بهنام بانی قرص قمر ۲ Behnam Bani - Ghorse Ghamar 2

پیام بازرگانی وسط «قرص قمر۲»!

20 بهمن 1398 11:25 ق.ظ ایران

زمانی که نظامی گنجوی در قرن ششم هجری سرود:« هر دم از این باغ بری می رسد/ نغزتر از نغزتری می رسد »، فکرش را هم نمی کرد که این بیت، چند صد سال بعد، بیشتر مصداقِ شرایط و اوضاع باشد تا روزگارِ خودش. این ایام دنیای موسیقی دقیقاً مصداق همین بیت شاعر گنجه است. مخاطبان موسیقی هرروز با گونه تازه ای از ابتکار و نوآوری و هنرنمایی های اعجاب آمیز خواننده ها روبرو می شوند. جدید ترین نمونه های این ابتکار و هنرنمایی هم از سوی بهنام بانی و آرون افشار، دو خواننده سبک پاپ سر زده است که در امتداد در مورد شان می خوانید.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک بهنام بانی حدود دو سال قبل قطعه ای به اسم« قرص قمر» منتشر کرد که معروف ترین آهنگش هم شد؛ قطعه ای شاد و ریتمیک که وجه تسمیه اش این بیت بود:« عاشق و در به درم، تویی قرص قمرم/ زده امشب به سرم که دلت رو ببرم». جالب اینکه آهنگ این قطعه، تنها چهار بیت و مضمونی به شدت کلیشه ای دارد ولی به واسطه موزیک شاد و ریتمیکش در دل مخاطب عام جا باز کرد. اکنون بانی پس از دو سال، تک آهنگ دیگری در ادامه همین قطعه و با ملودی مشابه منتشر نموده است که« قرص قمر ۲» نام دارد! گفته می شود این قطعه قرار است یکی از قطعات نخستین آلبوم رسمی این آوازخوان باشد ولی نکته عجیب در این قطعه، مدل خلاقیتِ بکار رفته در آن است که در اواسط آهنگ، توجه مخاطب را بخود جلب می کند:« خانم ها ! آقایان! صدای ما رو می شنوید از نخستین آلبوم رسمی بهنام بانی»! و در امتداد کف و سوت حاضران که با موزیک ترکیب می شود!

رسمِ جدید خواننده های نوظهور

اواسط دی سال جاری ویدئویی از رضا بهرام، خواننده جوان پاپ انتشار شد که در یکی از کنسرت هایش پلی بک نموده بود و انتقادات متعددی را به دنبال داشت. اکنون پس از حدود یک ماه، ویدئوی دیگری از خواننده متولد ۷۷ پاپ، آرون افشار که این روزها وی را در هر برنامه ای می بینیم، منتشر شده که متأسفانه او هم در کنسرتش پلی بک کرده است. در این ویدئو، میکروفون خواننده پایین است ولی صدایش در سالن شنیده می شود. گویا پلی بک حالا به یک رسمِ جدید تبدیل شده است و دیگر معنای اهانت به شعور مخاطب را ندارد. این در حالیست که هر دوی این آوازخوان ها، در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که ۲۴ ماه بهمن شروع می شود، در سئانس های گوناگون اجرای برنامه دارند.

امین بانی هوای دوری