاه، کارگانِ آموزشی، مسئله‌ آموزش ردیف،
  • 1,437 نگاه
مشــاهده ادامه
رضا مهدوی ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

رضا مهدوی دبیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر شد

نشست‌های بخش پژوهش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با همکاری رادیو گفتگو برگزار و از رادیو پخش می‌شود. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره در حکمی رضا مهدوی پژوهشگر و آهنگساز را به‌عنوان دبیر بخش پژوهش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد. نشست‌های بخش
  • 1,014 نگاه
مشــاهده ادامه
ابراهیم اثباتی ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

«ابراهیم اثباتی» موسیقیدان و همسر نسیم ادبی درگذشت

ابراهیم اثباتی، موسیقیدان و همسر نسیم ادبی دار فانی را وداع گفت. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، ابراهیم اثباتی موسیقیدان، رییس هیأت مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر و همسر نسیم ادبی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما بعد از مدتها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت. ابراهیم اثباتی نوازنده تنبور، دیوان و
  • 1,565 نگاه
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید