محسن چاوشی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ، واوموزیک

آلبوم «بی نام» با صدای محسن چاوشی لو رفت تا شبانه منتشر شود

3 دی 1398 11:28 ق.ظ خارج از گود

جدیدترین آلبوم محسن چاوشی پس از 4 بار تاخیر در اعلام زمان انتشارش، ساعت 5 صبح یکشنبه دوم دی ماه در سایت «مدیا فایر» برای دانلود رایگان گذاشته شد و تلاش های چند ساعته تیم تولید اثر برای حذف آن نتیجه بخش نشد تا سرانجام حوالی ساعت 17 دیروز (دوشنبه دوم دی ماه) نسخه رسمی دیجیتالی آلبوم منتشر شود.انتشار نسخه دیجیتالی در حالی دیروز آغاز شد که نسخه فیزیکی آلبوم از صبح امروز در اختیار علاقمندان این خواننده قرار گرفته است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک صدرالدین حسین خانی (مدیرعامل شرکت ایران گام) که نسخه فیزیکی آلبوم «بی نام» محسن چاوشی تحت امتیاز این شرکت از امروز روانه بازار موسیقی کشور شده، صبح امروز در گفتگویی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» گفت: «در ابتدا مشخصا توضیح بدهم که من صاحب اثر نیستم. پخش این آلبوم را مجموعه ایرانگام انجام داده است و برسر یک تیتراژ مشخص توافق کرده ایم. خود ما هم از دیروز که این حواشی رخ داد، با گروه تهیه کنندگان اثر درگیریم که چطور پیش از انتشار رسمی نسخه فیزیکی آلبوم، فروش نسخه اینترنتی آغاز شده و این ماجرای لو رفتن آلبوم هم که متاسفانه صحت داشت و ضربه بدی به فروش اثر و صاحبان اثرخواهد زد. »

حسین خانی افزود: «آلبوم فقط وفقط در اختیار صاحبان اثر بوده و هیچ راه دیگری برای لو رفتن آن وجود نداشته و ندارد. ما به عنوان مجموعه ای که قرار است انحصار توزیع و فروش نسخه فیزیکی را در اختیار داشته باشیم، هیچوقت که خودزنی نمی کنیم. »

حسین خانی درباره ضربه بزرگی که دانلود رایگان بر پیکره موسیقی در ایران می زند نیز گفت: «الان در تمام بخش ها، اعم از موسیقی پاپ یا سنتی و هر شاخه دیگری از هنر، این معضل و در واقع بحران کپی رایت بیداد می کند. این روند باعث شده خیلی ها اثری تولید نکنند و کلا از تولید عقب نشینی کنند. شما اگر به گذشته نگاهی بیندازید، تولید کنندگان با سابقه و شناسنامه دار، حداقل بین 30 الی 40 مورد اثر در ماه تولید میکردند. خود ما حداقل ماهی ده عنوان اثر تولید میکردیم ولی متاسفانه این روزها شاید مجموع تولیدات ما در سال هم به تعداد ده عنوان نرسد. همه و همه دلیل این ماجرا این است که مردم واقعا کم لطفی می کنند و نسخه اورجینال تهیه نمیکنند و عادت به دانلود رایگان کرده اند. این یک مقوله فرهنگی در جامعه ماست. این رفتار ضربه ای بزرگ و نابخشودنی به شرکت و آن هنرمند است. »

مدیرعامل شرکت ایران گام توضیح داد: «قطعا شما بهتر از من میدانید که انتشار این آلبوم تنها برای ارتقای کیفیت اش سه بار تاخیر خورد. تا آلبوم در بهترین کیفیت به دست مردم برسد. واقعا تاسف بار است. نسخه هایی که در اینترنت هست حتی نصف کیفیت نسخه اصلی را هم ندارند ولی مردم بیشتر آنها را دانلود رایگان میکنند. خوب این روند به مرور به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و عموم در این باره هیچ تصور درستی ندارند که چقدر این رفتار می تواند مخرب باشد. ما برای سلیقه شنیداری آنها ارزش قائل می شویم ولی در عمل، هیچ واکنش درستی برای این رفتار نمی بینیم. »

او درباره انتشار عجولانه و شبانه نسخه دیجیتالی پیش از انتشار رسمی نسخه فیزیکی که در پی لو رفتن آلبوم در اینترنت رخ داد، نیز گفت: «دوستان شبانه مجبور به انتشار نسخه دیجیتالی قبل از انتشار رسمی نسخه فیزیکی شدند و این ماجرا قطعا به فروش نسخه فیزیکی ضربه خواهد زد. ولی به هر حال ما هم تعهد کرده بودیم که نسخه فیزیکی در بهترین یفیت به دست دوستداران آقای چاوشی برسد. »

وی در انتهای سخنان خود نیز گفت: «من حقیقتا از خود آقای چاوشی گله دارم. البته شاید این گله از هوارداران ایشان باشد. ایشان حدود دو میلیون نفر در صفحات شخصی خود فالوور دارند. ولی نسخه فیزیکی و دیجیتالی اثر هر کدام فقط سه الی چهار هزار نسخه فروش داشته! ولی آثار ایشان همه جا شنیده می شوند و بالای 5 میلیون و حتی خیلی بیشتر دانلود می شود. این یک نقص فرهنگی است به نظرم. کسانی که انقدر شور و انرژی دارند برای شنیدن یک اثر دارند، چرا حاضر نیستند بهای این همه کار و زحمت یک هنرمند را پرداخت کنند. زحماتی که واقعا این اواخر شبانه روزی بود و واقعا دانلود رایگان فقط باعث می شود خستگی این روزها بر تن همه بماند. امیدوارم هواداران واقعی محسن چاوشی نسخه رسمی و اورجینال اثر را تهیه کنند. »

به گزارش «موسیقی ما»، آلبوم جدید محسن چاوشی مثل اکثر آلبوم های این خواننده با حواشی فراوانی رو به رو شد و در ابتدا نگرفتن مجوز برخی قطعات و سرانجام تغییر نام اثر، خبرساز شد. تاخیر چندباره در تاریخ اعلام شده برای انتشار آلبوم موجبات ناراحتی علاقه مندان این خواننده شد و در انتهای کار نیز آلبوم به شکلی عجیب منتشر و در واپسین ساعات شب گذشته، بسیاری از کانالها و سایت های دانلود به صورت غیرقانونی و رایگان قطعات آلبوم را برای دانلود رایگان به اشتراک گذاشته اند تا حقوق بدیهی ناشر اثر نادیده گرفته شود.

آلبوم بی‌نام دهمین آلبوم محسن چاوشی است. چاوشی در آلبوم جدیدش از اشعار مولانا، سعدی، فصیح‌الزمان شیرازی و وحشی بافقی بهره برده است.

«قند منی»، «گنجشک پریده»، «بار سلطان»، «چنگ»، «قمارباز»، «عقل و خرد»، «زاهد»، «باز آمدم»، «من ندانستم»، «قوم به حج رفته» و «راز» قطعاتی هستند که در آلبوم «بی‌نام» محسن چاوشی گنجانده شده‌اند.

علی لهراسبی بارون میزنه