مسعود صابری، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

چطور از شیوع کرونا در استودیوهای موسیقی پیشگیری کنیم؟

30 تیر 1399 7:26 ق.ظ ایران

این روزها اهالی موسیقی هم مانند صنف‌های دیگر مشغول تولید هستند. درست است که حجم تولید و عرضه آثار موسیقی مثل گذشته نیست اما از اوایل دوران شیوع کرونا کمی بیشتر شده است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، با وجود اینکه کنسرتی هم برگزار نمی‌شود باز هم موزیسین‌ها و هنرمندان سبک‌های مختلف موسیقی به امید بهبود شرایط تولید می‌کنند. در این شرایط که دوباره موج جدیدی از شیوع ویروس کووید – 19 آمده است ضبط و تولید موسیقی هم خطرات زیادی دارد.

چرا که استودیوهای موسیقی اغلب فضاهای بسته‌ای دارند که در آنها چند نفر همزمان حضور دارند. برای بررسی نکات بهداشتی تولید موسیقی و پیشیگری از شیوع کرونا سراغ دکتر «مسعود صابری» رفتیم.

مسعود صابری در ابتدا گفت:«اکثر بچه‌های موسیقی زحمت‌کش هستند و ساعت‌ها را در استودیوها می‌گذرانند.

بچه‌های موسیقی و هنر خیلی وقت‌ها تغذیه به موقع و صحیح ندارند یا خواب مناسبی هم ندارند. برآیند همه این موارد باعث می‌شود که سطح ایمنی بدن کاهش یابد. اغلب اهالی موسیقی جوان هستند ولی به موقع غذا نخوردن و دیر خوابیدن و تغییر سیکل زندگی باعث پایین آمدن سطح ایمنی بدن می‌شود. از سوی دیگر اکثر استودیوها فضاهای محدود دارند که در زیرزمین‌ها یا فضاهای بسته هستند و تهویه مناسبی ندارند. همچنین چند نفر در یک فضای سربسته کنار هم هستند و همه این موارد باعث می‌شود که ریسک و خطر انتقال ویروس در استودیوها بیشتر باشد. خوشبختانه در ماه‌های گذشته هرچه توصیه بهداشتی داشتیم، سالمندان بیشتر جدی گرفتند.

اما متأسفانه جوان‌تر‌ها و اهالی موسیقی که اغلب جوان هستند متأسفانه رعایت نمی‌کنند و مسافرت می‌روند و دورهمی دارند. لازمه تولید یک کار خوب در دل همین رفت و آمد‌ها و کنار هم بودن ترانه‌سرا و آهنگساز و خواننده است ولی الان قصه بدی است و باید جدی‌تر برخورد شود.»

او سپس به لزوم استفاده از ماسک اشاره کرد:«اوایل فکر می‌کردیم انتقال ویروس فقط از طریق سطوح انجام می‌شود اما هرچه جلوتر رفتیم متوجه شدیم که انتقال از طریق ذرات تنفسی هم خصوصاً در اماکن سربسته مثل استودیوها صورت می‌گیرد.

پس اگر می‌خواهند ساز بزنند یا وکال ضبط کنند، بهتر است در استودیو باز باشد و هوا جریان پیدا کند. همچنین بهتر است کولر روشن باشد و با فاصله، نفر بعد ضبط کند. می‌توانند به کمک الکل هفتاد درصد یا وایتکس یک درصد سطوح را به کرات ضدعفونی کنند. بچه‌ها نباید با هم دست بدهند و حتی نباید با پشت دست، مشت بزنند.

این حرکت هم باعث افزایش خطر انتقال می‌شود. دوستانی که برای ضبط یا حضور پشت دستگا‌ه‌ها به استودیو می‌روند حتماً ماسک بزنند. زدن ماسک احتمال انتقال از فرد سالم اما ناقل را کم می‌کند. این موارد نکات ساده‌ای است که امیدوارم جدی رعایت شود.

می‌خواهم از شما و تمامی خوانندگان خوش صدا که میلیون‌ها نفر دوستشان دارند خواهش کنم که به فرهنگسازی استفاده از ماسک کمک کنند. مردم وقتی ببینند یک خواننده خوش صدا ماسک زده است آنها هم تبعیت می‌کنند. این کمک را از شما هم می‌خواهم.»

صابری سپس اشاره‌ای هم به بحث برگزاری احتمالی کنسرت‌ها در این شرایط داشت:«سالن‌های برگزاری کنسرت معمولاً بزرگ هستند و تهویه دارند اما مهمترین اصل در برگزاری اجراهای زنده، رعایت فاصله فیزیکی دو متر و استفاده از ماسک است. تصمیم کلان کشوری هم باید در زمینه‌هایی مثل فاصله صندلی‌ها و عدم حضور مخاطبان در صف اتخاذ شود.

اما برای بچه‌های خوب نوازنده و خوانندگان و عوامل اجرایی، رعایت فاصله فیزیکی دو متر اهمیت زیادی دارد. ضمن استفاده از ماسک باید حتماً دستان خود را هم بشویند. باید مراقب لوازم و لباس‌های خود باشند که آلوده نشوند و پیش از حضور در خانه، لباس‌های آلوده را از تن خارج و بلافاصله استحمام کنند.»

مسعود صابری درباره بحث فاصله فیزیکی در استودیوها هم گفت:«فاصله فیزیکی در استودیوها از این جهت اهمیت دارد که ممکن است وقتی من صحبت می‌کنم، ذراتی از طریق بزاق یا تنفس من در فضا پخش شود.

حتی برای فضاهای روباز هم توصیه می‌کنیم که دو نفر از هم دو متر فاصله داشته باشند. از سوی دیگر حتی اگر بدون علامت هستیم هم باید ماسک بزنیم چون ماسک برای کسانی است که علامت ندارند تا مبادا ویروس را منتقل کنند.

نکته دیگر این است که در استودیو بین زمان‌های ضبط باید ده تا سی دقیقه فاصله باشد و پنجره‌ها را باز کنند و هوا جریان داشته باشد و سپس نفر بعد وارد شود. عزیزان هنرمند از استودیو به خانه‌هایشان می‌روند و باید رفت و آمد حساب شده داشته باشند. به فکر سلامت خانواده‌های خود باشند و واقعاً خواهش می‌کنم که دوستان، ترددهای خود را محدودتر کنند.»

مسعود صابری در پایان اعلام کرد:«طیف گسترده‌ای از اهالی موسیقی واقعاً زحمت‌کش هستند و هیچ شغل یا حمایت دیگری ندارند و ماه‌ها است که کار نمی‌کنند و مثل خیلی از اقشار جامعه مظلوم هستند. از تیم‌های اجرایی و خدماتی کنسرت‌ها تا نوازندگانی که عشق آنها ساز زدن برای مردم بود.

خواننده‌ها و کنسرت‌گذارها و تمامی عوامل مرتبط با اجراهای موسیقی این روزها بیکار هستند و امیدوارم روزهای خوب بیاید و دوباره کنار یکدیگر جمع شویم و مردم هم شاد شوند.»

امین بانی هوای دوری