علی احمدی فر ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

پلورالیسم در موسیقی پست تونال منتشر شد

28 تیر 1399 8:43 ق.ظ ایران

کتاب «پلورالیسم در موسیقی پست تونال» توسط نشر افکار منتشر شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، کتاب «پلورالیسم در موسیقی پست تونال» نوشته علی احمدی فر یازدهمین جلد از «مجموعه ی موسیقی جهان» در نشر افکار است که در ۱۶۵ صفحه قطع وزیری به بهای چهل هزار تومان منتشر شده است.

نویسنده در مقدمه خود با شرحی بر موسیقی مدرن و پست مدرن و نیز مفاهیم موسیقی تونال و پست تونال، می نویسد: «تجربه ­گرایی­ ای که از اوایل قرن بیستم آغاز گشت، با وجودِ تمامی دستاوردهای مدرنیسم، موسیقیِ بعد از جنگ جهانی دوم و به خصوص در دهه­ های ۶۰ و ۷۰ با امتزاج و اختلاطِ عناصر مختلف و بازگشت به گذشته و موسیقیِ تونال در نیمه دوم قرن بیستم، باعث شروع پست­ مدرنیسم می شود. سوال تاریخیِ تاریخ معاصر این است که پست­ مدرنیسم رو به جلو حرکت می ­کند یا رو به عقب؟

 

تصویری که به دست می ­آید، این گونه است که به طور کل، المان­ های مکاتب و نگرش­ های هنری مختلف، متفاوت و متضادِ کلاسی­سیسم، رمانتی­سیسم، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، مینی­مالیسم، سریالیسم، موسیقی اکسپریمنتال، موسیقی کانسپچوال، موسیقی باروک، قرون وسطی و رنسانس، موسیقی­ های محلی و بومی، میکروتونالیته، موسیقی جاز و راک و پاپ، موسیقی تصادفی و بسیاری عوامل متضاد آهنگسازی به طور هم زمان در یک کمپوزیسیون دیده می ­شود. این همزمانی ایسم ­های متعدد، که از مشخصه ­های موسیقی معاصر به شمار می آید، پلورالیسم در موسیقی پست­تونال است.»

احمدی فر، مفهوم پلورالیسم در موسیقی را چنین شرح داده است:

«پلورالیسم در دوره ­های مختلف تاریخ به شکل های مختلف ظهور پیدا کرده، اما در هنر معاصر به اصلی ­ترین مشخصه این دوره مبدل گشته ­است که برای آشنایی و درک آن باید تقریبا تمامی مکتب­ ها، سبک ها و نگرش ­های تاثیرگذار تاریخ موسیقی را به طور تخصصی شناخت. از منظر تاریخ مدونِ موسیقی، پلورالیسمِ موسیقی معاصر، ریشه در دوآلیسمی دارد که از رنسانس آغاز گشت و همین طور تا امروز، به شکل پیچیده و چند وجهی ­ای، ادامه دارد، به شکلی که در هر دوره­ ای به گونه ­ای و به خصوص در دوره معاصر به طرز شگفت آوری، بسط و گسترش یافت. گذشته از سیر تاریخی پیوسته رنسانس تا امروز، از منظر دیگری ریشه­ های پلورالیسم را که به اندازه کلِ موسیقی فولکلور اقوام و ملل جهان از دوران باستان گسترده است، می­توان بررسی کرد.

این گوناگونی بسیار گسترده که انتهای گستره آن قابل رویت نیست، گسترده­ ترین و پلورالیستی­ترین وجوه تاریخ موسیقی است. اگر این دنیای گسترده و لایتناهی پلورالیستی دوران کهن را ریشه­ های درخت تنومند تاریخ موسیقی که در تندباد تاریخ سربرافراشته و تا امروز رشد کرده و شاخ و برگ­ های آن به مثابه موسیقی معاصر بر تاریخ معاصر سایه افکنده، در نظر بگیریم، به ارتباط تشابه عجیب و در عین حال متضادی بین ریشه­ های گسترده موسیقی کهن و شاخ و برگ­ های متنوع و بی­شمار موسیقی معاصر پی خواهیم برد. این درخت که نماد رشد تفکر موسیقی در تاریخ بشر است و بالطبع بخش قابل توجهی از آن، در تاریخ علمی موسیقی اروپا نمو یافته، رشد کرده و زیبایی کلاسیک یافته، در اوج رشدِ تنه اصلی خود در اواخر قرن نوزدهم به موسیقی روسیه و سپس اروپای شرقی و بعد از آن به موسیقی آمریکا و در آخر به اندازه تمام ممالک و مناطق مختلف جهان امروز گسترده می­ شود.»

علی احمدی فر، متولد ۱۳۵۵ در تهران، آهنگساز، پژوهشگر موسیقی معاصر و مدرس علوم آهنگسازی است. وی هارمونی کلاسیک، سبک شناسی و تاریخ موسیقی معاصر را نزد استاد کیوان میرهادی آموخته و هم اکنون به تدریس، تالیف و آهنگسازی مشغول است.

امین بانی هوای دوری