صادق چراغی ، اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران ، واوموزیک ، vavmusic

چشم‌انداز تولید موسیقی بسیار تاریک است

27 اسفند 1398 12:36 ق.ظ ایران

سازنده موسیقی تیتراژ سریال تفنگ “سرپر” و نمایش‌های “شیخ صنعان” و “بانوی خیال” می‌گوید در حوزه موسیقی نتوانسته‌ایم فرآیندی برای تولید تعریف کنیم و به همین خاطر کارها بسیار کند و بد پیش می‌رود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، صادق چراغی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر، به‌تازگی آلبوم “دورها آوایی‌ست” را روانه بازار موسیقی کرده است که شامل 11 آهنگ بی‌کلام از دونوازی پیانو و دودوک است. بردیا صدرنوری نوازندگی پیانو و چراغی نوازندگی دودوک را بر عهده داشته‌اند.

چراغی درباره دیگر فعالیت‌های تازه خود به هنرآنلاین گفت: حدود دو سال و نیم است که در رادیو فرهنگ یک برنامه پژوهش موسیقی با نام “ایل بانگ” دارم. در حال حاضر بیشتر درگیر این برنامه هستم تا اینکه بخواهم اثری جدید تولید کنم. برنامه “ایل بانگ” در سه بخش مجزا تقدیم شنوندگان می‌شود. در یک بخش به آواز ایرانی می‌پردازد و در یک بخش مباحث کلی موسیقی را دنبال می‌کند. علاوه بر این‌ها، یک بخش موسیقی نواحی و اقوام ایرانی هم داریم که به‌صورت تخصصی و پژوهشی به موضوع موسیقی اقوام می‌پردازد.

او با اشاره به شرایط این روزهای خود با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور توضیح داد: بجز این برنامه رادیویی، متأسفانه من نیز مانند سایر اهالی فرهنگ در حال حاضر تقریباً بیکار هستم. یعنی مهم‌ترین بخش موسیقی که تولید به شمار می‌رود، در حال حاضر تعطیل است.

سازنده موسیقی تیتراژ سریال “تفنگ سرپر” و نمایش‌های “شیخ صنعان” و “بانوی خیال” ادامه داد: تعطیلی بخش تولید موسیقی هم به خاطر این است که هنوز در این حوزه یک ساز و کار پیدا نشده است تا ما هم مثل خانه سینما جایی برای تولید کارها و صحبت درباره مشکلات داشته باشیم. اساساً نتوانسته‌ایم فرآیندی برای تولید تعریف کنیم و به همین خاطر کارها بسیار کند و بد پیش می‌رود.

چراغی که آهنگساز آلبوم‌های “از خشک و خاک” و “روی در آفتاب 1 و 2” با صدای علیرضا قربانی است، در پایان گفت: واقعیت این است که چشم‌انداز تولید موسیقی بسیار تاریک است و نمی‌شود این واقعیت را پنهان کرد. متأسفانه دست‌اندرکاران موسیقی نتوانسته‌اند برای این حوزه کاری کنند و همین مسئله باعث لجام‌گسیختگی شده است.

امین بانی هوای دوری