یادداشتی کوتاه بر دو اظهار نظر اخیر مدیرکُل دفتر موسیقیواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

اخبار موسیقی

آن‌قدر عتاب شده‌ام که نوشتارها و موسیقی‌هایم طولانی هستند که دارم تمرین می‌کُنم نوشتارها و موسیقی‌های کوتاه‌ بنویسم. این نخستین تمرین است:
خلاصه‌ی مطلب‌ ظاهر و باطن این است که چند روزِ پیش، آقای اللهیاری (مدیرکُل تازه‌ی دفتر موسیقی) گفت‌وُگویی کرده‌بود که من هم مثلِ شما کنج‌کاو و با دقّت دنبال کَردم. در صحبت‌های ایشان [که آشکارا هم‌نسل و هم سنّ‌وُسالِ ما به‌نظر می‌رسند] دو نکته نظرم را جلب کَرد.

ادامه این مطلب را در صفحه اخبار موسیقی واوموزیک دنبال کنید.

 

الف- آقای اللهیاری در پاسخ به جنجال پیش‌آمده بر موضوع ۱۰درصد [نقلِ به مضمون] گفته‌اند خبرِ خوب این است که سه حوزه‌ی موسیقی ردیف‌دستگاهی، مقامی و کلاسیک از شُمولِ این قانون خارج خواهندشد.

ب- همچنین مدیرکُل دفتر موسیقی اشاره کرده‌اند که راهِ حلِّ ایشان برای جلوگیری از نفوذِ «مافیا» به موسیقی، شفاف‌سازیِ فرایندها است.

حالا عرض می‌کُنم:
به گمانِ نگارنده، از مهم‌ترین دست‌آوردهای ارشاد در ۴۰‌ سال گذشته، حذفِ شوراها از موسیقی کشور بوده که در زمستانِ ۹۷ از رؤیا به‌درآمد و جامه‌ی حقیقت پوشید. شوراها -به درست یا غلط- نزد هنرمندان، نمادِ سانسور، رانت، باندبازی، بی‌احترامی و بی‌اعتمادی به هنرمندان و روشن‌فکران بودند که با برداشته‌شدن‌شان کمی -فقط کمی- از یخِ میانِ ارشاد و جامعه‌ی موسیقی داشت آب می‌شد که بلافاصله خبرِ قانون ۱۰‌درصد از راه رسید و بازی از نو! بی‌ رودربایستی همه می‌دانیم که این قانون هم وضع‌اش به آن شکلی که جبر شد مشکل داشت و هم لغوش به این شیوه که آقای اللهیاری می‌گوید نگران‌کُننده است.

می‌فرمایید که سه حوزه‌ی موسیقی از این قانون خارج شده‌اند؟ بسیار خوب! پس توضیح بفرمایید که حالا از کجا و چه‌گونه و بنا بر کدام ضابطه، می‌خواهید تعیین بفرمایید که یک اثرِ موسیقایی، مقامی، کلاسیک یا اصیل است؟ یا باید دوباره آن شوراهای به‌راستی نچسب را به‌راه بیندازید که یعنی تنها رشته‌ای را که تا امروز رشته‌اید، پنبه کُنید یا باید بنشینید و شاهد باشید که هر روز یک تهیّه‌کُننده یا کنسرت‌گذارِ سودجو از راه برسد و به‌نامِ موسیقی محلّی یا کلاسیک یا اصیل، آثاری را که در واقع «پاپ»های درجه سه هستند، بر صحنه ببَرد و بساطِ فرهنگِ شنیداری از این که هست، خراب‌تر بشود.

با این وضع، بعید نمی‌دانم که به‌زودی شاهد کنسرت‌هایی باشیم که یک پیش‌پرده‌ی محلّی‌طور(؟!) دارند و بَعد برنامه‌ی اصلی با «خواننده‌ی محبوبِ نسلِ جوان!» ادامه پیدا می‌کُند.
ببخشید! امّا به‌زعمِ حقیر، هیچ‌چیزِ این فرآیند شفاف نیست. نکُند همه‌یِ این بازی‌ها برای بازگرداندنِ مافیای از کار بی‌کار شده‌ی شوراها بوده‌باشد؟ خیلی بدبین هستم؟ ممکن است.

امّا روزگار را چه دیده‌اید؟ شاید اگر این یادداشت به سرنوشت نامه‌ی ۲۰۰۰ موسیقی‌دانِ ایرانی دچار نشود و کَسی در ارشاد به آن پاسخ بدهد، کمی -فقط کمی- از بدبینی‌ِ همیشگیِ ما هم بکاهد.

منبع:
موسیقی ما

نویسنده:
مانی جعفرزاده



  • 1,399 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

افسانه چشم‌هایت ٬ همایون شجریان ٬ علیرضا قربانی ٬ حاقظ ناظری ٬ شهرام ناظری

به بهانه انتشار آلبوم افسانه چشم‌هایت ؛ گشتی در موفق‌ترین آلبوم‌های مشترک

آلبوم «افسانه چشم‌هایت» حاصل اولین همکاری مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی منتشر شد. دو ستاره جوان موسیقی سنتی و تلفیقی ایران که بعد از مدت‌ها یک رسم قدیمی را موسیقی سنتی را زنده کردند. در این گزارش به بهانه آلبوم «افسانه چشم‌هایت» نمونه‌های موفق در حوزه آلبوم‌های مشترک، میان خواننده‌های ایرانی را مرور می‌کنیم.
  • 10,348 نگاه
مشــاهده ادامه
آهنگ تیتراژهای تلویزیونی

نگاهی به ویژگی‌های فراموش شده آهنگ های تیتراژ

این روزها شاهد افت کیفیت ترانه و آهنگ تیتراژهای تلویزیونی هستیم که دیگر نه توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند و نه نقشی در زمینه شهرت و محبوبیت یک خواننده ایفا می‌کنند. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک مهدی درستی گفت : برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی این روزها انگار در بی‌کیفیتی و دلزدگی تماشاگران تلویزیونی
  • 3,478 نگاه
مشــاهده ادامه
محمدرضا شجریان

یادداشتی به بهانه‌ی زادروز استاد محمدرضا شجریان

اول مهر برای من تا نیم‌قرن پیش بوی مدرسه بود و شوق نه‌چندان از سر رغبت به کلاس درس و اشتیاقی کم­‌رمق­‌تر به تحصیل در فضایی رخوت­‌انگیز که شوری جز غائله­‌های کودکی برایم نداشت! اما حالا دارد چهل سال می­‌شود که «سرود مهر» زنگ دیگری در جانم می‌­اندازد و این مهر سال‌­هاست برای من «بهاریه»
  • 4,454 نگاه
مشــاهده ادامه
ترانه‌ سرا

نگاهی به ترانه‌ سراهایی که خواننده شدند

ماجرای ورود ترانه‌سراها به عرصه خوانندگی، مربوط به دیروز و امروز نیست. «شهیار قنبری» از اولین ترانه‌سراهایی بود که در عرصه خوانندگی هم کارهایش مورد توجه قرار گرفت. هر کدام از ترانه‌سراها برای فعالیت در زمینه خوانندگی، دلیلی عنوان می‌کنند. در صفحه اخبار موسیقی واوموزیک در مورد استعداد، تمایل به چالش جدید، تمایل برای بیشتر
  • 3,302 نگاه
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید