دانلود آهنگ ایرانی

پیام صالحی: موضع‌گیری اعضای گروه آریان در مورد اجرای من و محمدرضا گلزار را منطقی نمی‌دانم

13 خرداد 1396 2:55 ب.ظ مصاحبه های اختصاصی

امکان ندارد سراغ «پیام صالحی» بروید و حرف از گروه پرخاطره «آریان» به میان نیاید. او چندی پیش در کنسرت «محمدرضا گلزار» هم حاضر شد و به همراه این خواننده قطعه «پرواز» از گروه آریان را اجرا کردند. اثری که برای دوستداران آن گروه خاطرات زیادی را زنده کرد و بازتاب‌های زیادی هم در میان مخاطبان و فضای مجازی داشت. به بهانه این اتفاق و در روزهایی که پیام صالحی مشغول فعالیت‌های غیرموسیقیایی خودش است با او گپ زدیم. این خواننده و آهنگساز درباره دلایل حضور کمرنگش پس از انتشار آلبوم «برمی‌گردم» صحبت کرد و گفت که قصد دارد به زودی چند تک‌آهنگ جدید منتشر کند. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

 

 

*از فعالیت‌های این روزهایت برای ما بگو و اینکه مشغول انجام چه کارهایی هستی؟

پس از انتشار آلبوم «برمی‌گردم» مشکلات زیادی برایم در موسیقی به وجود آمد و نمی‌دانم چرا همه فکر می‌کنند من می‌خواهم آریان را برای خودم بردارم و بچه‌های گروه را حذف کنم؟ تلاش کردم که فعالیت‌ها دوباره از سر گرفته شود اما میسر نشد و دوستان هم تمایلی به ادامه فعالیت گروه آریان نداشتند. به همین دلیل اصلاً نمی‌توانستم به تنهایی در موسیقی بجنگم و آن زمان در این حوزه فعالیتی داشته باشم. طی سه سال اخیر تمام وقت خودم را معطوف طراحی داخلی کردم و موفقیت‌های بزرگی به دست آوردم. درگیر کارهای شرکت «سون» شدم و در آمریکا با شرکت «جورجیو آرمانی» وارد همکاری شدم و شرکت «سون آرمانی» را تأسیس کردیم. در زمینه طراحی هم در آمریکا پروژه‌هایی با «لئوناردو دی‌کاپریو»، «کیم کارداشیان» و خانم کاترینا داشتیم و تجربه‌های بسیار خوبی کسب کردم. همچنین دوره‌های تخصصی را گذراندم و به ایران برگشتم و در حال حاضر کار تولید در زمینه طراحی‌های حرفه‌ای را انجام می دهیم و به فکر صادرات هم هستیم. همچنین در زمینه روانشناسی طراحی داخلی هم فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ام. البته طی چند سال اخیر سعی کردم موسیقی را به شکل درونی دنبال کنم و ارتباطم با دوستان موزیسین پابرجا است. تلاشم این بود نقاط ضعف خودم را جبران کنم و به شناخت بهتری از مخاطبان و جامعه برسم و کارهایی تولید کنم که مطابق شخصیت خودم باشد. در حال انجام کارهای جدیدی هستیم و طی هفته‌های آینده یک تک‌آهنگ جدید منتشر می‌کنم. قصد دارم این روند انتشار تک‌قطعات را به شکل جدی دنبال کنم و در ادامه سایر برنامه‌هایم در موسیقی را عملی خواهم کرد.

*با توجه به اینکه گفتی در آمریکا پروژه‌هایی با چهره‌هایی نظیر دی‌کاپریو داشتی چه شد که دوباره به ایران برگشتی؟

من عاشق ایران هستم و ما زمانی در موسیقی کشور فعالیت می‌کردیم که شرایط سخت بود و در حقیقت جاده‌ها را برای برگزاری کنسرت‌های پاپ صاف کردیم. همیشه مشکلات و استرس‌های زیادی داشتیم و به آهستگی توانستیم آریان را مطرح کنیم اما این گروه بعداً به سکوت واداشته شد. با وجود همه این اتفاقات دوست دارم که در ایران بمانم و فعالیت‌های طراحی و موسیقی خودم را در همین کشور پیگیری کنم. شرکتی هم که در آمریکا به همراه کمپانی بزرگ آرمانی راه انداختیم هم اکنون فعال است و در حال حاضر من نماینده شرکت در ایران هستم. در آینده باز هم بین ایران و آمریکا رفت و آمد خواهم داشت ولی قصد اقامت دائم ندارم و می‌خواهم پایه‌های فعالیت طراحی و موسیقی خودم در داخل کشور فعالیت کنم.

*نکته‌ای که در مورد آلبوم «برمی‌گردم» وجود دارد این است که در آن مجموعه چهره‌های مطرح زیادی حضور داشتند اما پخش بسیار ضعیفی داشت و کلاً شنیده نشد. موافق این موضوع هستی؟

آلبوم برمی‌گردم بسیار خوب بود و باید آن مجموعه را حتماً به اتمام می‌رساندم. چون هر آدمی در زندگی‌اش پرانتزهایی دارد و پرانتز من با آریان همینطور باز بود و سرنوشت مشخصی نداشت. این آلبوم می‌توانست آن پرانتز را ببندد اما نمی‌دانم چرا هر موقع من می‌خواهم فعالیت شخصی انجام دهم در نطفه خفه می‌شود و برای آلبوم «حس» هم چنین اتفاقاتی رخ داد و نگذاشتند شنیده شود. آلبوم برمی‌گردم هنوز هم از لحاظ کیفی و موسیقی و تنظیم حرف برای گفتن دارد و مطمئن هستم اگر بتوانیم برگردیم، قطعاً همه آهنگ‌هایش شنیده خواهد شد.

*به فکر ساخت موزیک ویدئو برای قطعات آن آلبوم نیفتادی؟

به دلیل روند تولید آلبوم حدود دو سه سال از کار طراحی فاصله گرفته بودم. اما طی یکی دو سال اخیر باید کاملاً روی مقوله طراحی تمرکز می‌کردم و فرصتی برای ساخت ویدئو پیش نیامد. اما از این به بعد که بین هر دو بخش کارهایم هماهنگی ایجاد شود حتماً موزیک ویدئو می‌سازم. شاید برای تک‌آهنگ جدید هم که قصد انتشارش را داریم یک ویدئو بسازیم.

*البته فکر می‌کنم در آلبوم «حس» و «برمی‌گردم» از لحاظ تهیه‌کنندگی و پخش انتخاب‌های خوبی نداشتی.

چاره‌ای هم نداشتم! با توجه به مشکلات و معذوریت‌هایی که سر راهم وجود داشت و باید یک تنه با آنها مقابله می‌کردم، تمام تلاشم این بود که بهترین اتفاقات را رقم بزنم. در آلبوم برمی‌گردم بخش‌هایی از این نواقص را برطرف کردم ولی باز هم مشکلاتی وجود داشت. البته این آلبوم زمانی منتشر شد که من سال‌ها از بازار دور بودم و اکثر خواننده‌ها مخاطب خودشان را داشتند. به همین دلیل معرفی اینکه من چه کسی هستم و این چه آلبومی است سخت بود ولی اعتقاد دارم اگر می‌توانستم دو کنسرت با آلبومم برگزار کنم کارها روی روال قرار می‌گرفت. اما من نمی‌توانستم به تنهایی کار کنم و شما هم از مسائل حاشیه‌ای پشت پرده آگاه هستید و کلاً همه چیز دست به دست هم داد و این اتفاقات پیش آمد.

*در فاز جدید تک‌آهنگ‌هایی که داری با چه کسانی مشغول همکاری هستی؟

هنرمندان زیادی هستند که با آنها پیش از کار دوستی دارم و در این بین با «میلاد ترابی» همکاری‌های خوبی داشته‌ام. با «امیرعلی بهادری» و «محمد علیزاده» هم همکاری‌هایی انجام داده‌ام و انشاالله با «محمدرضا گلزار» هم حرکت‌هایی خواهیم داشت.

*از محمدرضا گلزار گفتی و سوال اصلی این است که چه شد در کنسرت او به عنوان خواننده مهمان حاضر شدی و ایده اجرای قطعه «پرواز» چگونه شکل گرفت؟

من و محمدرضا گلزار دوستان قدیمی هستیم و پیش از آریان ما بودیم و دو گیتار و یک مشت آرزوی رنگی و تنها بازمانده آن زمان آریان هم من و رضا هستیم. البته الان هم جای همه بچه‌ها را خالی می‌کنم و دلم برایشان تنگ شده است. یک سری سوتفاهم‌ها در دل برخی افراد وجود دارد و موضع گیری‌هایی می کنند که به نظرم اشتباه است و با گفتمان می‌توانیم همه چیز را حل کنیم. رضا هم پشت کار بسیار خوبی در کارهایش داشته و چون هدف دارد موفق است. او در زمینه موسیقی هم موفق است و در این حوزه دوستان خوبی نظیر «حامد برادران» دارد و کارهایش را با عشق پیگیری می‌کند. اما دوستی من و رضا از قدیم پابرجا است و هر موقع دلتنگ می‌شویم با هم گپ می‌زنیم و او هم زندگی تحت فشاری دارد، از این بابت که محمدرضا گلزار بودن سخت است. همین دوستی قدیمی هم منجر به اتفاقات کنسرت او شد و خوشحالم که مورد پسند مخاطبان قرار گرفت. چند وقت پیش مشغول چند پروژه طراحی و دکوراسیون بودم که ناگهان رضا تماس گرفت و گفت کجا هستی و بیست دقیقه دیگر اینجا باش! به او گفتم با هواپیما هم بیایم بیست دقیقه دیگر نمی‌رسم! قبل از کنسرت با او سر تمرین‌هایش حاضر شدم و پیشنهاد اجرای این قطعه را به من داد. به گرمی پذیرفتم و گفتم که این اتفاق برای من هم تداعی خاطره خواهد بود و مدت‌ها است که روی استیج نبودم و دلم تنگ شده است. پس از حضور در تمرین و چک‌کردن کارها روی صحنه رفتیم و خوشحالم که خاطرات خوب گذشته برای همه زنده شد.

*پس از آن اجرا دو نفر از اعضای سابق آریان انتقادات جدی نسبت به این حرکت داشتند. در این زمینه چه نظری داری؟

نمی‌خواهم به حاشیه وارد شوم اما در مورد استفاده بدون اجازه از آهنگ‌های آریان صحبت کردند. اگر این انتقادات بابت بُعد بیزنس است که هیچ اسمی از آریان و من و اجرای این قطعه تا شب کنسرت به میان نیامده بود. هدف من و گلزار فقط شادکردن دل مخاطبان و مرور خاطراتی بود که کاش امروز هم جریان داشت. این به عنوان یک نوستالژی بود و در همه کنسرت‌ها از قطعه «ای ایران» و کارهای استاد شجریان تا قطعات مرحوم «مرتضی پاشایی» را می‌خوانند. من و محمدرضا گلزار هم از اعضای اصلی آریان بودیم و سال‌ها در این مجموعه حضور داشتیم و آن گروه هم در حال حاضر اعلام انحلال کرده است.

موضع‌گیری اعضای دیگر آریان در مورد اجرای من و محمدرضا گلزار را منطقی نمی‌دانم چون شاید خبرها پس و پیش به آن دوستان رسیده باشد. ای کاش این موضع گیری‌ها به حرف و گفتمان تبدیل شود تا دوباره بتوانیم در کنار هم حضور پیدا کنیم و این کارها را بخوانیم. چرا باید آریان را دفن کنیم؟ در حالی که هنوز زنده است و در دل مردم جا دارد و بخشی از خاطرات مردم است و همه مشکلات را می‌توان با گفتگو حل کرد. من همیشه برای این موضوع اعلام آمادگی کرده بودم و می‌کنم. البته یک انتقاد هم به نوازندگی ویولن محمدرضا گلزار مطرح شد که باید بگویم آن بخش طنز بود. رضا سازهای مختلف را می نوازد و صرفاً در آن بخش کنسرت‌هایش قسمتی از کارهای شش و هشت را می‌نوازد و این بار از آریان زد. بعد از اینکه این بخش از کار آریان را با ویولن نواخت از مردم پرسید که دوستش دارید و سپس قطعه اصلی اجرا شد. به همین دلیل برخی انتقادات دوستان که حاصل از سوتفاهم است پسندیده نیست.

*و کلام آخر؟

برای تمامی دوستدارن موسیقی آرزو می‌کنم که روز به روز کارهای خوب از هنرمندان محبوبشان بشنوند. از طریق این رسانه به همه دوستان و همکارانم در گروه آریان سلام می‌کنم و حرمت تمامی خاطراتی که کنار آنها داشتم را در ذهنم زنده نگه می‌دارم. سعی می‌کنم کدورتی نداشته باشم و من همیشه اتفاقات ناخوشایند را فراموش می‌کنم.

محمدرضا گلزار میشه برگردی