حسین رضایی‌ نیا ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

آموزش آنلاین موسیقی در روزهای کرونایی

24 فروردین 1399 6:42 ق.ظ ایران

یکی از نوازندگان شناخته‌شده سازهای کوبه‌ای که پس از شیوع ویروس کرونا جزو اولین مدرسانی بوده که آموزش آنلاین هنرجویانش را آغاز کرده از تجربیات این شیوه آموزشی سخن گفت.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ،حسین رضایی‌نیا با اشاره به شرایطی که در ماه‌های اخیر برای حوزه آموزش موسیقی پس از شیوع ویروس کرونا به وجود آمده توضیح داد: قطعا شرایط آموزش موسیقی زمانی با کیفیت بهتری به هنرجویان ارائه خواهد شد که هنرجو به صورت حضوری در کارگاه آموزشی حضور داشته باشد که بتواند در فرآیند بهتر و موثرتری به فراگیری مشغول شود اما متاسفانه در یکی دو ماهه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا که منجر به تعطیلی کامل آموزشگاه‌های موسیقی شده است تنها گزینه پیش روی مدرسان موسیقی، مساله آموزش انلاین موسیقی است. بنده جزو اولین افرادی بودم که همراه با تعدادی دیگر از دوستان هنرمندم این شرایط را ایجاد کردیم که تاکنون برایم تجربه متفاوتی بوده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خوب آموزش آنلاین موسیقی آشنایی بیشتر من با هنرجویانی بود که عمدتا در شهرستان حضور داشتند و من در زمانی که فعالیت بیشتری در کارگاه‌های آموزشی داشتم شناخت کمتری از آن‌ها و توانایی‌شان به دست می‌آوردم اما با شروع آموزش آنلاین ماجرا به گونه‌ای پیش رفت که آن‌ها را بیشتر بشناسم و بتوانم فرصت زیادتری را در حوزه آموزش با آن‌ها داشته باشم. البته در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی من و بسیاری از همکارانم در این زمینه موضوع سرعت نامطلوب اینترنت است که در برخی موارد به قدری کندی آن ما را دچار مشکل می‌کند که در وسط یک بحث مهم آموزشی مجبور می‌شویم ارتباط را قطع کنیم. شرایطی که بهتر است وزارت ارتباطات فکر عاجلی برای آن کند چون اگر چنین روندی ادامه پیدا کند قطعا موضوع آموزش آنلاین نیز با استقبال مواجه نخواهد شد.

این نوازنده مطرح دف گفت: متاسفانه ماجرای اینترنت به قدری برای ما مشکل‌ساز شده که در این روزها به این فکر می‌کنم که آموزش آنلاین را هم کنسل کنم. این در حالی است که در کشورهای دیگر که با مشکل مشابه ما مواجهند، دیگر مشکل اینترنت وجود ندارد و معلم و هنرجو به راحتی می‌توانند در فضای مجازی موارد آموزشی را پیگیری کنند. به هر حال من هم می‌دانم این شیوه آموزشی یک تجربه جدید در ایران است که می‌تواند دربرگیرنده ویژگی‌های مثبتی برای موسیقی باشد اما همین موضوع آموزش آنلاین مستلزم فراهم آمدن ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که می‌بایست هرچه زودتر نقصان‌های آن مرتفع شود.

رضایی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: متأسفانه شیوع ویروس کرونا در دنیا صنعت موسیقی را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و هنوز هم معلوم نیست قرار است چه زمان شر آن از دنیا برداشته شود. در این راه موضوع آموزش موسیقی نیز به طور کامل تعطیل شده است. من فکر می‌کنم باید به زودی شاهد تعطیلی بیش از ۷۰ درصد اموزشگاه‌های موسیقی کشور باشیم که قطعاً تبعات منفی این تعطیلی‌ها گریبان‌گیر کلیت موسیقی کشور خواهد شد. کما اینکه خیلی از هنرجویان هم آنچنان علاقه ندارند حضور مستمری در آموزش‌های آنلاین داشته باشند و ترجیح می‌دهند که به صورت حضوری هزینه‌های کارگاه‌های آموزشی را پرداخت کنند. پس بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر کشور هرچه زودتر به فکر ارائه طرح‌های اجرایی موثر در جهت حل مشکلات این چنین باشد.

امین بانی هوای دوری