رضا پرویززاده ،نوید افقه،اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران ، واوموزیک

آلبوم دو نوازیِ راهِ خیال راهی بازار موسیقی شد

2 فروردین 1399 12:14 ق.ظ ایران

آلبوم موسیقی دستگاهی راهِ خیال اثر تازه ای از رضا پرویز زاده و نوید افقه، توسط اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به بازار موسیقی عرضه شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، راه خیال اثریست بر پایه موسیقی ردیف-دستگاهی که با نوازندگی کمانچه رضا پرویززاده و تنبک نوازی نوید افقه به اجرا در آمده است.

این اثر با چیدمانی ۱۷ قطعه ای از جمله «موالیان»، «درآمد همایون»، «چکاوک»، «بیداد و اوج»، «اوج و سه گاه»، «هلهله»، «لزگی»، «چهارگاه درآمد»، «زابل» و…ساخته و پرداخته شده است.

بخش اول آلبوم راه خیال سال ۱۳۹۲ ضبط شده و دوقطعۀ مَوالیان و هِلهِله سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ ساخته ­شده ­است. موالیان بر اساسِ تصنیفِ بیدادِ سماع حضور با شعرِ «داد از این، بیداد از این» و همچنین گوشۀموالیان از ردیفِ میرزاعبدالله است. معرفی و به­کارگیریِ برخی شیوه­های اجرائی، تحریرها و آرایه های کمانچه نوازانِ موسیقی لرستان، به ویژه مرحوم علیرضا حسینخانی (وفات۱۳۴۹)، نوازنده بی نظیرِ موسیقی لرستان، دستمایۀ ساخت قطعۀهلهله بوده است.

بخش دوم آن نیز یعنی چهارگاهِ مرکب، اجرای زنده در مراسم «جایزۀ موسیقی آقاخان» (Aga Khan Music Awards) است که این مراسم درفروردین ۱۳۹۸ در لیسبون برگزار شد. اکثر قطعه ها، آوازها و مرکب نوازی ها در این بخش، متناسب با موضوعِ این رویداد انتخاب و اجرا شده اند.

شایان ذکر است که آلبوم موسیقی دستگاهی راه خیال، از سوی اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده و علاقمندان می توانند این اثر را بصورت آنلاین از سایت های معتبر موسیقی و یا نسخه فیزیکی آن را از مراکز معتبر فروش در بازار موسیقی تهیه نمایند.

امین بانی هوای دوری