گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد استاد موسیقی در نیاوران

16 اسفند 1395 3:43 ب.ظ ایران

آیین گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری پنجشنبه ۱۹ اسفندماه با حضور جمعی از هنرمندان، شاگردان و خانواده این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

 

مراسم یادبود یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری آهنگساز پیشگام موسیقی کشورمان به همراه اکران فیلم مستند «رقص دایره» ساعت ۱۸:۳۰ پنجشنبه ۱۹ اسفندماه با حضور جمعی از هنرمندان سرشناس موسیقی، شاگردان و خانواده این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

در این آیین فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان و محمد سریر، تقی ضرابی در کنار شاگردان و خانواده این هنرمند برجسته ایرانی حضور خواهند داشت. همچنین گروه کر «دیسوناس» به رهبری مهدی جاور در این برنامه قطعاتی را اجرا خواهند کرد.

حشمت سنجری از هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی سال ۱۲۹۶ متولد شد. وی آهنگساز در سال ۱۳۳۱ رهبری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفت و نزدیک به بیست و هفت سال در سه دوره زمانی مختلف و با همراهی نوازندگان برجسته ای چون یهودی منوهین، رافی پتروسیان و ایزاک اشترن توانست برنامه های بسیار خوبی را اجرا کند. وی در پاییز ۱۳۶۸ پس از اجرای کنسرتی به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرتضی حنانه با ارکستر سمفونیک تهران برای همیشه خداحافظی کرد.

از آثار این هنرمند برجسته ایرانی می توان به «سوئیت تابلوهای ایرانی»، «پوئم سمفونی بر روی تم‌های زورخانه با اشعار شاهنامه»، «قهرمانان آسیا» و «به امید دیدار» اشاره کرد. «سوئیت تابلوهای ایرانی» بارها توسط خود او و رهبران دیگر ارکستر اجرا شده است. حشمت سنجری چهاردهم دی ماه سال ۱۳۷۳ در اثر بیماری و کهولت سن درگذشت.

همچنین فیلم مستندی از زندگی این استاد برجسته موسیقی به تهیه کنندگی موسسه فرهنگ و هنر «رها فیلم» کارگردانی فرزاد فره وشی و گویندگی ژرژ پطروسی اکران می شود. در این مستند در کنار پرداختن به زندگی حرفه ای و اقدامات زنده یاد حشمت سنجری، شرایط اجتماعی و تاثیر آن در گروه های موسیقی، چگونگی ایجاد هنرستان موسیقی، معرفی افراد جریان ساز در تشکیل ارکستر و معرفی استادان هنرستان مورد بررسی قرار گرفته است. این فیلم تلاش دارد تا تصویری روشن و حقیقی از وقایع و اقدامات جریان ساز در حوزه‌ موسیقی و به طـور خاص ارکستر سمفونیک تهران برای مخاطبان ارائه دهد.

امین بانی هوای دوری